Remedy Q4’24 -ennakko: FBC: Firebreakin julkaisu määrittää suuntaa tänä vuonna
Remedy raportoi Q4-tuloksensa keskiviikkona 12.2. klo 9.00. Tuloksellisesti odotamme vuoden heikointa neljännestä ja katseet ovat jo kuluvan vuoden kasvunäkymissä. Tänä vuonna FBC: Firebreakin julkaisu sekä Alan Wake 2:n rojaltit ovat keskeisiä muuttujia kasvu- ja tuloskehityksen kannalta. Odotamme Q4-raportin vahvistavan AW2:n kattaneen vihdoin tuotanto- ja markkinointikulunsa loppuvuodesta, mutta FBC: Firebreakin osalta tuskin saadaan olennaisia lisätietoja ennen kuin pelin julkaisupäivä on markkinointirumpujen säestämänä paljastettu pelaajille. Kuluva vuosi käynnistää kunnolla Remedyn säännöllisiä pelijulkaisuja ja voimakasta kasvua hakevan 2025-2030 strategiakauden, jota olemme käsitelleet tarkemmin joulukuussa julkaistussa laajassa analyysiraportissa.
Odotuksissamme liikevaihdon osalta vielä melko vaisu neljännes
Ennustamme Remedyn Q4-liikevaihdon olleen 9,6 MEUR, mikä tarkoittaisi 7 %:n laskua vertailukaudesta. Kehitysmaksut (Q4’24e: 7,0 MEUR) muodostavat valtaosan ennusteestamme, joista suurin osa on arviomme mukaan tullut tuotannossa olevasta Max Payne -alihankintaprojektista. Myös production readiness -vaiheessa olevasta Control 2:sta on tuloutunut jonkin verran kehitysmaksuja.
Rojaltien (Q4’24e: 2,6 MEUR) osalta odotamme selkeää kasvua edellisistä neljänneksistä, kun ennustamme Alan Wake 2:sta ensimmäistä kertaa rojalteja Q4:llä. Absoluuttisesti rojaltien taso on vielä ennusteellamme matala. Remedy kertoi 19.11.2024 järjestetyssä pääomamarkkinapäivässä pelin myyneen siihen mennessä yli 1,8 miljoonaa, mutta ei vielä aivan kattaneen tuotanto- ja markkinointibudjettiaan (vaatii arviomme mukaan n. 2 milj. kopiota). Loppuvuosi on peleille kausiluonteisesti vahvinta myyntiaikaa ja AW2 on saanut nyt myös tukea fyysisen version ja toisen lisäosan julkaisusta, minkä lisäksi alennuskampanjoita ja markkinointiaktiviteettia on lisätty. Odotamme pelin myyneen noin 2,2 milj. kpl vuoden loppuun mennessä.
Matala liikevaihto näkyy ennusteessamme negatiivisesti tulosriveillä
Tuloksellisesti odotamme Q4:stä vuoden heikointa neljännestä (EBITDA -3,2 MEUR), kun kehitysmaksut sekä AW2:n rojaltit jäävät mataliksi. Vertailukauden tulosta rasittivat Vanguard-projektin alaskirjaukset. Remedyn kulurakenteen kehitys rauhoittui vuoden 2024 aikana, kun panostukset moniprojektimallin ylösajoon on pitkälti saatu tehtyä. Pääosin kiinteän kulurakenteen myötä liikevaihdon kasvu heijastuu jatkossa siis voimakkaasti kannattavuuteen. Edellisvuoden tavoin odotamme Remedyn pitävän osinkohanat perustellusti kiinni ja ohjaavan kaikki pääomansa tulevien peliprojektien kehittämiseen ja niiden itsejulkaisuun.
FBC: Firebreakin julkaisu ja AW2:n rojaltit määrittävät vuoden 2025 kasvunäkymää
Odotamme Remedyn ohjeistavan vuodelle 2025 kasvavaa liikevaihtoa ja paranevaa käyttökatetta. Kuluvan vuoden ennusteessamme (liikevaihto 60,6 MEUR ja EBITDA 3,0 MEUR) AW2:n rojaltien lisäksi kasvun kannalta keskeinen muuttuja on Remedyn ensimmäisen moninpelihankkeen, FBC: Firebreakin, vastaanotto. Oletamme pelin julkaisua tällä hetkellä Q3:lla, ja kyseessä on myös Remedyn ensimmäinen itsejulkaistu pelihanke. Tässä kohtaa pelin vastaanottoa on hyvin vaikea ennakoida, ja tämän vuoksi emme usko Remedyn antavan kovin tarkkaa ohjeistusta tälle vuodelle. Arviomme mukaan alkuvaiheessa pelin myynti tulee painottumaan itse pelikopioiden myyntiin ja mahdollisten pelin sisäisten ostosten rooli on rajallisempi. Oletamme pelin tuovan Remedylle liikevaihtoa tänä vuonna 18,3 MEUR, mihin pääsy vaatisi 5 MEUR:n b2b-sopimusten lisäksi esimerkiksi noin 0,4 milj. pelikopion myyntiä 35 euron keskihinnalla. Remedyn kustannusrakenteen osalta odotamme henkilöstökulujen jatkavan maltillisessa nousussa ja muuten kulut nousevat pitkälti FBC: Firebreakin markkinointi- ja jakelukustannusten myötä. Remedyn siirtymä itsejulkaisuun tarkoittaa, että kaikki yhtiön omien pelien myynti näkyy tuloslaskelmassa, mutta samalla yhtiö vastaa myös julkaisuun liittyvistä jakelukustannuksista ja markkinointikuluista. Kumppanien julkaisemissa peleissä (esim. AW2) nämä kulut on jo netotettu pois ennen Remedylle tuloutuvia rojalteja.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Remedy Entertainment
Remedy Entertainment on vuonna 1995 perustettu suomalainen videopelikehittäjä. Yhtiö on yksi Suomen vanhimmista pelinkehittäjistä, jonka tunnetuimpia pelejä ovat Max Payne, Alan Wake, Quantum Break ja Control. Remedy tunnetaan maailmalla parhaiten tarinavetoisista toimintapeleistä ja on yksi arvostetuimpia itsenäisiä AAA-pelistudioita maailmassa. Remedy kehittää korkeatasoisia, suurten pelistudioiden massapeleistä selkeästi erottuvia pelejä pääsääntöisesti PC:lle, Xboxille ja Playstationille.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut17.12.2024
2023 | 24e | 25e |
---|
2023 | 24e | 25e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 33,9 | 48,6 | 60,6 |
kasvu-% | −22,2 % | 43,2 % | 24,8 % |
EBIT (oik.) | −28,6 | −7,1 | −3,5 |
EBIT-% (oik.) | −84,4 % | −14,7 % | −5,7 % |
EPS (oik.) | −1,68 | −0,41 | −0,20 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Osinko % | |||
P/E (oik.) | - | - | - |
EV/EBITDA | - | - | 65,90 |
