Tokmannin kilpailija Rusta kehittyi markkinan mukaisesti
Pohjoismaissa toimiva halpakauppa Rusta raportoi suurin piirtein odotusten mukaisen Q2’25-myynnin (elo-lokakuu). Tulos jäi kuitenkin odotuksista, minkä taustalla saattoivat piillä negatiiviset valuuttakurssimuutokset. Seuraamamme Tokmanni näyttää suoriutuneen markkinaa paremmin Q3:n aikana, joka on mielestämme positiivinen seikka yhtiön alkuvuoden kankeuksien ylitsepääsemisen kannalta.
Hyvää kasvua päämarkkinoilla
Rustan liikevaihto nousi 3 % (5 % valuuttakurssioikaistuna) ja oli 2723 MSEK. Toteuma jäi piirun verran konsensuksen 2760 MSEK:n odotuksesta. Myynnin kehitystä tuki vertailukaudesta viidellä kappaleella noussut myymäläverkosto. Yhtiö kertoi asiakasmääriensä nousseen kvartaalin aikana, mutta kulutus painottui alemman hintapisteen omiin tuotemerkkeihin, joka painoi keskimääräisen ostoskorin kokoa alaspäin. Konsernin vertailukelpoinen kasvu jäi vaisulle 0,8 %:n tasolle, joskin kehitys oli kohtuullista päämarkkinoilla Ruotsissa (2,2 %) ja Norjassa (2,8 %). Muiden markkinoiden (Suomi, Saksa ja verkkokauppa) vertailukelpoinen liikevaihto laski jopa 5,4 %:lla, joka mielestämme viestii heikoista markkinaolosuhteista sekä kiristyneestä kilpailutilanteesta. Valtaosa Muiden markkinoiden liikevaihdosta muodostuu Suomesta, joten arviomme mukaan tämä kuvastaa varsin hyvin Suomen liiketoiminnan kehitystä.
Rustan raportoima EBITA-tulos heikkeni hieman vertailukaudesta ja oli 135 MSEK (4,9 % liikevaihdosta). Toteuma jäi siten reippaasti konsensuksen noin 180 MSEK:n odottamasta. Kannattavuuden laskua veti Norja ja Muut markkinat, Ruotsin kannattavuuden säilyessä vertailukauden tasolla. Perimmäisenä kannattavuutta painavana tekijänä oli kuitenkin valuuttakurssimuutokset, joista oikaistuna kannattavuus olisi Rustan mukaan noussut vertailukaudesta parantuneen myyntikatemarginaalin sekä kulutehokkuuden ajamana.
Kokonaisuutena näemme Rustan hävinneen markkinaosuuksia Suomessa markkinajohtaja Tokmannin onnistuessa kasvattamaan myyntiään (3 % raportoidusti ja 0 % vertailukelpoisesti). Puolestaan Ruotsissa Rustan kehitys vastasi suurin piirtein Tokmannin Dollarstore-konseptin (vertailukelpoinen kasvu 3 %) mukaista kehitystä. Europrisin ruotsalaisen ÖoB:n liikevaihto pysytteli vertailukauden tuntumassa, joten voinemme päätellä etenkin Dollarstoren olleen markkinaa valloittavien joukossa.
Myymälöitä tullaan avaamaan aiempaa tavoitetasoa enemmän
Rusta nosti uusien myymälöiden avauspotentiaaliansa 50–80 (aik. 40–60) tasolle. Q2-raportin päätteeksi yhtiöllä oli yhteensä 218 myymälää Pohjoismaissa ja Saksassa. Tämän yhtiön mukaan mahdollistaa myymälöiden parantunut kannattavuuspotentiaali, johon esimerkiksi vaikuttaa kaupan näkökulmasta parantunut vuokramarkkina. Tarkempia sijainteja ei raportin yhteydessä mainittu, mutta uskomme uusien avauksien painottuvan kaikille päämarkkinoille (Ruotsi, Norja ja Suomi). Lisääntynyt kunnianhimo avata uusia myymälöitä lisää myös kilpailullista painetta markkinalla, sillä useammat toimijat ovat kertoneet laajentavansa halpakauppakonseptejaan ympäri Pohjoismaita, mukaan lukien seuraamamme Tokmanni ja Puuilo.
Optimistinen tulevaisuuden suhteen
Rusta kertoi Ruotsin joulumyynnin lähteneen hyvin käyntiin asiakasmäärien ja keskimääräisen ostoskorin nousun avulla. Yhtiö totesikin olevan aiempaa optimistisempi kuluttajien virkoamisen suhteen. Sijoittajan on kuitenkin hyvä huomioida, että Ruotsi vaikuttaa olevan Pohjoismaista nopeinten vähittäiskaupan taantumasta noussut talous mm. koronlaskujen ja kuluttajaluottamuksen virkoamisen näkökulmasta. Kuluttajaluottamus on edelleen Suomessa pitkän aikavälin keskiarvon alapuolella, ja uskomme tämän virkoavan vasta 2025 puolella.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille