Sanoma myy Oikotien Schibstedille korkealla arvostuksella
Sanoma tiedotti torstai-iltana myyneensä Oikotie Oy:n, Suomen johtavan luokiteltujen ilmoitusten toimijan Schibstedille. Sovittu kauppahinta on 185 MEUR (yritysarvo), mitä pidämme erinomaisena hintana Sanoman kannalta.
Oikotie on Suomen suurin työpaikkojen ja asuntojen markkinapaikka verkossa. Yhtiöön kuuluvat lisäksi rakentamiseen ja remontointiin keskittyvä sivusto rakentaja.fi sekä sähkösopimusten vertailusivusto sahkovertailu.fi. Vuonna 2019 (pro forma) Oikotien liikevaihto oli 27,6 MEUR ja operatiivinen käyttökate 9,4 MEUR. Näin ollen kauppahinta vastaa lähes 7x EV/S- ja 20x EV/EBITDA-kertoimia. Arvostuskertoimet ovat korkeat heijastellen kasvavan ja korkean kannattavuuden omaavan digitaalisen liiketoiminnan arvoa ja etenkin liiketoiminnan suuren skaalan tuomaa arvoa Schibstedille, jolla on sen paikallisten toimien ansiosta vahva jalansija synergisissä liiketoiminnoissa.
Sanoma tiedotti helmikuussa asettaneensa Oikotien strategisen arvioinnin alaiseksi, joten liiketoiminnan myynti oli täysin odotettua. Arvioimme tuoreessa Sanoman laajassa raportissa, että Oikotie voitaisiin hinnoitella noin 110-140 MEUR:n arvoiseksi myyntitilanteessa ja siten pidämme nyt sovittua, arvioimamme haarukan selvästi ylittävää kauppahintaa Sanoman kannalta erinomaisena. Pidämme myyntiä myös strategisesti perusteltuna, sillä näkemyksemme mukaan Oikotie jäi hieman irralliseksi osaksi Sanoma Media Finlandin strategiassa. Lisäksi myynnistä saatavilla varoilla Sanoman kapasiteetti jatkaa strategiansa mukaista Learning-liiketoiminnan epäorgaanista kasvattamista vahvistuu. Myynnin myötä kapasiteetti tuleviin yritysostoihin nousee 400-500 MEUR:oon (aik. noin 300 MEUR).
Yrityskaupan myötä Sanoma kirjaa vertailukelpoisuuteen vaikuttavina erinä Sanoma Media Finlandin Q3’20:n tulokseen noin 163 MEUR:n myyntivoiton, joka sisältää 3 MEUR divestointiin liittyviä transaktiokuluja.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Sanoma
Sanoma on innovatiivinen ja ketterä oppimisen ja median yhtiö, jolla on kaksi liiketoimintasegmenttiä: Learning ja Media Finland. Learningin oppimisen tuotteet ja palvelut tavoittavat 25 miljoonaa oppilasta perus- ja toisen asteen koulutuksessa 12 Euroopan maassa. Media Finlandilla on Suomen johtava monikanavainen mediatarjooma (digitaaliset ja painetut sanomalehdet, aikakauslehdet, TV ja suoratoistopalvelut sekä radio ja audiopalvelut), jonka kautta se tavoittaa 97% suomalaisista joka viikko, mikä mahdollistaa yritysasiakkaille vaikuttavat markkinointiratkaisut. Sanoman liiketoiminnoilla on positiivinen vaikutus miljoonien ihmisten elämään joka päivä.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut29.05.2020
2019 | 20e | 21e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 913,2 | 1 065,1 | 1 157,6 |
kasvu-% | −30,58 % | 16,64 % | 8,68 % |
EBIT (oik.) | 124,1 | 130,2 | 157,1 |
EBIT-% (oik.) | 13,59 % | 12,22 % | 13,57 % |
EPS (oik.) | 0,49 | 0,62 | 0,71 |
Osinko | 0,50 | 0,52 | 0,54 |
Osinko % | 5,29 % | 7,40 % | 7,68 % |
P/E (oik.) | 19,42 | 11,31 | 9,95 |
EV/EBITDA | 9,04 | 5,37 | 4,36 |