Ilkka-Yhtymä vauhditti Markkinoinnin ja viestinnän teknologiapalveluiden kasvua yritysostolla
Ilkka-Yhtymä tiedotti perjantaina, että konserniin kuuluva Liana Technologies on hankkinut enemmistöosuuden ruotsalaisesta markkinointiteknologiayhtiö Ungapped Ab:sta. Näkemyksemme mukaan yrityskauppa vauhdittaa strategian toteutusta ja etenkin perustan rakentamista Ruotsissa. Yritysoston taloudellinen mittaluokka on melko pieni ja yhtiön mukaan sillä ei arvioida olevan olennaista vaikutusta konsernin vuoden 2021 liikevaihtoon ja tulokseen. Ilkka-Yhtymän tuore laaja raportti on luettavissa tästä linkistä.
Ungapped on vuonna 2006 perustettu teknologiayritys, jonka tarjooma keskittyy sähköpostimarkkinointiin, tapahtumanhallintaan sekä kyselyihin. Ilkka-Yhtymän mukaan Ungappedin osaaminen erityisesti järjestöjen ja julkisen sektorin viestinnässä vahvistaa Lianan asemaa luotettavimpana valintana sähköpostimarkkinointiin ja -viestintään ruotsalaisille yritysasiakkaille. Ungappedin liikevaihto vuonna 2021 päättyneellä tilikaudella oli noin 10 MSEK eli reilu 1 MEUR. Yrityskaupan myötä Ilkka-Yhtymä-konsernin henkilöstö kasvaa kymmenellä markkinointiteknologian osaajalla.
Ilkka-Yhtymän strategisina päämäärinä ovat investoinnit kasvuun sekä digitaaliseen toimintaan, ja osana sen kasvutavoitetta on digitaalisen liiketoiminnan yli 10 %:n vuotuinen kasvutavoite. Arviomme mukaan digitaalisen liiketoiminnan kasvua tavoitellaan etenkin Lianan muodostamassa Markkinoinnin ja viestinnän teknologiapalvelut-liiketoiminnassa, jonka kohdemarkkina on Pohjoismaat. Suomessa yhtiöllä on kasvun mahdollistamat resurssit, mutta käsityksemme mukaan Ruotsin maaorganisaatio on ollut tähän asti vielä rakennusvaiheessa. Yrityskaupalla yhtiö vauhdittaakin Ruotsin organisaation rakentamista ja se saa yrityskaupalla maahan toimitusjohtajan Ungappedin perustajasta. Pidämmekin yrityskauppaa loogisena askeleena osana strategista kehitystä, ja sen myötä yhtiöllä on aiempaa vahvempi pohja, jonka päälle rakentaa liiketoimintaa Ruotsissa.
Lukujen valossa yritysoston merkitys on konsernin mittakaavassa suhteellisen pieni, kun Ungappedin liikevaihto vastaa vajaata 10 % Markkinoinnin ja viestinnän teknologiapalveluiden edellisen 12 kuukauden liikevaihdosta. Yritysoston kauppahintaa ei julkistettu. Tulemme huomioimaan järjestelyn ennusteissamme Ilkka-Yhtymän 8.11. julkistettavan Q3-raportin yhteydessä.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Ilkka
Ilkka-konserni muodostuu kahdesta liiketoiminta-alueesta: markkinointi- ja teknologiapalvelut ja mediapalvelut. Markkinointi- ja teknologiapalvelut koostuvat yrityksistä, jotka ovat erikoistuneet digitaalisen myynnin, markkinoinnin ja viestinnän palveluihin sekä näitä tukeviin teknologioihin. Mediapalvelut koostuvat maakunta-, paikallis- ja kaupunkimedioista, jotka tarjoavat sisältöä ja palveluita kuluttaja- ja yritysasiakkaille. Ilkan päämarkkina-alue on Suomi, mutta teknologiapalveluiden osalta se toimii myös kansainvälisesti Liana Technologiesin ja Ungappedin kautta. Lisäksi Ilkalla on merkittävä omistus Alma Mediasta.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut07.10.2021
2020 | 21e | 22e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 45,8 | 49,5 | 49,6 |
kasvu-% | 25,76 % | 8,03 % | 0,29 % |
EBIT (oik.) | 1,8 | 1,3 | 1,6 |
EBIT-% (oik.) | 3,86 % | 2,63 % | 3,19 % |
EPS (oik.) | 0,24 | 0,20 | 0,18 |
Osinko | 0,30 | 0,20 | 0,22 |
Osinko % | 7,14 % | 6,47 % | 7,12 % |
P/E (oik.) | 17,64 | 15,59 | 17,49 |
EV/EBITDA | 3,81 | 9,67 | 8,19 |