Hallituksen päätös tiukentaa sisärajavalvontaa vaikeuttaa Finnairin liikenteen ylösajosuunnitelmia
Suomen hallitus tiedotti tänään aamulla, että se linjasi neuvottelussaan eilen rajaliikenteen rajoituksista epidemiologiseen arvioon perustuen. Sisärajavalvonta palautetaan Suomen ja Islannin, Kreikan, Maltan, Saksan, Norjan ja Tanskan väliseen liikenteeseen. Italian, Liettuan, Slovakian ja Viron 14 päivän ilmaantuvuusluku ylittää raja-arvon 8, mutta on tarkasteluhetkellä (15.8.2020) alle 10. Sisärajavalvontaa ei tämän vuoksi palauteta uudelleen Suomen ja näiden maiden väliseen liikenteeseen. Ulkorajaliikenteen rajoitukset palautetaan Irlannista, Kyprokselta ja San Marinosta Suomeen saapuvalle liikenteelle, sekä Japanin asukkaille Japanista Suomeen saapuvassa liikenteessä. Kaikki rajapäätökset astuvat voimaan maanantaina 24.8.
Arviomme mukaan hallituksen matkustusrajoituksilla ja etenkin Suomen kansalaisille annettavilla karanteenisuosituksilla on tuntuva vaikutus lähiaikoina Suomen ja Euroopan välisen lentoliikenteen kysyntään ja esimerkiksi kesällä matkustusrajoitukset olivat merkittävin yhtiön myyntiä rajoittanut tekijä. Näin ollen hallituksen linjaukset ovat tärkeitä Finnairin liikenteen ylösajosuunnitelman ja lähiaikojen näkymien kannalta. Tuoreen linjauksen mukaan Suomen tiukka linja matkustusrajoitusten suhteen jatkuu, mikä luonnollisesti vaikeuttaa Finnairin suunnitelmia ajaa keväällä lähes täysin pysähtynyttä liikennettä ylös H2:n ja talven aikana. Näin ollen pidämmekin todennäköisenä, että Finnair joutuu hidastamaan liikenteensä ylösajotahtia suunnitellusta (alkuperäisen suunnitelman mukaan 70 % normaalista lentomäärästä oli tarkoitus lentää vuoden lopussa). Tämä taas voi pitkittää yhtiön ylospäin rullaavan kassavirran määrää ja kestoa, mikä taas on oman pääoman ehtoisten sijoittajien kannalta hyvin ongelmallista.
Näin ollen tilannekuva rajusti koronan runteleman Finnairin suhteen pysyy hankalana, vaikka pandemian suhteen tilannekuva voikin muuttua nopeasti. Yhtiön likviditeettitilanne on kuitenkin kesän 500 MEUR:n osakeannin ja alkuvuoden muiden rahoitusjärjestelyiden ansiosta turvattu, joten Finnairin puskurit pitkittyvien vaikeuksienkin kestämiseksi ovat mielestämme kohtuullisessa kunnossa.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Finnair
Finnair on yksi maailman vanhimmista edelleen operoivista lentoyhtiöistä. Vuonna 1923 perustettu Finnair on Aasian ja Euroopan väliseen matkustaja- ja rahtiliikenteeseen erikoistunut verkostolentoyhtiö. Finnair on Suomen sisäisessä liikenteessä markkinajohtaja, mutta yhtiön kilpailukenttä on varsin erilainen Suomen sisäisillä, Suomen ja Euroopan välisillä sekä kaukoreiteillä.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut26.07.2020
2019 | 20e | 21e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 3 097,7 | 1 280,7 | 2 369,4 |
kasvu-% | 9,22 % | −58,66 % | 85,00 % |
EBIT (oik.) | 162,8 | −472,2 | 4,0 |
EBIT-% (oik.) | 5,26 % | −36,87 % | 0,17 % |
EPS (oik.) | 0,00 | −0,38 | −0,06 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Osinko % | |||
P/E (oik.) | 1 415,87 | - | - |
EV/EBITDA | 2,83 | - | 12,03 |