Tokmannin kilpailija Rusta kasvoi vahvasti kotimarkkinallaan Ruotsissa
Pohjoismaissa toimiva halpakauppa Rusta raportoi odotusten mukaisen Q3’25-myynnin sekä tuloksen (marras-tammikuu). Tulos parani liikevaihdon kasvun ja kiinteiden kulujen hyvän kontrolloinnin ansiosta. Seuraamamme Tokmannin kehitys vuoden lopulla oli varsin suotuisaa, sillä Ruotsissa sen kasvu oli linjassa Rustaan nähden ja Suomessa Tokmanni arviomme mukaan ylitti Rustan kehityksen.
Tulos kasvoi liikevaihtoa hitaammin
Rustan Q3-liikevaihto nousi 7 % (8 % valuuttakurssioikaistuna) ja oli 3 483 MSEK. Toteuma vastasi 3 468 MSEK:n konsensusodotusta. Myynnin kehitystä tuki vertailukaudesta 11 kappaleella noussut myymäläverkosto sekä kohtuu hyvä myynnin kehitys vanhoissa myymälöissä (4 %). Yhtiö kertoi asiakasmääriensä nousseen kvartaalin aikana onnistuneen hinnoittelun avulla, joka johti vertailukautta matalampaan myyntikatemarginaaliin (43,5 % vs. 44,3 %). Tämän lisäksi myyntikatetta heikensi yhtiön mukaan valuuttakurssimuutokset. Rusta kertoi, että se on systemaattisesti parantanut ja nyt mielestään saavuttanut kestävän myyntikate-%:n tason, joka puolestaan on johtanut myynnin kasvun painottamiseen. Kiinteissä kuluissa nähtiin pientä skaalautuvuutta, joten tuloksen liikevaihtoa hitaampi kasvu johtui heikentyneestä suhteellisesta myyntikatteesta. Siten EBITA-tulos asettui konsensuksen mukaisesti 383 MSEK:iin (11,0 % liikevaihdosta).
Ruotsissa vahvaa kehitystä, Suomessa ei niinkään
Ruotsissa Rustan myynti vertailukelpoisissa myymälöissä kasvoi 7 %, asiakasmäärät lisääntyivät ja keskiostos nousi. Niin ikään Tokmannin Dollarstore-segmentin asiakasmäärien (6 %), keskiostoksen (~1 %) sekä liikevaihdon (7 %) kasvu vertailukelpoisissa myymälöissä oli runsasta. Norjalaisen Europrisin omistaman ÖoB:n kehitys Ruotsissa oli puolestaan vaisua (asiakasmäärät vertailukauden tasolla ja vertailukelpoinen myynti -1,6 %), mikä saattoi johtua käynnissä olevasta integraatiosta ja konseptin muutoksesta. Siten Rustan kvartaalia Ruotsissa voidaan pitää onnistuneena markkinan muihin suuriin halpatoimijoihin nähden. Muilla markkinoilla Rustan myynnin kasvu vertailukelpoisissa myymälöissä (1 %) jäi vaisuhkoksi. Siten Tokmanni (vert.kelp. asiakasmäärät 5 % ja myynti 2 %) suoriutui Rustaa suotuisammin kotimarkkinallaan arviomme mukaan onnistuneen hinnoittelun ja kampanjoinnin avuin. Valtaosa Rustan Muiden markkinoiden liikevaihdosta muodostuu Suomesta, joten arviomme mukaan tämä kuvastaa varsin hyvin Suomen liiketoiminnan kehitystä. Yhdistäen Puuilon vaisuhkona raportoitavan vertailukelpoisten myymälöiden liikevaihdon kasvun Suomessa arvioimme Tokmannin voittaneen osuuksia Suomen halpatavaramarkkinalla heinä-syyskuun tapaan.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille