Remedy: Vahvistunut potentiaali ei näy arvostuksessa
Remedy järjesti tiistaina pääomamarkkinapäivän, jonka tallenne on katsottavissa täältä. Remedy on osoittanut vuosien mittaan kykynsä kehittää erittäin laadukkaita pelejä, mikä ei ole kuitenkaan vielä samassa mitassa heijastunut näiden kaupallisessa menestyksessä yhtiölle. Vuosien työn tuloksena yhtiö on rakentanut kyvykkyydet ja resurssit tiheämmälle, jopa vuosittaiselle uusien pelijulkaisujen tahdille vuosien 2025-2030 strategiakaudella. Itsejulkaisun ansiosta näiden taloudellinen menestys näkyy jatkossa voimalla Remedyn luvuissa ja mahdollisen hittipelin yhteydessä potentiaali on erittäin merkittävä. Mielestämme osakkeen nykyarvostuksella yhtiön kehitteillä olevien pelihankkeiden sekä omien pelibrändien (Alan Wake ja Control) tarjoamaan pitkän aikavälin potentiaaliin pääsee kiinni houkuttelevalla riski/tuotto-suhteella. Toistamme Remedyn 19,0 euron tavoitehinnan ja nostamme suosituksemme osta-tasolle (aik. lisää).
Tavoitteet tähtäävät kestävään kannattavaan kasvuun vuosikymmenen loppupuolella
Remedy tavoittelee vuoden 2024 liikevaihdon kaksinkertaistamista vuoteen 2027 mennessä ja tasaista kasvua tämän jälkeen. EBITDA-marginaalin tavoitellaan olevan 30 % vuoteen 2027 mennessä ja kannattavuutta pyritään ylläpitämään vähintään tällä tasolla strategiakauden (2025-2030) loppuun asti. Ennusteellamme vuoden 2024 liikevaihto on 48,6 MEUR, joten tavoitetaso indikoisi karkealla haarukalla noin 90-100 MEUR:n liikevaihtoa. Tavoitteisiin pääsemiseksi Remedy keskittyy 1.) luomaan ja kasvattamaan maailmanluokan pelibrändejä, 2.) tekemään erottuvia kategorioiden johtavia pelejä, 3.) työskentelemään tavoilla, jotka mahdollistavat onnistuneet tuotannot sekä 4.) itsejulkaisemaan omistamansa pelit.
Mielestämme liikevaihtotavoite vuoteen 2027 on saavutettavissa, mikäli yhtiön kehitteillä olevat pelit menestyvät hyvin/erittäin hyvin. Remedyn minimitavoite jokaisen projektin osalta on edelleen 100 %:n sijoitetun pääoman tuotto ja hittipelillä lukema voisi olla moninkertainen. Liikevaihtotavoitteen suunnilleen toteutuessa, tulee kannattavuus myös olemaan tavoitetasolla ja hyvässä skenaariossa potentiaalia on myös selvästi parempaan. Erityisesti ennusteessamme vuodelle 2027 kaavailtu Control 2:n menestyksekäs julkaisu on tavoitteiden kannalta erityisen kriittinen. Itsejulkaisun ansiosta pelin liikevaihtopotentiaali on Remedylle erittäin merkittävä, mikäli pelin suosio tulee ylittämään jo hyvin menestyneen ensimmäisen Control-pelin.
Liikevaihdon ja kannattavuuden ylläpito vuoden 2027 jälkeen vuodesta toiseen korkealla oli aiempiin oletuksiimme nähden kunnianhimoinen tavoite. Yhtiö kommentoi tavoittelevansa ensi vuodesta lähtien yhden uuden pelin julkaisua vuosittain, jolloin tavoite olisi arviomme mukaan menestyvillä peleillä saavutettavissa. Peli/vuosi tahti kuulostaa historiaan peilattuna kovalta tahdilta, mutta Remedy on ottanut vuosien mittaan isoja kehitysaskelia moniprojektimallin pyörittämisessä, oman pelimoottorin ja muiden teknologioiden kehittämisessä sekä kasvattanut organisaationsa ja resurssinsa riittävään kokoluokkaan useamman hankkeen samanaikaiseen työstämiseen. Tähän liittyen yhtiö myös paljasti uuden 4. peliprojektin olevan kulisseissa kehitteillä varhaisessa konseptoinnissa, jonka julkaisu voisi tehokkaalla kehitystahdilla ehtiä vuoteen 2028. Tällöin peli/vuosi toteutuisi arviomme mukaan vuosina 2025-2028.
Nykyarvostuksella pitkää peliä pääsee pelaamaan houkuttelevalla tuotto/riski-suhteella
Uskomme Remedyn kykyyn luoda pitkällä aikavälillä useampia laadukkaita ja menestyviä pelejä, minkä tarjoamaan kasvu- ja kannattavuuspotentiaaliin peilattuna osakkeen nykyarvostus (2025e EV/S 2,8x) on houkutteleva. Pitkän aikavälin potentiaalista osaltaan kertoo nyt 25,6 eurossa olevan DCF-mallin indikoima arvo.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Remedy Entertainment
Remedy Entertainment on vuonna 1995 perustettu suomalainen videopelikehittäjä. Yhtiö on yksi Suomen vanhimmista pelinkehittäjistä, jonka tunnetuimpia pelejä ovat Max Payne, Alan Wake, Quantum Break ja Control. Remedy tunnetaan maailmalla parhaiten tarinavetoisista toimintapeleistä ja on yksi arvostetuimpia itsenäisiä AAA-pelistudioita maailmassa. Remedy kehittää korkeatasoisia, suurten pelistudioiden massapeleistä selkeästi erottuvia pelejä pääsääntöisesti PC:lle, Xboxille ja Playstationille.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut19.11.
2023 | 24e | 25e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 33,9 | 48,6 | 62,3 |
kasvu-% | −22,15 % | 43,15 % | 28,26 % |
EBIT (oik.) | −28,6 | −7,1 | 1,5 |
EBIT-% (oik.) | −84,37 % | −14,69 % | 2,41 % |
EPS (oik.) | −1,68 | −0,41 | 0,09 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Osinko % | |||
P/E (oik.) | - | - | 147,03 |
EV/EBITDA | - | - | 22,16 |