Ilkka-Yhtymän Markkinoinnin ja viestinnän teknologiapalvelut vahvistavat osaamistaan yritysostolla
Ilkka-Yhtymä tiedotti torstaina, että konserniin kuuluva Liana Technologies on hankkinut omistukseensa enemmistöosuuden Evermade Oy:stä. Kyseessä on Ilkka-Yhtymä-konsernin mittaluokassa pienehkö yritysosto, mutta Markkinoinnin ja viestinnän teknologiapalvelut -liiketoiminta-alueen kokoluokassa se on merkittävä. Yritysoston kauppahintaa ei julkaistu.
Suomen suurin WordPress-toimisto
Evermade on vuonna 2011 perustettu täyden palvelun digitoimisto, joka suunnittelee ja toteuttaa asiakkailleen erityisesti verkkosivuja ja verkkokauppoja. Yhtiön mukaan Evermade on noussut Suomen suurimmaksi WordPress-toimistoksi ja sen liikevaihto vuonna 2021 oli 3,3 MEUR sekä liikevoitto oli 0,2 MEUR (liikevoitto-% ~ 6 %). Yhtiöllä on Suomessa 45 työntekijää ja sen perustajat jatkavat yhtiön osakkaina. Evermade jatkaa itsenäisenä yhtiönä ja omalla brändillään myös yrityskaupan jälkeen.
Yritysosto vahvistaa Markkinoinnin ja viestinnän teknologiapalveluiden kasvunäkymää
Wordpress on käsityksemme mukaan yksi käytetyimmistä julkaisujärjestelmien ja verkkokauppojen alustojen markkinoilla, jotka ovat kokonaisuutena jokseenkin hajautuneet. Siten yritysosto arviomme mukaan vahvistaa etenkin Lianan markkinoinnin automaatiojärjestelmän kasvupotentiaalia selkeän myyntisynergiapotentiaalin ansiosta. Tämän potentiaalin lisäksi yrityskauppa myös arviomme mukaan vahvistaa Markkinoinnin ja viestinnän teknologiapalveluiden kasvunäkymää, sillä Evermade on kasvanut viimeisen kolmen vuoden aikana keskimäärin 23 %:n vuositahtia. Samalla ajanjaksolla sen liikevoittomarginaali on ollut keskimäärin noin 7,5 %. Tätä taustaa vasten pidämme yrityskauppaa Ilkka-Yhtymän strategian mukaisena ja osaltaan se tukee konsernin yli 10 %:n digitaalisen liiketoiminnan vuotuista kasvutavoitetta.
Vaikutus liiketoiminta-alueen lukuihin on tuntuva, mutta konsernintasolla pienehkö
Aiemmissa yritysostoissa Ilkka-Yhtymä on tavallisesti ostanut noin 60-80 %:n enemmistöosuuden ostokohteista sopien mahdollisuudesta kasvattaa omistusosuutta tulevaisuudessa. Pidämme varsin todennäköisenä, että Evermaden kohdalla on noudatettu samaa käytäntöä. Evermade vastaa maltillista noin 7 % ennustamastamme vuoden 2021 liikevaihdosta (2021e liikevaihto 49,2 MEUR), joten konsernin mittakaavassa yritysosto on pieni. Suhteessa Markkinoinnin ja viestinnän teknologiapalveluiden liikevaihtoon se vastaa kuitenkin jopa 24 % ennustamastamme vuoden 2021 liikevaihdosta. Liiketoiminta-alueen matalaa operatiivista tulosta yritysosto myös vahvistaa tuntuvasti (2021e liikevoitto 0,1 MEUR). Tulemme huomioimaan yritysoston ennusteissamme Ilkka-Yhtymän 23.2. julkistettavan vuoden 2021 tilinpäätöksen yhteydessä.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Ilkka
Ilkka-konserni muodostuu kahdesta liiketoiminta-alueesta: markkinointi- ja teknologiapalvelut ja mediapalvelut. Markkinointi- ja teknologiapalvelut koostuvat yrityksistä, jotka ovat erikoistuneet digitaalisen myynnin, markkinoinnin ja viestinnän palveluihin sekä näitä tukeviin teknologioihin. Mediapalvelut koostuvat maakunta-, paikallis- ja kaupunkimedioista, jotka tarjoavat sisältöä ja palveluita kuluttaja- ja yritysasiakkaille. Ilkan päämarkkina-alue on Suomi, mutta teknologiapalveluiden osalta se toimii myös kansainvälisesti Liana Technologiesin ja Ungappedin kautta. Lisäksi Ilkalla on merkittävä omistus Alma Mediasta.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut08.11.2021
2020 | 21e | 22e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 45,8 | 49,2 | 49,1 |
kasvu-% | 25,76 % | 7,33 % | −0,22 % |
EBIT (oik.) | 1,8 | 1,6 | 1,7 |
EBIT-% (oik.) | 3,86 % | 3,24 % | 3,40 % |
EPS (oik.) | 0,24 | 0,21 | 0,18 |
Osinko | 0,30 | 0,20 | 0,22 |
Osinko % | 7,14 % | 6,23 % | 6,85 % |
P/E (oik.) | 17,64 | 15,39 | 18,29 |
EV/EBITDA | 3,81 | 11,10 | 9,31 |