Suomen tavaratalo- ja hypermarketketjujen markkina kasvoi syyskuussa
PTY:n julkaisema Suomen tavaratalo- ja hypermarketketjujen liikevaihto kasvoi syyskuussa 2,9 % vertailukaudesta. Vastoin edelliskuukausia käyttötavarakaupassa nähtiin syyskuussa melko selvää laskua, kun taas koko tavaratalo- ja hypermarketketjujen markkinan nousun veturina toimi elintarvikekauppa. Voimakkainta lasku oli pukeutumisen tuoteryhmässä (-12 %), joka mielestämme iskee voimakkaimmin Stockmanniin, mutta jolla on myös vaikutus sekä Tokmannin että Keskon käyttötavarakauppaan. Koko päivittäistavarakauppa kasvoi 5,1 %, ja siinä kasvua vielä veti hintainflaatio, mutta trendi on ollut alkuvuodesta kääntymään päin ja odotammekin volyymien heräävän hiljalleen kasvuun inflaation hellittäessä. Food service-markkina odotetusti hidastui 1,6 % edellisvuodesta, mitä Kespron myyntiluvut tietyllä tapaa heijasteli.
Stockmannin myyntilukuihin vaikuttivat kampanjat sekä myymälämuutokset
Stockmann raportoi jo viime perjantaina Q3-lukunsa. Tavaratalojen liikevaihto laski Q3:lla 16 %. Tähän vaikuttivat Hullujen Päivien ajoitus sekä Itiksen tavaratalon pinta-alan pienentyminen, mutta myös heikko syyskuu vaatemyynnin osalta näkyi todennäköisesti luvuissa.
Arvioimme Tokmannin jääneen hieman Q3:n markkinakehityksestä
Toteutuneet heinä-syyskuun tavaratalokaupan luvut olivat odotustemme mukaiset Tokmannin osalta isossa kuvassa. Viime kuukausina Tokmannin suoritus liikevaihdollisesti on jäänyt jonkun verran markkinasta, minkä odotamme olevan hintakilpailun ja hetkittäisen asiakkaiden ulosvirtauksen (asiakkaita siirtynyt muiden hyvien tarjousten perässä) tulosta. Emme kuitenkaan usko asiakkaiden ulosvirtauksen olevan pysyvä trendi, sillä kaikki kilpailijat eivät kykene tarjoamaan yhtä edukkaita kampanjoita kuten Tokmanni pitkällä jänteellä. Ennakoimme Tokmannin Suomen vertailukelpoisen kasvun olevan 1 % v/v kolmannella kvartaalilla. Huomautamme, että syyskuun markkinaluvut eivät kuitenkaan heijasta kuluneen kvartaalin (Q3) toteutuneita lukuja, sillä heinä-elokuussa käyttötavaramarkkina kuitenkin kasvoi. Tokmanni ei ole vielä raportoinut Q3-tulostaan, jonka se julkaisee perjantaina 17. marraskuuta. Tokmannin Suomen Q3-lukuja parantaa uudisperustanta ja konsernin lukuja kohentaa kesän lopussa voimaan tullut Dollarstore-yrityskauppa.
Keskolla markkinaa vaisumpi kuukausi päivittäistavarakaupassa
Keskon käyttötavaramyynti syyskuussa noudatteli isossa kuvassa toteutuneita markkinalukuja. Toisaalta Keskon päivittäistavarakaupan myynti laski raportoitujen syyskuun lukujen perusteella, kun taas itse markkina nousi. Uskomme tämän olevan kuluttajien vielä heikon ostovoiman sekä kiristyneen kilpailun tulosta. Laskeneessa food service-markkinassa Kespro onnistui kasvattamaan liikevaihtoaan, mutta edelliskuukausiin nähden maltillisemmin. Tämä mielestämme viestii Kespron toimivasta konseptista sekä hyvästä kilpailukyvystä.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille