Nurminen Logisticsin Kiinan konttijunaliikenne saattaa mutkistua väliaikaisesti
Nurminen Logisticsin kasvukärjen Suomen ja Kiinan välisen konttijunaliikenteen operointi saattaa mutkistua väliaikaisesti VR:n viikonloppuna tekemän ilmoituksen myötä. VR tiedotti viikonloppuna, että se keskeyttää sekä idän tavaraliikenteen että Suomen ja Venäjän väliset rautatieliikenteen rajapalvelut. Tämän myötä Venäjän rautatiet (RZD) tiedotti puolestaan maanantaina, että se on keskeyttänyt junarahdit Suomeen. Käsityksemme mukaan tämän taustalla on, että VR on ollut Suomen puolella ainoa kuljetuksia vastaanottava veturiyhtiö.
Pakotteiden ei pitäisi tällä hetkellä estää rautatieliikennettä
Nurminen Logistics tiedotti maanantaina VR:n viikonloppuisen ilmoituksen jälkeen Suomen viranomaisten vahvistaneen, ettei Suomen itärajan ylittävälle rautatieliikenteelle ole estettä. Myös Suomen ja Venäjän väliset raja-asemat ovat auki normaalisti. Yhtiön mukaan se noudattaa tarkasti voimassa olevaa lainsäädäntöä ja pakotteita, eikä sen mukaan Suomen ja Kiinan väliseen konttijunaliikenteeseen kohdistu pakotteita, jotka estäisivät liikenteen harjoittamisen. Yhtiön mukaan myös Suomen ja Kiinan välisen konttijunaliikenteen jatkuvuus nähdään tärkeänä osana logistiikan ilmastotavoitteiden saavuttamisen kannalta.
Uudelleenreititykset mahdollisia lähiaikoina, yhtiö nopeuttaa eteläisen reitin ylösajoa
Nurmisen mukaan se operoi Kiinan konttijunaliikennettä Kiinan ja Kazakstanin rautatieyhtiöiden sopimuksilla. Käsityksemme mukaan Nurmisen nykyisen Kiinan ja Suomen välisen reitin ongelmaksi nousee VR:n ilmoituksen myötä se, että Suomen puolella ei ole tällä hetkellä yhtään veturioperaattoria, jolla olisi vastaavanlainen status (sis. tiettyjä ehtoja) vastaanottajana kuin VR:llä. Yhtiö kuitenkin kertoi tiedotteessa, että se voi operoida tulevaisuudessa Suomessa rautatieliikennettä sekä rajatoimintoja muiden suomalaisten rautatieoperaattoreiden kanssa. Käsittääksemme nyt pienemmät suomalaiset veturioperaattorit ovatkin hakemassa tätä statusta, minkä jälkeen liikennöinti olisi jälleen mahdollista. Tämän prosessin aikataulua on vaikea arvioida, mutta ymmärryksemme mukaan tahtotila tämän osalta on edetä mahdollisimman nopeasti myös viranomaistasolla. Yhtiöllä ei tiedotteen mukaan ole tällä hetkellä matkalla olevia junia, joihin VR:n päätöksellä olisi vaikutusta.
Käsityksemme mukaan yhtiö voi myös väliaikaisesti reitittää Kiinan juniaan uudestaan Puolan kautta, mikäli tarve vaatii. Mahdollisen uudelleenreitityksen myötä Kiinan junayhteyden matka-aika pitenee muutamalla päivällä. Tällä hetkellä varsin sekaisin oleva logistiikkamarkkina huomioiden emme usko tämän muodostuvan Kiinan reitin osalta merkittäväksi kilpailuhaitaksi. Yhtiö kertoi tiedotteessaan myös nopeuttavansa aikaisemmin tiedottamansa eteläisen, Venäjän kiertävän, Trans-Kaspian reitin ylösajoa (kts. kommentti), joka on arviomme mukaan seurausta asiakaskysynnästä. Tarkempaa aikataulua yhtiö ei tiedotteessa kertonut, mutta arvioimme yhtiön nykyisenä tavoitteena olevan aloittaa kaupallinen liikenne alkukesän aikana (aik. heinä-syyskuu).
Tilanteet elävät tällä hetkellä varsin nopeasti
Olemme aiemmin arvioineet Nurmisen merkittävimmän riskin kohdistuvan nimenomaan Kiinan konttijunaliiketoimintaan. Tämän hetken tietojen perusteella varsinaiset pakotteet eivät estä liikennereitin operointia, mutta viimeisimmät muutokset nostavat epävarmuutta junareitin ympärillä etenkin lyhyellä aikavälillä. Sen sijaan rahdin mahdolliset väliaikaiset uudelleenreititykset eivät ole mielestämme kovinkaan merkittäviä isossa kuvassa. Mielestämme tämän hetken merkittävin riski (pl. mahdolliset tulevat pakotteet) liittyykin mahdollisiin asiakaskäyttäytymisen muutoksiin ja etenkin sen kestoon, vaikka pitkän aikavälin näkymät junarahdille ovat hyvät kasvavien vastuullisuusvaatimusten myötä. Arviomme mukaan junarahdin hyödyt (nopeus, ekologisuus) tukevatkin yhtiön kysyntää myös tällä hetkellä (sis. perinteiset lentorahdin asiakkaat) ja toisaalta merirahdin ongelmat rajaavat asiakkaiden valinnanvaraa. Emme ole tehneet muutoksia ennusteisiimme, vaan jäämme tarkkailemaan kokonaiskuvan kehittymistä ja nopeasti muuttuvan Venäjän tilanteen vaikutuksia yhtiöön.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Nurminen Logistics
Nurminen Logistics on vuonna 1886 perustettu logistiikkapalveluyhtiö, jonka palveluihin kuuluvat nykyisin rautatiekuljetukset Aasian ja Suomen välillä sekä Baltian alueella. Lisäksi yhtiö tarjoaa erilaisia terminaali- ja huolintapalveluita.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut04.03.2022
2021 | 22e | 23e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 141,3 | 160,9 | 163,8 |
kasvu-% | 75,02 % | 13,91 % | 1,80 % |
EBIT (oik.) | 10,5 | 13,7 | 14,9 |
EBIT-% (oik.) | 7,45 % | 8,51 % | 9,09 % |
EPS (oik.) | 0,08 | 0,13 | 0,15 |
Osinko | 0,02 | 0,03 | 0,04 |
Osinko % | 0,97 % | 3,04 % | 4,05 % |
P/E (oik.) | 24,80 | 7,74 | 6,69 |
EV/EBITDA | 15,37 | 6,92 | 5,97 |