Björn Borg Q4'24: Kasvu kiihtyy, mutta ei ilman kompromisseja
Automaattikäännös: Alkuperäinen julkaistu englanniksi 24.2.25 klo 9:39. Huomioithan, että automaattikäännös kattaa toistaiseksi vain tämän tekstin ja voi sisältää virheitä. Voit antaa automaattikäännösten laadusta ja mahdollisista virheistä palautetta täällä.
Björn Borgin Q4-tulos oli heikko johtuen matalammasta bruttokatteesta ja korkeammista operatiivisista kuluista, jotka ylittivät vahvan liikevaihdon kasvun hyödyt. Yhtiön tämän vuoden tuloskertoimet ovat hyväksymämme arvostushaarukan yläpäässä P/E-luvun ollessa noin 18x ja EV/EBITin ~14x. Nykyisillä arvostustasoilla kaipaamme selkeämpiä todisteita siitä, että yhtiö pystyy laajentamaan jalkinekategoriaansa menestyksekkäästi säilyttäen samalla vahvan kannattavuuden. Päivitettyjen ennusteidemme valossa pidämme osaketta suhteellisen oikein hinnoiteltuna. Tämän seurauksena laskemme suosituksemme vähennä-tasolle (aik. Lisää) ja laskemme tavoitehintamme 62 SEK:iin osakkeelta pääasiassa johtuen ennustemuutoksista.
Vahva liikevaihdon kasvu vaatii veronsa
Björn Borgin Q4-liikevaihto kasvoi noin 19 % vertailukauteen verrattuna 235 MSEK:iin, mikä ylitti ennusteemme. Tärkeä tukkumyyntisegmentti raportoi vahvaa kasvua selvästi odotuksiamme paremmin, mikä johtui pääasiassa odotettua suuremmasta myynnistä suurimmilla markkinoilla Ruotsissa. Näkemyksemme mukaan Q4-raportin positiivinen kohokohta oli urheiluvaatekategoria, joka kasvoi 44 % haastavista vertailuluvuista huolimatta. Kasvu ei kuitenkaan tule ilman kustannuksia, ja yhtiön kannattavuus oli neljänneksellä odotettua heikompi. Björn Borgin Q4:n bruttokatemarginaali laski 53,5 %:iin alittaen ennusteemme. Lasku johtui pääasiassa myyntimixin muutoksesta, jossa pienempi osuus liikevaihdosta tuli korkeamman katteen alusvaatekategoriasta ja suurempi osuus matalamman katteen segmenteistä, kuten urheiluvaatteista ja jalkineista. Lisäksi myynti-, yleis- ja hallintokulut (operatiiviset kulut) kasvoivat liikevaihdon kanssa linjassa, joten yhtiö ei hyötynyt operatiivisesta vivusta kasvaneesta myynnistä huolimatta. Tämän seurauksena Q4:n liiketulos oli pettymys laskiessaan 16,8 MSEK:iin (Q4’23: 20,2 MSEK), mikä alitti odotuksemme.
Laskimme kannattavuusennusteitamme
Näkemyksemme mukaan tuleva liikevaihdon kasvu on pitkälti riippuvainen Björn Borgin kyvystä hyödyntää brändiään laajentaakseen urheiluvaatteissa ja -jalkineissa. Vaikka yhtiö onkin kasvattanut voimakkaasti urheiluvaatteiden myyntiä, jalkineissa kaivataan selvempiä merkkejä volyymikasvusta. Vaikka jalkineiden myynti kasvoi vuonna 2024, tämä johtui pääasiassa Ruotsin, Tanskan ja Suomen ulkopuolisen jakelun haltuunotosta. Näkemyksemme mukaan Björn Borgilla tulee viemään aikaa kasvattaa jalkineiden myyntiä merkittävästi, sillä yhtiön on parannettava laatua, vahvistettava designia ja tehostettava jakelua. Huomioiden nämä tekijät ja odotuksemme maltillisesta kasvusta kypsässä alusvaatekategoriassa, 10 %:n vuotuisen myynninkasvutavoitteen saavuttaminen on vaikeaa. Tämän vuoksi pidämme liikevaihtoennusteemme ennallaan ja odotamme noin 7–8 %:n kasvua tulevina vuosina. Lisäksi meneillään olevan myyntimixin muutoksen vuoksi uskomme, että yhtiön on vaikeaa ylittää merkittävästi noin 53 %:n historiallisia bruttokatteitaan, ainakaan lyhyellä ja keskipitkällä aikavälillä. Vaikka myynnin kasvu tarjoaa jonkin verran operatiivista vipua, jatkuva laajentuminen, erityisesti Björn Borgin verkkokaupassa ja Saksan markkinoilla, todennäköisesti vaatii lisäkustannuksia tulevaisuudessa. Näiden tekijöiden huomioiden laskimme EBIT-ennusteitamme noin 7 % tuleville vuosille.
Jäämme toistaiseksi odottavalle kannalle
Ennustamme noin 10 %:n tuloskasvua tulevina vuosina hyvän liikevaihdon kasvun ja lievän kannattavuuden elpymisen ansiosta. Odotamme Björn Borgin jakavan suurimman osan tuloksestaan ja vapaasta kassavirrastaan osinkoina, mikä johtaa 6 %:n osinkotuottoon. Osake on kuitenkin kallis toteutuneella tuloksella ja näkemyksemme mukaan Björn Borgin tuotto-odotus on matalampi kuin tuottovaatimus. Lisäksi DCF-arvo ei ole riittävän paljon nykyistä osakekurssia korkeampi. Tämän seurauksena laskemme suosituksemme tasolle vähennä (aik. lisää) ja laskemme tavoitehintamme 62 SEK:iin osakkeelta (aik. 67 SEK), pääasiassa johtuen matalammista ennusteista.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Björn Borg
Björn Borg operates in the fashion industry and focuses on the design, manufacture and distribution of sportswear and underwear. The company's products are aimed at individuals looking for comfortable and stylish clothing. The business is global with a main presence in Europe, North America and Asia. Björn Borg was founded in 1984 and is headquartered in Stockholm, Sweden.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut24.02.
2024 | 25e | 26e |
---|
2024 | 25e | 26e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 990,0 | 1 067,7 | 1 153,1 |
kasvu-% | 13,5 % | 7,8 % | 8,0 % |
EBIT (oik.) | 101,8 | 111,5 | 124,4 |
EBIT-% (oik.) | 10,3 % | 10,4 % | 10,8 % |
EPS (oik.) | 2,89 | 3,29 | 3,68 |
Osinko | 3,00 | 3,30 | 3,70 |
Osinko % | 5,8 % | 6,2 % | 6,9 % |
P/E (oik.) | 17,86 | 16,19 | 14,48 |
EV/EBITDA | 10,24 | 9,89 | 9,19 |
