Harvia solmi Japaniin yksinoikeudella olevan jakelusopimuksen Bergman Limitedin kanssa
Harvia tiedotti maanantaina, että yhtiö on solminut 12.10.2021 yksinoikeudella olevan jakelusopimuksen Bergman Limitedin kanssa koskien Harvia ja Almost Heaven Saunas -tuotemerkkejä Japanin markkinoilla. Harvia on toimittanut Japaniin kiukaita noin 15 vuoden ajan, mutta siltä on tähän asti puuttunut oikea strateginen paikallinen kumppani ja siksi liiketoiminta siellä on jäänyt käsityksemme mukaan melko pieneksi.
Bergmanilla on yli 20 vuoden kokemus eurooppalaisten lämmittimien markkinoinnista ja myynnistä Japanissa. Yrityksellä on vahva tekninen tausta suunnittelun, asennuksen ja jälkimarkkinoinnin parista. Tokioissa sijaitsevan Bergmanin myynti- ja markkinointiverkosto toimii koko Japanin alueella keskittyen kaupallisiin projekteihin, osakehuoneistoihin ja yksityisasuntoihin. Bergmanin tavoitteena on avata 50 Harvian näyttelytilaa Japanissa seuraavan kolmen vuoden aikana, mikä kertoo mielestämme suuresta panostuksesta ja luottamuksesta yhteistyön tulevaisuuteen. Käsityksemme mukaan näyttelytilat eivät vaadi Harvialta suuria investointeja, vaan Harvia mm. tarjoaa menekin edistämiseksi omia mallituotteitaan tiloihin.
Bergmanin tavoitteena on auttaa Harviaa kasvamaan Japanin tunnetuimmaksi saunabrändiksi niin rakennusteollisuuden, yksityisasuntojen kuin osakehuoneistojen ja kaupallisten projektien parissa. Japanissa on käsityksemme mukaan paljon paikallisia operaattoreita sauna- ja spa-markkinoilla, mutta Suomi-saunan (tai ”skandinaavisen saunan”) osuus markkinoista on vielä pieni. Japani on tunnettu perinteisistä kylpylöistään, mutta myös saunakulttuuri on lähtenyt viime vuosien aikana kasvamaan ja tähän markkinaan Harvia haluaa iskeä nyt kiinni. Tiedotteen mukaan Japanissa on keskimäärin 26 miljoonaa saunojaa, joka on viidennes koko maan väestöstä. Saunan suurkuluttajia eli japanilaisittain saunersseja, jotka saunovat useita kertoja viikossa, on Japanissa 3,4 miljoonaa.
Harvia pystyy yhdistämään sauna- ja kylpyläosaamisensa Bergmanin paikallistietämykseen, tekniseen osaamiseen ja resursseihin, joiden avulla yhtiöt pystyvät kasvattamaan liiketoimintaa yhdessä. Harvian H1’21 liikevaihto oli 86 MEUR, mistä vain 3 MEUR tuli Muut maat -segmentistä (suurimmat alueet: arabimaat ja Aasia). Japani on käsityksemme mukaan ollut Harvialle hyvin pieni toimintamaa (liikevaihto alle 100 tuhatta euroa vuodessa), joten Japanin markkinapotentiaaliin nähden pidämme Bergman-sopimusta mielenkiintoisena avauksena. Jakelusopimus Bergmanin kanssa edistää Harvian maantieteellistä laajentumista ja tuo mahdollisuuksia keskiostoksen arvon kasvattamiseen. Harvian mukaan he pystyvät yhdessä Bergmanin kanssa haastamaan markkinajohtajan ja Japani tulee olemaan jatkossa merkittävä kasvualue.
Harvia ei avannut tarkempia kasvutavoitteita Japanissa eikä muutakaan tietoa sopimuksen taloudellisista vaikutuksista. Pidämme sopimusta lähtökohtaisesti positiivisena asiana Harvian kannalta, sillä Japani on pitkään ollut yksi potentiaalisista vientimarkkinoista, joille yhtiö ei ole panostanut täysimääräisesti. Pidämme mahdollisena, että Harvia solmii jatkossa samanlaisia jakelusopimuksia muillekin markkinoille, missä kasvua olisi mahdollistaa vauhdittaa paikallisen kumppanin kanssa. Harvialle on valmistunut (ja on vielä valmistumassa) tämän vuoden aikana merkittävä määrä lisää tuotantokapasiteettia. Meidän ennusteissamme yhtiön kasvu jatkuu voimakkaana lähivuosina lisäkapasiteetin valmistumisen ja globaalin saunabuumin tukemana. Vaikka emme vielä tässä vaiheessa koe tarpeelliseksi muuttaa lähivuosien liikevaihto- ja tulosennusteitamme Bergman-sopimuksen rajallisen informaation takia, lisäävät tällaiset sopimukset luottamustamme Harvian kasvun jatkumiseen myös vahvojen pandemiavuosien jälkeenkin.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Harvia
Harvia on vuonna 1950 perustettu, liikevaihdolla mitattuna yksi maailman johtavista sauna- ja spa-markkinoilla toimivista yhtiöistä. Yhtiöllä on kattava tarjooma kiukaista ja kiuaskomponenteista aina kokonaisiin sauna- ja spa-ratkaisuihin. Harvian asiakkaita ovat niin kuluttaja-asiakkaat kuin sauna- ja spa-alan ammattilaiset. Harvian tuotteita myydään jälleenmyyntiverkoston kautta maailmanlaajuisesti.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut02.09.2021
2020 | 21e | 22e |
---|
2020 | 21e | 22e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 109,1 | 180,3 | 230,5 |
kasvu-% | 47,3 % | 65,2 % | 27,9 % |
EBIT (oik.) | 24,5 | 48,0 | 57,7 |
EBIT-% (oik.) | 22,4 % | 26,6 % | 25,0 % |
EPS (oik.) | 0,94 | 1,89 | 2,29 |
Osinko | 0,51 | 1,20 | 1,40 |
Osinko % | 2,1 % | 3,0 % | 3,5 % |
P/E (oik.) | 25,99 | 21,11 | 17,44 |
EV/EBITDA | 18,19 | 14,68 | 11,59 |
