Finnairin volyymi jatkoi hyvin hidasta elpymistä elokuussa
Finnair julkisti perjantaina liikennetietoraporttinsa elokuulta, jolloin yhtiö jatkoi operaatioiden asteittaista ylösajamista Q2:n lähes totaalisen lentokatkon jälkeen. Tätä taustaa heijastellen Finnairin matkustajamäärä, matkustajakapasiteetti ja myyty matkustajavolyymi putosivat kotimaassa 60-70 % ja Euroopassa noin 80-85 %. Kaukoliikennereiteillä matkustajaliikenne pysyi yhä lähes kokonaan alasajettuna, sillä Pohjois-Amerikkaan ei ollut sinänsä odotetusti yhtään matkustajalentoa ja Aasian reiteilläkin matkustajamäärät ja myydyt volyymit laskivat edelleen yli 95 %. Kotimaan reiteillä matkustajakäyttöaste oli jokseenkin tyypillisellä noin 63 %:n tasolla, kun taas Euroopassa matkustajakäyttöaste oli heinäkuuta alhaisemmalla tasolla 53 %:ssa elokuussa. Aasiassa käyttöaste oli jälleen hyvin matala, mutta Aasian reittien kannattavuutta tukee osin rahti. Taloudellisesti kannattavaan operointiin Finnair tarvitsee arviomme mukaan selvästi nykyistä korkeamman volyymin ja matkustajakäyttöasteen kaikilla liikennealueilla.
Korona-aikana käyttöön otetut puhtaat rahtilennot (normaalisti Finnairin rahtikapasiteetti on matkustajakoneiden ruumissa etenkin Aasiaan suuntautuvaa rahtia) jatkuivat heinäkuussa ja niiden ansiosta rahtipuolen kapasiteetti- ja volyymitiputukset jäivät matkustajaliikennettä hieman pienemmiksi 70-80 %:iin. Rahtikapasiteetti ja -volyymit kasvoivat hieman heinäkuusta, minkä taustalla oli reittiliikenteen rahdin hyvä kysyntä. Finnairin kokonaiskuvan kannalta rahti on kuitenkin vain sivuroolissa ja se voi kompensoida matkustajaliikenteen vaikeaa tilannetta vain hyvin rajallisesti.
Kokonaisuutena elokuun liikenneraportin luvut olivat ennusteitamme heikompia. Arviomme mukaan pääsyy varsin hitaaksi jääneen volyymien elpymisvauhdin suhteen on maailmalla kierroksia loppukesästä ottanut koronapandemia sekä Suomen hyvin tiukkoina pysyneet matkustusrajoitukset. Raportti ei kuitenkaan aiheuta suurempia muutospaineita Q3:n tulosennusteisiimme tai näkemykseemme osakkeesta. Finnairin heinäkuun lopussa julkaiseman Q2-päivityksen jälkeen globaali koronatilanne (ts. etenkin tartuntamäärät) on kuitenkin vaikeutunut monilla alueilla, minkä takia valtioiden on vaikea purkaa lentomatkustamisen kysynnälle merkittävänä lisäjarruna toimivia matkustusrajoituksia. Siten Q4:n ja lähivuosien osalta Finnairiin liittyvät ennusteriskit ovat mielestämme negatiivisia, mutta vaikeasti hahmotettava tilanne voi toki muuttua nopeasti molempiin suuntiin.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Finnair
Finnair on yksi maailman vanhimmista edelleen operoivista lentoyhtiöistä. Vuonna 1923 perustettu Finnair on Aasian ja Euroopan väliseen matkustaja- ja rahtiliikenteeseen erikoistunut verkostolentoyhtiö. Finnair on Suomen sisäisessä liikenteessä markkinajohtaja, mutta yhtiön kilpailukenttä on varsin erilainen Suomen sisäisillä, Suomen ja Euroopan välisillä sekä kaukoreiteillä.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut26.07.2020
2019 | 20e | 21e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 3 097,7 | 1 280,7 | 2 369,4 |
kasvu-% | 9,22 % | −58,66 % | 85,00 % |
EBIT (oik.) | 162,8 | −472,2 | 4,0 |
EBIT-% (oik.) | 5,26 % | −36,87 % | 0,17 % |
EPS (oik.) | 0,00 | −0,38 | −0,06 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Osinko % | |||
P/E (oik.) | 1 415,87 | - | - |
EV/EBITDA | 2,83 | - | 12,22 |