VR Transpoint alasajaa idän tavaraliikenteen hallitusti
VR tiedotti eilen, että VR Groupin hallitus teki 6.4. päätöksen idän tavaraliikenteen hallitusta pysäyttämisestä. Päätöksen myötä tavaraliikennettä hoitava VR Transpoint laatii suunnitelman liikenteen alasajamiseksi. VR:n mukaan EU:n pakotteet eivät toistaiseksi estä rautatieliikennettä EU:n ja Venäjän välillä ja alasajon yhteydessä yhtiö kertoikin huomioivansa Suomen huoltovarmuuden tarpeet. Lisäksi VR:n kotimaisten asiakkaiden kanssa tekemien sopimusten purkaminen tulee hoitaa sopimuksissa määritellyllä ja asiakkaiden kanssa neuvoteltavalla tavalla. Tavoitteena VR:llä on liikenteen mahdollisimman nopea alasajo, mutta se arvioi prosessiin kuluvan useamman kuukauden.
Arviomme mukaan VR:n päätöksellä irtautua idän tavaraliikenteestä hallitusti ei ole välittömiä vaikutuksia Nurminen Logisticsin Suomen ja Kiinan väliseen konttijunaliikenteeseen prosessin kesto huomioiden. Suhteellisen lyhyellä aikavälillä tämä kuitenkin tarkoittaa käsityksemme mukaan sitä, että Nurmisen täytyy vaihtaa Suomen puolen veturioperaattoriaan, sillä VR on tällä hetkellä Suomen puolella ainoa veturioperaattori, jolla on status toimia rahdin vastaanottajana rajalla. Nurminen kertoi VR:n aikaisemman idän tavaraliikenteen keskeyttämisen yhteydessä (kts. kommentti täältä), että se voi tulevaisuudessa operoida Suomessa rautatieliikennettä sekä rajatoimintoja muiden suomalaisten rautatieoperaattoreiden kanssa. Käsittääksemme nyt pienemmät suomalaiset veturioperaattorit hakevatkin statusta tähän, minkä jälkeen operointi näiden kanssa olisi mahdollista. Tämän prosessin aikataulua on vaikea arvioida, mutta ymmärryksemme mukaan aikaisemmin tahtotila tämän osalta oli edetä mahdollisimman nopeasti myös viranomaistasolla. Lisäksi kuten aikaisemmin kommentoimme, on yhtiön mahdollista väliaikaisesti reitittää junia Puolan kautta, mikäli tarve vaatii (kts. kommentit täällä ja täällä). Nurminen kertoi myös viime viikolla nopeuttavansa eteläisen Trans-Kaspian reitin ylösajoa (alkuperäinen kommentti reitistä luettavissa täältä).
Tilanteet elävät tällä hetkellä varsin nopeasti
Olemme aiemmin arvioineet Nurmisen merkittävimmän riskin kohdistuvan nimenomaan Kiinan konttijunaliiketoimintaan. Tällä hetkellä varsinaiset pakotteet eivät estä liikennereitin operointia ja mielestämme tämän hetken merkittävin riski (pl. mahdolliset tulevat pakotteet) liittyykin mahdollisiin asiakaskäyttäytymisen muutoksiin ja etenkin niiden kestoon. Tästä huolimatta pitkän aikavälin näkymät junarahdille ovat varsin hyvät kasvavien vastuullisuusvaatimusten myötä. Arviomme mukaan junarahdin hyödyt (nopeus, ekologisuus) tukevatkin yhtiön kysyntää myös tällä hetkellä (sis. osa perinteisen lentorahdin asiakkaista) ja toisaalta merirahdin ongelmat rajaavat asiakkaiden valinnanvaraa. Tilanne Venäjän suhteen elää tällä hetkellä varsin nopeasti sen sotatoimien jatkuessa Ukrainassa (sis. mahdolliset tulevat pakotteet / vastapakotteet, pakotteiden tulkinta, asiakaskäyttäytymisen muutos). Emme ole tehneet muutoksia Nurmisen ennusteisiimme tai näkemykseemme yhtiöstä VR:n eilisen päätöksen myötä, vaan jatkamme kokonaiskuvan kehittymisen ja sen vaikutusten tarkkailua.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Nurminen Logistics
Nurminen Logistics on vuonna 1886 perustettu logistiikkapalveluyhtiö, jonka palveluihin kuuluvat nykyisin rautatiekuljetukset Aasian ja Suomen välillä sekä Baltian alueella. Lisäksi yhtiö tarjoaa erilaisia terminaali- ja huolintapalveluita.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut04.03.2022
2021 | 22e | 23e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 141,3 | 160,9 | 163,8 |
kasvu-% | 75,02 % | 13,91 % | 1,80 % |
EBIT (oik.) | 10,5 | 13,7 | 14,9 |
EBIT-% (oik.) | 7,45 % | 8,51 % | 9,09 % |
EPS (oik.) | 0,08 | 0,13 | 0,15 |
Osinko | 0,02 | 0,03 | 0,04 |
Osinko % | 0,97 % | 3,04 % | 4,05 % |
P/E (oik.) | 24,80 | 7,74 | 6,69 |
EV/EBITDA | 15,37 | 6,92 | 5,97 |