Alma Media ostaa Alma Mediapartnersin vähemmistöosuuden
Alma Media tiedotti keskiviikkona (30.12.) ostavansa Alma Mediapartners Oy:n 35 %:n vähemmistöosuuden Arena Partners Oy:lta. Osakkeiden kauppahinta on 53 MEUR ja kaupan myötä Alma Mediapartners siirtyy kokonaisuudessaan Alma Median omistukseen. Samalla Alma Media myy omistamansa 35 %:n osuuden Arena Interactive Oy:sta Arena Partnerssille 0,4 MEUR:lla.
Alma Mediapartners omistaa useita Suomessa toimivia verkkopalveluja, kuten asumiseen liittyvät Etuovi.com ja Vuokraovi.com, autoalan palveluihin liittyvän Autotalli.com ja matkailuportaali Gofinland.fi. Vuonna 2019 yhtiön liikevaihto oli 25,2 MEUR, käyttökate 10,4 MEUR ja liikevoitto 9,1 MEUR (IFRS-luvut). Koronapandemia on vaikuttanut laskevasti yhtiön liikevaihtoon, mutta toteutettujen sopeutustoimien ja loppuvuonna tapahtuneen kysynnän elpymisen myötä sen tulostaso asettui arviomme mukaan vuonna 2020 noin edellisvuoden tasolle.
Vuoden 2020 oletetulla tulostasolla kauppahinta vastaa noin 14,6x EV/EBITDA-kerrointa ja 16,6x EV/EBIT-kerrointa, kun oletamme yhtiön olevan nettovelaton (yritysarvo 151 MEUR). Nämä arvostuskertoimet ylittävät Alma Median omat tämänhetkiset arvostuskertoimet (2020e EV/EBITDA 12,2x ja 15,7x EV/EBIT), mutta pidämme tätä perusteltuna verkkopalveluliiketoimintojen ansaitessa muita Alma Median liiketoimintoja korkeamman arvostustason. Kertoimet ovatkin selvästi alle Alma Markets-segmentin (jonka osa Alma Mediapartners on) verrokkiyhtiöiden tämänhetkisten ja viime aikoina selvästi nousseiden arvostustasojen. Lisäksi arvostuskertoimet alittavat huomattavasti hyvänä verrokkina järjestelylle toimineen Sanoman Oikotie-järjestelyn arvostustason (lähes 7x EV/S- ja 20x EV/EBITDA-kertoimet). Tätä taustaa vasten pidämme hankintaa Alma Median näkökulmasta varsin perusteltuna ja järjestelyllä yhtiö tehostaa pääomarakennettaan sekä omistusrakenteen yksinkertaistamisella se pystyy mahdollisesti tehostamaan liiketoiminnan kehittämistä.
Arena Partnersin omistajia ovat Keskisuomalainen (41,2 % osakkeista), Ilkka-Yhtymä (41,2 %), KPK Yhtiöt (8,8 %) sekä PunaMusta Media (8,8 %). Siten järjestelyllä on vaikutus Alma Median lisäksi muihin seurannassamme oleviin mediayhtiöihin eli Ilkka-Yhtymään ja PunaMusta Mediaan. Lopputulemaan vaikuttaa olennaisesti Arena Partnersin järjestelystä saamien pääomien allokointi. Meidän arviomme mukaan yhtiön kokoluokassa suhteellisen suuresta pääomaruiskeesta riittää jaettavaa muiden Arena Partnersin nykyisten liiketoimintojen kehittämiseen, mutta myös mahdolliseen taserakenteen optimointiin ja omistajille jaettaviin osinkoihin.
Ilkka-Yhtymä tiedotti niin ikään keskiviikkona, että Arena Partnersin järjestelystä saamalla myyntivoitolla ei ole vaikutusta sen oikaistuun oman toiminnan liikevoittoon (ts. ohjeistukseen), mutta sillä on merkittävä vaikutus Ilkka-Yhtymän tilikauden 2020 tulokseen osakkuusyhtiötuloksen kautta. Ilkka-Yhtymän tilikauden 2020 osakkuusyhtiötulos paranee arviolta noin 15 MEUR:lla Arena Partners Oy:n myyntivoiton seurauksena. Tämän vaikutuksen lisäksi järjestelyllä on positiivinen vaikutus Ilkka-Yhtymän arvonmäärityksessä käyttämäämme osien summa -malliin, joskin osakkeenomistajien kannalta merkityksellisempää on se, miten Arena Partners allokoi saamiaan pääomia. PunaMusta Media vastaavasti tiedotti, että tehdyllä kaupalla ei ole vaikutusta sen vuoden 2020 tilinpäätökseen. Huomioitavaa on kuitenkin, että mediasektorin ristiinomistuksien ansiosta Ilkka-Yhtymän osakkeen arvonkehityksellä on vaikutus PunaMusta Median arvopaperisalkun kehitykseen. Huomattavan osan arvopaperisalkusta muodostaa PunaMusta Median reilun 10 %:n omistus Ilkka-Yhtymässä. Päivitämme mediayhtiöiden yhtiökohtaiset näkemykset tarvittavilta osin lähiaikoina.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille