Harvia Q3: Yhtiö todisti taas, miksi sen kyydissä kannattaa olla
Harvian Q3 oli erittäin vahva ja yhtiö ylitti ennusteemme liikevaihdon ja liikevoiton osalta. Johdon kommentit lähivuosien kysyntänäkymistä, pulleasta tilauskirjasta, uusista kasvumahdollisuuksista ja -investoinneista vahvistivat luottamustamme siihen, ettei tämä tuloskasvujuna ole vielä hetkeen pysähtymässä. Nostimme ennusteitamme maltillisesti, minkä takia tarkistamme tavoitehintamme 65 euroon (aik. 64 euroa). Kurssinousun takia päivitämme suosituksen lisää-tasolle (aik. osta).
Q3-raportti oli erittäin vahva ja osui lähelle odotuksiamme
Q3-liikevaihto kasvoi 65 % ja oli 46,2 MEUR (ennuste 44,6 MEUR). Orgaaninen kasvu oli 43 %, minkä lisäksi Kirami- ja Sauna-Eurox -yrityskaupat tukivat kasvua. Kysyntä oli hyvää kaikissa tuoteryhmissä ja kaikilla päämarkkinoilla. Oikaistu liikevoitto kasvoi 93 % ja oli 11,8 MEUR (ennuste 11,3 MEUR). Yhtiön mukaan kaikki tuotantoyksiköt suoriutuivat hyvin ja käyttöasteet olivat erinomaiset. Toimitusketjussa on tehty ennakoivaa työtä ja varastoja on kasvatettu kriittisten materiaalien osalta niin, että toimintaa on kyetty jatkamaan lähes normaalisti. Harvia on työstänyt kustannusinflaatioon liittyviä asioita asiakkaiden ja toimittajien kanssa ja tähän mennessä näyttää siltä, että yhtiö on hyvin pystynyt pitämään kiinni omista marginaaleistaan vahvan kustannusinflaation aikana. Hinnankorotuksia on tehty ja ne tulevat näkymään tulevien kuukausien liikevaihdossa.
Johto odottaa markkinan kasvavan lähivuosina selvästi historiallista ~5 %:n vuotuista kasvuvauhtia nopeammin
Harvia ei anna lyhyen aikavälin näkymiä, eikä yhtiöllä ole 2021-ohjeistusta. Yhtiö on viime vuosien kovista suorituksista huolimatta pitänyt kiinni pitkän aikavälin tavoitteistaan, jotka ovat yli 5 %:n vuotuinen liikevaihdon kasvu ja yli 20 %:n oikaistu liikevoittomarginaali. Johto on koronan aikana puhut kasvun johtuvan osittain ”aikaistetusta kysynnästä”, mutta useat merkit viittaavat myös kestävämpään globaaliin saunamarkkinan kasvuun, jota ajavat mm. pandemian nostama into kodin ja mökin remontointiin, saunomisen tunnettuuden kasvu ja siihen liittyvien terveyshyötyjen rummutus eri medioissa. Harvia kasvaa hyvin nykyisillä markkinoillaan, mutta yhtiö on alkanut laajentua myös maihin, mihin se ei ennen ole panostanut (mm. jakelusopimus Japaniin Bergmanin kanssa) ja näemme Harvialla olevan vielä paljon koskematonta markkinapotentiaalia.
Tarina etenee odotusten mukaisesti, joten lähivuosien ennustemuutokset jäivät pieniksi
Nostimme 2021-2023 liikevaihdon kasvuennusteitamme 1 %:lla. Odotamme 2021 liikevaihdon kasvavan 183 MEUR:oon (+67 %) ja kasvuvauhdin laskevan sen jälkeen 28 %:iin (2022e) ja 12 %:iin (2023e). Vuoden 2022 kasvua tukee vielä Kirami- ja Sauna-Eurox-yrityskaupat, mutta 2023 osalta kasvu on ennusteissamme täysin orgaanista. Nostimme 2021-2023 liikevoittoennusteitamme 2 %:lla. Harvia on saanut vietyä kustannusinflaation omiin hintoihinsa ja johto totesi, ettei yhtiöllä näytä olevan isoja haasteita pitää kiinni marginaaleistaan. Harvia on hyvässä neuvotteluasemassa, sillä se on alan tunnetuin brändi, jolla on laajin tuoteportfolio, tehokkain tuotanto, pitkät ja hyvät suhteet arvoketjun molempiin suuntiin ja sen tuotteilla on tällä hetkellä enemmän kysyntää kuin se kerkeää valmistamaan. Odotamme 2021-liikevoittomarginaalin olevan ennätyskorkea 26,7 % ja odotamme sen laskevan 25,4 %:iin (2022e) ja 25,1 %:iin (2023e). Merkittävistä kasvuinvestoinneista ja yrityskaupoista huolimatta Harvian nettovelka/EBITDA laski jo 0,8x tasolle, mikä on selvästi alle yhtiön tavoitteen (1,5-2,5x) ja uskomme Harvian tarkkailevan mahdollisuuksia osallistua toimialan konsolidointiin, mikäli jotain kiinnostavaa tulee tarjolle.
Osakkeen tuotto-odotus on edelleen houkutteleva ja yritysostoilla on mahdollisuus luoda merkittävää omistaja-arvoa
Harvian 2021 ja 2022 P/E-luvut ovat 32x ja 26x. Vuotuinen tuloskasvuennusteemme 2021-2023 välillä on lähes 20 %, minkä lisäksi tarjolla on ~2-3 %:n osinkotuottoa. Harvialla on vahva tase, korkea pääoman tuotto sekä laadukas ja sitoutunut johto. Yhtiöllä on vahvat näytöt onnistuneista yritysostoista, joiden avulla on luotu merkittävää omistaja-arvoa ja parannettu asemia globaalilla sauna- ja spa -markkinalla. Pidämme Harvian yritysosto-osaamista ja jatkuvasti tarjolle tulevia ostomahdollisuuksia selvästi positiivisina asioina ja tärkeänä syynä sille, miksi yhtiö ansaitsee korkean arvostuksen nykytuloskuntoon nähden.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Harvia
Harvia on vuonna 1950 perustettu, liikevaihdolla mitattuna yksi maailman johtavista sauna- ja spa-markkinoilla toimivista yhtiöistä. Yhtiöllä on kattava tarjooma kiukaista ja kiuaskomponenteista aina kokonaisiin sauna- ja spa-ratkaisuihin. Harvian asiakkaita ovat niin kuluttaja-asiakkaat kuin sauna- ja spa-alan ammattilaiset. Harvian tuotteita myydään jälleenmyyntiverkoston kautta maailmanlaajuisesti.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut05.11.2021
2020 | 21e | 22e |
---|
2020 | 21e | 22e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 109,1 | 182,5 | 233,1 |
kasvu-% | 47,3 % | 67,3 % | 27,7 % |
EBIT (oik.) | 24,5 | 48,8 | 59,3 |
EBIT-% (oik.) | 22,4 % | 26,7 % | 25,4 % |
EPS (oik.) | 0,94 | 1,89 | 2,31 |
Osinko | 0,51 | 1,20 | 1,40 |
Osinko % | 2,1 % | 3,2 % | 3,7 % |
P/E (oik.) | 25,99 | 20,01 | 16,36 |
EV/EBITDA | 18,19 | 13,52 | 10,78 |

