Vieraileva asiantuntija: Miten Amazon tulee vaikuttamaan kaupan myyntiin?
Arhi Kivilahti alkaa kirjoittaa kaupan alaan keskittyviä kirjoituksia inderes.fi:hin. Kivilahti (PhD) on työskennellyt urallaan muun muassa tutkijana Aalto-yliopistossa, vierailevana tutkijana Oxfordin yliopistossa, verkkokaupan konsulttina, kehitystehtävissä Keskossa sekä yrittäjänä.
Arhi Kivilahden näkemykset eivät edusta Inderesin näkemystä, eikä niitä ole syytä tulkita sijoitussuosituksena.
---
Kenelle Amazon on suurin uhka? Missä tuote- ja asiakasryhmissä Amazon on vahvimmillaan? Näitä kysymyksiä pohditaan monissa johtoryhmissä parhaillaan. Kun maailman arvokkain yhtiö tulee Pohjoismaihin, on sillä varmasti joku vaikutus kauppaan täällä Pohjolassakin. Mutta minkälainen?
Alkuun kaikki verkkokaupat hyötyvät
Kun Amazonin lanseeraus lähestyy, yltyy keskustelu aiheen ympärillä. Tämä keskustelu on kuitenkin väistämättä keskustelua verkkokaupasta laajemmin. Se on omiaan nostamaan asiakkaiden tietoisuutta verkkokaupan mahdollisuuksista sekä muista tarjolla olevista verkkokaupoista.
Tällä on positiivinen vaikutus koko verkkokaupan kenttään. Veden pinnan noustessa kaikki veneet saavat mukavan nosteen.
Alkuvaiheessa Amazon vasta rakentaa tarjontaansa ja logistiikkaansa eikä pysty vielä tarjoamaan ns. täyden palvelun malliaan. Tämä ohjaa asiakkaita etsimään tuotteita muista verkkokaupoista. Alkuun ei siis kannata tuijottaa pelkästään ennusteita ja arvioita Amazonin myynnistä.
"Jos perinteisen kaupan toimijat haluavat ymmärtää haastetta omalle liiketoiminnalle, kannattaa seurata myös muiden verkkokauppojen myyntejä."
Ei myöskään kannata odottaa Amazonilta räjähdysmäistä kasvua ensimmäisinä vuosina. He ovat kerta toisensa jälkeen osoittaneet kykynsä rakentaa menestystä pitkäjänteisesti, välillä jopa lyhytjänteisen menestyksen kustannuksella. Jos ensimmäisen vuoden myynti ei vastaa yleisiä odotuksia, se ei tarkoita, etteikö Amazon tule ennen pitkää nostamaan myyntiään reippaasti.
Kuka Amazonilta ostaa?
Amazon on jo vuosia mielletty Yhdsyvalloissa rannikoiden vauraampien kuluttajien ostopaikaksi. Tutkimusyhtiö Kantarin mukaan Amazon kuitenkin on tasaisen vahva eri asiakasryhmissä niin iän kuin tulojenkin mukaan katsottuna. Se ei ole suurista amerikkalaisista kaupan yhtiöistä vahvin missään asiakasryhmässä, ei myöskään heikoin. Amazon on vanhemmissa ikäluokissa parempi kuin nuorempien suosiossa oleva Target. Toisaalta Amazon on parempi nuorissa kuin vanhempien ikäluokkien suosiossa olevat Costco ja Kroger.
Mitä tulee Amazonin myyntiin, on se vahvasti painottunut Prime-asiakkaiden ympärille. He kuluttavat selvästi enemmän Amazonille kuin muut asiakkaat. Prime-asiakkaista tehdyt selvitykset antavat viitteitä siitä, että he ovat varsin hyvin toimeentulevia. Samaan tapaan kuin toisen jäsenyyteen pohjautuvan yrityksen, Costcon asiakaskunta (katso oikeanpuoleinen kuva yllä).
"Isoin osa Amazonin myynnistä tulee varakkaammilta asiakkailta läpi ikäryhmien."
Mitä Amazon myy?
Amazonin valikoima tunnetusti kattaa melkein kaiken maan ja taivaan välillä. Toisaalta Amazon itse ei kerro julkisuuteen myyntitietoja yksittäisistä tuoteryhmistä. Erilaiset kyselyt ja selvitykset kuitenkin piirtävät kuvan siitä missä tuoteryhmissä Amazon on vahvimmillaan.
Oheinen kuva osoittaa, että Amazonin top 3 tuoteryhmää erottuvat selkeästi niin asiakkaille tehdyssä kyselyssä kuin myös markkinapaikan myyjien määrässä mitattuna. Amazonin myynnillisesti suurimmat tuoteryhmät ovat siis mitä suurimmalla todennäköisyydellä:
- Elektroniikka
- Vaatteet ja asusteet
- Kodin tarvikkeet
Kauneuden ja terveyden tuotteita, kuten myös kirjoja ja elokuvia pidetään myös isoina tuoteryhminä Amazonilla.
Alkuun nämä ovat varmasti ne tuoteryhmät, joissa Amazon alkaa hamuta myyntiä Pohjoismaihin rantautuessaan. Kärjistäen voisi siis sanoa, että Verkkokauppa.comin ja Stockmannin asiakkaat ovat todennäköisimpiä Amazonin ensimmäisiä asiakkaita.
Tämä ei kuitenkaan tarkoita näiden kahden yhtiön kohdalla, että ne tulisivat häviämään Amazonin saapuessa. Maailmalla on paljon esimerkkejä yrityksistä, jotka ovat menestyksellä kyenneet elämään Amazonin rinnalla. Oli sitten kyse elektroniikasta, vaatteista tai kivijalkakaupasta tai verkkokaupasta. Näitä kaikkia yhtiöitä yhdistävät vahvat satsaukset verkkokaupan ratkaisuihin. Niistä lisää myöhemmin...
Arhi Kivilahti
---
Kirjoitus on julkaistu alun perin (10.8.2020) LinkedInissä Arhi Kivilahden seinällä.