Onnistuneen listautumisen anatomia, osa 4: Sijoituskeskusteluihin osallistuminen
Miksi välillä yksi listautuja saa sijoittajayleisön valtavan suosion, mutta toisesta tulee sijoituskeskusteluiden inhokki? Voiko epävarmassa markkinatilanteessa tehdä onnistuneen listautumisen? Blogisarjassa pohditaan onnistuneen listautumisen elementtejä. Edellinen kirjoitus on luettavissa tästä.
"Ensimmäinen asia mitä meille sanottiin, mihinkään keskustelupalstoille ei sitten saa osallistua."
– Uusi listautuja
Rakastan tätä aihetta, koska se rikkoo markkinaperinteitä niin fundamentaalisella tavalla. Finanssiala kipuilee valtavasti siirtymässä digitaaliseen ja kaikille avoimeen maailmaan. Digitaalisen jäljen jättäminen itsestään vahvasti säännellyllä aihealueella on yritykselle ymmärrettävästi jännittävää. Neuvonantajien näkökulmasta se rikkoo liiketoimintamalleja, joissa arvonluonti on perustunut neuvonantajan suljettuihin verkostoihin ja henkilösuhteisiin suurten sijoittajien kanssa. Neuvonantajien kabineteissa liikkuva tieto on "turvallista".
Inderesin listautumista selvittäessämme emme lukuisista yrityksistä huolimatta koskaan saaneet järkevää vastausta kysymykseen, miksi toimitusjohtajana saan käydä neuvonantajan organisoimassa sijoittajatapaamisessa avointa keskustelua, mutta en saa käydä samaa keskustelua avoimella digitaalisella alustalla tavallisten sijoittajien kanssa. Niinpä jalkauduin listautumistamme koskeviin keskusteluihin.
Yhdellä twiitillä voi tavoittaa kymmeniä tuhansia. Inderesin foorumilla sivustovierailuita on yli miljoona kuukaudessa. Facebookin sijoitusryhmissä on kymmeniä tuhansia käyttäjiä. Nämä ovat vieläpä listautujalle ilmaisia kanavia. Niiden kautta tavoittaa tärkeimmät mielipidevaikuttajat ja aktiivisijoittajat. Algoritmit ruokkivat näkyvyyttä, jos keskusteluun osallistuu. Tuotto/panos-suhde on ylivertainen.
Keskusteluihin osallistumisessa on listautujalle kolme merkittävää hyötyä yhtiölle. Ensiksi, se antaa luottamusta herättävän signaalin yleisölle. Keskustelun kohde on läsnä, kuuntelee ja vastaa kysymyksiin. Sillä ei todennäköisesti ole mitään peiteltävää. Toiseksi, keskusteluihin osallistumalla yhtiö voi hallita viestiä. Viestintä ei koskaan osu 100 % maaliin. Yhtiöiden viestejä saatetaan helposti ylitulkita tai pieniä sanamuotoja ymmärtää väärin. Näitä pystyy keskusteluissa helposti korjaamaan. Kolmanneksi, tällä erottuu valtavirrasta, koska se on markkinaperinteiden vastaista.
En ole törmännyt vielä yhteenkään tapaukseen, jossa yhtiö olisi joutunut ongelmiin liian avoimuuden takia. Wittedin Harri Siepille lupasin maksaa takuut, jos hän joutuu vankilaan Inderesin foorumille kirjoittamisesta. Harri on ylläpitänyt loistavaa dialogia aktiivisten ja toimialaan perehtyneiden sijoittajien kanssa. Myös Norrhydro ja Fodelia ovat hienoja esimerkkejä aktiivisesta dialogista sijoittajien kanssa.
Seuraava osio on blogisarjan viimeinen. Pureudun siinä onnistuneiden häiden lisäksi siihen, miten varmistetaan toimiva avioliitto.
Tutustu listautujan tietopakettiimme täältä.