Remedy laaja raportti: Se ei pelaa, joka pelkää
Toistamme Remedyn osta-suosituksen ja 19,0 euron tavoitehinnan. Remedy on vuosien mittaan osoittanut kykynsä kehittää erittäin laadukkaita pelejä, mikä ei kuitenkaan ole vielä samassa mitassa heijastunut näiden kaupallisessa menestyksessä yhtiölle. Vuosien työn tuloksena yhtiö on rakentanut kyvykkyydet ja resurssit tiheämpään, jopa vuosittaiseen uusien pelijulkaisujen tahtiin strategiakaudella 2025-2030. Itsejulkaisun ansiosta näiden taloudellinen menestys näkyy jatkossa voimakkaasti Remedyn luvuissa, ja hittipelin myötä potentiaali olisi erittäin merkittävä. Mielestämme osakkeen nykyarvostuksella yhtiön kehitteillä olevien peliprojektien sekä omien pelibrändien (Alan Wake ja Control) tarjoamaan pitkän aikavälin potentiaaliin pääsee kiinni houkuttelevalla riski/tuotto-suhteella.
Pitkä muutosmatka moniprojektimalliin ja pelien itsejulkaisijaksi alkaa olla valmis
Remedy aloitti vuonna 2017 siirtymän moniprojektimalliin sekä arvoketjussa matkan alihankkijasta kohti itsenäistä pelinkehittäjää ja julkaisijaa. Tämän jälkeen kehitystä on tapahtunut paljon, ja tänä päivänä yhtiön resurssit ja kyvykkyydet riittävät kahden projektin samanaikaiseen kehittämiseen täydessä tuotannossa. Yhtiö on myös rakentanut kyvykkyydet toimia itse tulevien omien peliensä julkaisijana. Tällä hetkellä monipeliprojekti FBC: Firebreak etenee kohti vuoden 2025 julkaisua. Lisäksi yhtiö työstää täydessä tuotannossa alihankintamallilla Max Payne 1&2 Remakea. Production readiness -vaiheessa oleva Control 2 on menossa täyteen tuotantoon vuoden 2025 aikana. Tämän lisäksi yhtiöllä on varhaisessa konseptoinnissa neljäs, vielä tuntematon peliprojekti.
Tavoitteet tähtäävät kestävään kannattavaan kasvuun vuosikymmenen loppupuolella
Remedy tavoittelee vuoden 2024 liikevaihdon kaksinkertaistamista vuoteen 2027 mennessä ja tasaista kasvua tämän jälkeen. EBITDA-marginaalin tavoitellaan olevan 30 % vuoteen 2027 mennessä, ja kannattavuutta pyritään ylläpitämään vähintään tällä tasolla strategiakauden (2025-2030) loppuun asti. Ennusteidemme valossa tavoitetaso indikoisi arviolta noin 100 MEUR:n liikevaihtoa, mikä on hyvin menestyvillä pelijulkaisuilla realistista saavuttaa. Liikevaihtotavoitteen suunnilleen toteutuessa kannattavuudella on hyvät edellytykset olla tavoitetasolla.
Ennusteissa hienosäätöä ja isompi rakenteellinen muutos jakelukustannusten huomioinnin myötä
Remedyn siirtymä itsejulkaisuun tarkoittaa, että kaikki yhtiön omien pelien myynti näkyy tuloslaskelmassa, mutta samalla yhtiö vastaa myös julkaisuun liittyvistä jakelukustannuksista ja markkinointikuluista. Olimme jo aiemmin huomioineet kasvavat markkinointikulut, mutta jakelualustojen kulut (oletus 25 % myynnistä) puuttuivat vielä ennusteistamme. Näiden huomiointi nosti liikevaihtoennusteita, mutta tulosvaikutus oli tältä osin neutraali. Teimme samalla kuitenkin hienosäätöä ja muutoksia oletuksiimme FBC: Firebreakin ja Control 2:n osalta. Siten lähivuosien ja keskipitkän aikavälin tulosennusteissa tapahtui muutoksia. Iso kuva ennusteissamme on silti ennallaan, ja keskipitkällä aikavälillä Control 2:n julkaisu (oletus H1’27) on ennusteissamme Remedyn tuloskasvun kannalta keskeisin peliprojekti.
Nykyarvostuksella pitkää peliä pääsee pelaamaan houkuttelevalla riski/tuotto-suhteella
Uskomme Remedyn kykyyn luoda pitkällä aikavälillä useampia laadukkaita ja menestyviä pelejä, minkä tarjoamaan kasvu- ja kannattavuuspotentiaaliin peilattuna osakkeen nykyarvostus (2025e EV/S 3,1x) on houkutteleva. Pitkän aikavälin potentiaalista kertoo 26 eurossa olevan DCF-mallin perusskenaarion indikoima arvo. Malli on kuitenkin hyvin herkkä tulevien pelien menestykselle kiinteästä kulurakenteesta ja itsejulkaisusta johtuen. Optimistisessa skenaariossa osakkeen arvo voisi olla reilusti yli 50 euroa, kun taas kohtalaisella suorituksella oltaisiin 6-10 eurossa. Poikkeuksellisen leveä vaihteluväli kertoo hyvin Remedyn osakkeessa piilevästä potentiaalista ja myös riskeistä.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Remedy Entertainment
Remedy Entertainment on vuonna 1995 perustettu suomalainen videopelikehittäjä. Yhtiö on yksi Suomen vanhimmista pelinkehittäjistä, jonka tunnetuimpia pelejä ovat Max Payne, Alan Wake, Quantum Break ja Control. Remedy tunnetaan maailmalla parhaiten tarinavetoisista toimintapeleistä ja on yksi arvostetuimpia itsenäisiä AAA-pelistudioita maailmassa. Remedy kehittää korkeatasoisia, suurten pelistudioiden massapeleistä selkeästi erottuvia pelejä pääsääntöisesti PC:lle, Xboxille ja Playstationille.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut17.12.
2023 | 24e | 25e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 33,9 | 48,6 | 60,6 |
kasvu-% | −22,15 % | 43,15 % | 24,78 % |
EBIT (oik.) | −28,6 | −7,1 | −3,5 |
EBIT-% (oik.) | −84,37 % | −14,69 % | −5,71 % |
EPS (oik.) | −1,68 | −0,41 | −0,20 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Osinko % | |||
P/E (oik.) | - | - | - |
EV/EBITDA | - | - | 62,30 |