Suomen päivittäis- ja käyttötavarakauppa kasvoi elokuussa
Päivittäistavarakauppa ry (PTY) raportoi Suomen tavaratalo- ja hypermarketketjujen (K-Citymarket, Prisma, Sokos, Tokmanni, Minimani ja Stockmann) liikevaihdon kasvaneen 7,3 % elokuussa. Elintarvikkeiden myynti kasvoi 9,5 % ja käyttötavarakaupan liikevaihto kääntyi edelliskuukauden laskusta nousuun, joskin myynnin lisäys oli vaimea 2,6 %. Käyttötavarakaupan sisällä pukeutumisen tuoteryhmän myynti oli 7,6 % vertailukauden yläpuolella, kun taas kodin- ja vapaa-ajan tuoteryhmän myynti kasvoi vaivaiset 1 %.
Markkinakehitys hieman Stockmann-ennusteitamme parempaa
Stockmannin tavarataloille pukeutuminen on selkeästi isoin tuoteryhmä. Markkinakehityksestä voi päätellä myös jotain Lindexin osalta, joskaan vaatekauppojen luvut eivät tähän tilastoon sisälly ja Suomi ei Lindexille ole päämarkkina toisin kuin tavarataloille. Meidän ennusteemme Stockmann-tavaratalojen liikevaihdon kasvuksi Q3:lla on -3 %, joten markkinan hyvän elokuun jälkeen Q3:n tähänastinen kehitys (pukeutuminen +4 %) on jonkin verran odotuksiamme parempaa. Uskomme syyskuun lämpimien kelien hidastaneen vaatekauppaa. Stockmannin lukuja tosin painaa mm. Itiksen tavaratalon pinta-alan väheneminen. Ennusteisiimme kohdistuu kuitenkin kaiken kaikkiaan pientä nousupainetta.
Keskon kehitys markkinan suuntaista
Päivittäistavarakauppa kasvoi elokuussa 5,6 %, joka on lähes linjassa Keskon raportoimaan päivittäistavarasegmentin myynnin vertailukelpoiseen kasvuun (5,3 %) nähden. Foodservice-tukkumyynnin (sis. Kespro, Meira Nova Oy, Suomen Palvelutukkurit Oy, Valio Oy / Valio Aimo ja Wihuri Metro-tukku) arvo nousi elokuussa 2,4 %:lla vertailukaudesta. Keskon foodservice-liiketoiminta Kespro kasvoi 6,3 % elokuun aikana, mikä viestii selvästä markkinaosuuden noususta. Arvioimme elintarvikemarkkinan volyymien yllättäen nousseen, sillä sen hintojen nousu (6,8 %) oli myynnin kasvua laimeampaa. Näemme elintarvikkeiden volyymikasvun Keskon kannalta positiivisena ajurina, sillä merkittävä osuus Kesko-konsernin tuloksesta syntyy tukkumyynnistä K-kauppiaille. Samalla kilpailu Suomen päivittäistavarakaupassa on kiristynyt S-Ryhmän avatessa uusia kauppapaikkoja vauhdilla. Kilpailuun Kesko on osin vastannut ilmoittamalla uusista myymäläavauksista ja kiinteistökehityskohteista. Koska markkinauutiset olivat Keskon kannalta odotetut, emme näe tarvetta ennustemuutoksille yhtiön päivittäistavarasegmentin osalta. Ennustamme Keskon päivittäistavarakaupan myynnin kasvun Q3:lla olleen 4 %, jota selittää muun muassa vaisu heinäkuu.
Odotusten mukainen markkinakehitys Tokmannin kannalta
Tokmannin osalta raportoidut markkinaluvut olivat odotuksiemme mukaiset, sillä ennustamme Q3:selle 1 %:n vertailukelpoista ja 4 %:n raportoitua (sis. Uudet myymäläavaukset) liikevaihdon kasvua Suomessa. Tokmanni konsernin 25 %:n Q3-kasvuennustetta värittää Ruotsista ostettu Dollarstore.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille