VR Transpoint käynnisti idän tavaraliikenteen uudelleen
VR tiedotti eilen, että VR Transpoint on käynnistänyt idän tavaraliikenteen jälleen 30. maaliskuuta alkaen. Uudelleenkäynnistys tapahtuu varsin nopeasti, sillä VR tiedotti viikonloppuna keskeyttäneensä idän tavaraliikenteen Venäjän rautateihin kohdistuvien pakotteiden takia. Nopean muutoksen ja idän tavaraliikenteen uudelleenkäynnistyksen taustalla on VR:n mukaan Iso-Britannian viranomaisten ja pankkien täsmentyneet tulkinnat, joiden perusteella nykyiset pakotteet eivät koske VR Transpointin toimintaa (pl. pakotteiden alaiset kuljetukset). Näin ollen VR voi jatkaa jälleen rautateiden vienti-, tuonti- ja transitoliikennettä.
VR:n uuden päätöksen myötä Nurminen Logisticsin Suomen ja Kiinan välinen konttijunaliikenne jatkuu käsityksemme mukaan normaalisti, eikä uudelleenreitityksille Puolan kautta ole siten tarvetta. Nurminen tiedotti itse maanantaina, että Suomen viranomaiset olivat vahvistaneet yhtiölle, ettei itärajan ylittävälle rautatieliikenteelle ollut esteitä huolimatta VR:n päätöksestä ja se voisi operoida tulevaisuudessa Suomessa muiden veturioperaattoreiden kanssa. Kommentoimme Nurmisen maanantaista tiedotetta ja VR:n viikonloppuisen päätöksen mahdollisia vaikutuksia Nurmisen Kiinan konttijunaan aikaisemmin täällä. VR:n eilisellä päätöksellä ei ole välitöntä vaikutusta ennusteisiimme tai näkemykseemme yhtiöstä, vaikka se hieman laskeekin lyhyen aikavälin epävarmuutta junareitin toimivuuden osalta (ts. ei tarvetta uudelleenreitityksille).
Tilanteet elävät tällä hetkellä varsin nopeasti
Olemme aiemmin arvioineet Nurmisen merkittävimmän riskin kohdistuvan nimenomaan Kiinan konttijunaliiketoimintaan. Tällä hetkellä varsinaiset pakotteet eivät estä liikennereitin operointia ja mielestämme tämän hetken merkittävin riski (pl. mahdolliset tulevat pakotteet) liittyykin mahdollisiin asiakaskäyttäytymisen muutoksiin ja etenkin niiden kestoon. Tästä huolimatta pitkän aikavälin näkymät junarahdille ovat varsin hyvät kasvavien vastuullisuusvaatimusten myötä. Arviomme mukaan junarahdin hyödyt (nopeus, ekologisuus) tukevatkin yhtiön kysyntää myös tällä hetkellä (sis. osa perinteisen lentorahdin asiakkaista) ja toisaalta merirahdin ongelmat rajaavat asiakkaiden valinnanvaraa. Tilanne Venäjän suhteen elää tällä hetkellä varsin nopeasti (sis. mahdolliset tulevat pakotteet / vastapakotteet, pakotteiden tulkinta, asiakaskäyttäytymisen muutos) ja tarkkailemme kokonaiskuvan kehittymistä ja sen vaikutuksia yhtiöön.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Nurminen Logistics
Nurminen Logistics on vuonna 1886 perustettu logistiikkapalveluyhtiö, jonka palveluihin kuuluvat nykyisin rautatiekuljetukset Aasian ja Suomen välillä sekä Baltian alueella. Lisäksi yhtiö tarjoaa erilaisia terminaali- ja huolintapalveluita.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut04.03.2022
2021 | 22e | 23e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 141,3 | 160,9 | 163,8 |
kasvu-% | 75,02 % | 13,91 % | 1,80 % |
EBIT (oik.) | 10,5 | 13,7 | 14,9 |
EBIT-% (oik.) | 7,45 % | 8,51 % | 9,09 % |
EPS (oik.) | 0,08 | 0,13 | 0,15 |
Osinko | 0,02 | 0,03 | 0,04 |
Osinko % | 0,97 % | 3,04 % | 4,05 % |
P/E (oik.) | 24,80 | 7,74 | 6,69 |
EV/EBITDA | 15,37 | 6,92 | 5,97 |