Finnairin lokakuun liikenneohjelma joutui leikkuriin kysynnän heikon elpymisvauhdin takia
Finnair tiedotti keskiviikkona, että yhtiö on päivittänyt lokakuun liikenneohjelmaansa. Lentomatkustuksen kysyntä on koronapandemian kehityksen ja matkustusrajoitusten vuoksi elpynyt hitaasti, eikä aiemmin julkaistua liikenneohjelmaa ole mahdollista toteuttaa lentojen vähäisen kysynnän vuoksi. Siksi Finnair karsii lokakuun liikenneohjelmastaan lentoja lähes kaikilta reiteiltä ja lentää lokakuussa keskimäärin 70-80 lentoa päivässä aiemmin suunnitellun noin 200 päivittäisen lennon sijaan.
Finnair lentää lokakuussa yhteensä 42 kohteeseen Euroopassa ja Aasiassa. Viikkovuoroja kuitenkin karsitaan lähes kaikilta reiteiltä ja aiemmin lokakuussa aloitettavaksi suunniteltuja lentoja muun muassa Bergeniin, Barcelonaan, Madridiin, Pietariin ja Stuttgartiin ei päästä aloittamaan. Kotimaassa Turun ja Tampereen reittejä ei lennetä lokakuussa. Kaukolennot keskittyvät edelleen Tokioon, Souliin, Hongkongiin ja Shanghaihin, jotka ovat myös tärkeitä rahtikohteita. Nanjingin reittiä lennetään syys-lokakuussa. Finnair jatkaa myös pelkästään rahtia kuljettavia lentojaan New Yorkiin ja Singaporeen.
Finnair päivittää liikenneohjelmaansa joustavasti kysyntätilanteen eläessä. Vuosi sitten lokakuussa yhtiö lensi noin 350 lentoa päivässä ja kohteita oli yli 100 Euroopassa, Aasiassa ja Pohjois-Amerikassa.
Lokakuun liikenneohjelman supistaminen ei ollut mielestämme lainkaan yllättävää, kun huomioidaan viime aikoina globaalisti kasvaneet koronaviruksen tartuntamäärät ja yhä useissa maissa voimassa olevat tiukat matkustusrajoitukset. Arviomme mukaan etenkin eri valtioiden matkustusrajoitukset ovat merkittävä käsijarru lentomatkustamisen kysynnän elpymiselle ja olemme kommentoineet aihetta aiemmin muun muassa täällä ja täällä.
Liikenneohjelman muutoksen ja etenkin vielä hyvin vaisuksi jääneen lentomatkustamisen kysynnän elpymisvauhdin takia Finnairin Q4:n ja myös lähivuosien liikevaihtoennusteisiimme kohdistuu jo varsin selkeitä laskupaineita. Yhtiö pyrkii toki kompensoimaan liikevaihdon toistaiseksi varsin hitaalta näyttävää elpymisvauhtia säästöruuvia kiristämällä, mitä olemme kommentoineet täällä. Kysyntäongelman juurisyy eli koronapandemia on erittäin vaikeasti ennustettava ja tilanne voi muuttua molempiin suuntiin nopeastikin muun muassa rokotekehityksen edistymisen takia.
Kokonaisuutena toistaiseksi hitaalta näyttävä lentomatkustamisen kysynnän elpyminen on mielestämme Finnairin osakkeen kannalta hyvin ongelmallinen tilanne, sillä yhtiö tarvitsisi selvästi nykyistä kysyntätasoa korkeamman volyymin, jotta Q2:lla ja Q3:lla vauhdilla ulospäin rullanneella liiketoiminnan kassavirralla olisi edellytyksiä nousta edes nollatasolle. Näin ollen Finnairin koronakriisistä alkanut ripeä velkaantuminen uhkaa sekä jatkua korkeahkolla kulmakertoimella että pitkittyä ajallisesti, jos kysynnän elpymisvauhti ei parane.
Velkaantumisella on arviomme mukaan negatiivisia vaikutuksia myös Finnairin osakkeeseen, mikä on merkittävä syy yhtiön varovaisen näkemyksemme taustalla. Finnairin likviditeetti on toki mielestämme turvattu tämän vuoden aikana tehtyjen useiden mittavien rahoitusjärjestelyiden ansiosta kaikissa skenaarioissa pitkälle ensi vuoden puolelle, joten yhtiön kyky sietää akuuttia kriisitilannetta on yhä mielestämme kohtuullinen.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Finnair
Finnair on yksi maailman vanhimmista edelleen operoivista lentoyhtiöistä. Vuonna 1923 perustettu Finnair on Aasian ja Euroopan väliseen matkustaja- ja rahtiliikenteeseen erikoistunut verkostolentoyhtiö. Finnair on Suomen sisäisessä liikenteessä markkinajohtaja, mutta yhtiön kilpailukenttä on varsin erilainen Suomen sisäisillä, Suomen ja Euroopan välisillä sekä kaukoreiteillä.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut26.07.2020
2019 | 20e | 21e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 3 097,7 | 1 280,7 | 2 369,4 |
kasvu-% | 9,22 % | −58,66 % | 85,00 % |
EBIT (oik.) | 162,8 | −472,2 | 4,0 |
EBIT-% (oik.) | 5,26 % | −36,87 % | 0,17 % |
EPS (oik.) | 0,00 | −0,38 | −0,06 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Osinko % | |||
P/E (oik.) | 1 415,87 | - | - |
EV/EBITDA | 2,83 | - | 12,03 |