Tokmanni Q4 perjantaina: Ohjeistus ja yhtiön hinnoitteluvoima raportin keskiössä
Tokmanni julkistaa Q4-raporttinsa perjantaina klo 8.30. Yhtiöllä on vastassa ennätyksellinen vertailukausi sekä myynnillisesti että tuloksellisesti. Odotamme liikevoiton laskevan hyvästä myynnin kasvusta huolimatta, kun myyntikatteet jatkavat paineessa. Hyvin kehittyneen käyttötavaramarkkinan perusteella nostimme kuitenkin yhtiön Q4:n myynnin ja liikevoiton ennusteitamme lievästi aiemmasta. Ohjeistus on raportin tärkein seurattava asia. Omat 2022 ennusteemme odottavat 6 %:n liikevoiton kasvua 111,7 MEUR:oon (konsensus 108 MEUR). Selkänojaa tuloskasvuodotuksille antavat yhtiön 2025 taloudelliset tavoitteet (liikevaihto 1,5 mrd.€ ja EBIT 10 %). Lasketelleen arvostuksen (2021e P/E 13,7x) perusteella markkinat eivät luota tuloskasvun jatkumiseen ja yhtiön pitäisi onnistua hälventämään tähän liittyviä epävarmuuksia, jotta kurssireaktio olisi positiivinen.
Markkinan kasvu ollut edelleen pirteää Q4:llä
Käyttötavaramarkkina on Q4:llä jatkanut pirteässä (4 %:n) kasvussa ja mm. Kesko kertoi omassa Q4-tuloksessaan CM-käyttötavaran parantuneesta tulostasosta. Tämä luo mielestämme hyvät lähtökohdat myös Tokmannin Q4-kehitykselle. Uskomme Tokmannin jatkaneen hieman markkinaa nopeampaa kasvua, kun myös noin 5 myymälällä laajentunut verkosto tukee kasvua. Ennustamme Tokmannin Q4-liikevaihdon kasvaneen 6,3 %:lla vertailukaudesta 347 MEUR:oon. Kasvua tukee myös tuotevalikoiman systemaattinen kasvatus etenkin verkossa ja sekä uusien kanta-asiakkaiden houkuttelussa annetut tarjoukset elokuussa lanseerattuun Tokmanni Klubiin.
Myyntikate edelleen paineessa, kun nousseet kustannukset viedään viiveellä hintoihin
Myyntikatteen odotamme sen sijaan laskeneen vahvasta vertailukaudesta 35,0 %:iin (Q4’21: 36,7 %). Neljäs kvartaali on normaalisti myyntikatemarginaaleiltaan Tokmannille selvästi paras. Odotamme vuoden 2021 tekevän poikkeuksen, sillä raaka-aineiden (mm. muovi) ja merirahtien kustannusinflaatio ja sekä näiden vieminen Tokmannin toimesta viiveellä kuluttajahintoihin painavat ennustettamme. Yhtiön fokus on kvartaalilla edelleen ollut myös Tokmannin kanta-asiakasklubin asiakaspohjan laajentamisessa tarjouksilla. Myös ennen omikron-variantin leviämistä kuluttajien laajentuneet kulutusvaihtoehdot (matkustus, ravintolat ja muut palvelut) ovat arviomme mukaan painaneet hieman katteita tavarakaupan saatua enemmän kilpailua kuluttajien rahoista. Myyntikatetta toisaalta tukee se, että myyntimix on arviomme mukaan painottunut vertailukautta enemmän hyväkatteiseen vaatemyyntiin (pukeutumisen kasvu markkinan sisällä +17 %).
Tokmannin henkilöstökulujen ja muiden kulujen odotamme olevan 18,6 % liikevaihdosta (Q4’20: 18,4 % liikevaihdosta). Kulurakenteessa ei pitäisi olla suuria muutoksia vertailukauteen lukuun ottamatta vertailukauden väliaikaista Tyel-maksualennusta.
Edellisten seurauksena odotamme liikevoiton laskeneen 41,2 MEUR:oon (Q4’20: 44,7 MEUR), mikä on 11,9 % liikevaihdosta. Koko vuoden osalta oikaistu liikevoiton ennusteemme on 106,4 MEUR, mikä tarkoittaa, että ennustamme yhtiön olevan sen tulosohjeistuksen (105-115 MEUR) alalaidalla. Osinkoennusteemme on 0,99 euroa/osake, mikä tarkoittaa n. 75 %:n jakosuhdetta raportoidusta nettotuloksesta.
Raportin fokuksessa on 2022-ohjeistus
Raportin fokuksessa on Tokmannin 2022-ohjeistus. Omat ennusteemme odottavat liikevaihdon kasvavan 8 %:lla 1245 MEUR:oon, mutta liikevoiton kasvavan maltillisemmin 6 %:lla 112 MEUR:oon, jolloin liikevoittomarginaali on 9,0 % (2021e 9,2 %). Yhtiö kertoi hiljattain uudesta strategian mukaisesta noin 1000 tuotenimikkeen private-label tuotelaajennuksesta (Miny), mikä osaltaan tukee kasvuennusteita. Ennusteeseen tuovat epävarmuutta omikronin nopea leviäminen sekä sen vaikutus kuluttajien rahankäytön suuntautumiseen. Myös kustannusinflaation vaikutukset etenkin Tokmannin hintasensitiivisten kuluttajien ostopäätöksiin luovat epävarmuutta. Toisaalta on muistettava, että kuluttajilla on edelleen korona-aikana palveluista säästynyttä ylimääräistä rahaa, mikä tukee ostovoimaa.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Tokmanni Group
Tokmanni on vuonna 1989 perustettu halpatavaroihin keskittyvä vähittäiskauppayhtiö. Tokmanni on Suomen suurin halpakauppa myymälöiden määrällä ja liikevaihdolla mitattuna. Tokmannilla eri puolilla Suomea noin. 200 myymälää.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut08.02.2022
2020 | 21e | 22e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 1 073,2 | 1 154,8 | 1 245,4 |
kasvu-% | 13,65 % | 7,60 % | 7,85 % |
EBIT (oik.) | 100,2 | 106,4 | 111,7 |
EBIT-% (oik.) | 9,34 % | 9,22 % | 8,97 % |
EPS (oik.) | 1,23 | 1,30 | 1,38 |
Osinko | 0,85 | 0,99 | 1,06 |
Osinko % | 5,23 % | 7,43 % | 7,96 % |
P/E (oik.) | 13,18 | 10,22 | 9,64 |
EV/EBITDA | 7,88 | 6,46 | 6,39 |