Remedy Q3’24 -ennakko: Tulevaisuuden askelmerkit selkiytyneet viime aikoina
Remedy julkistaa Q3-raporttinsa perjantaina klo 9.00. Käymme raporttia läpi tuoreeltaan klo 8.55 alkavassa tuloslivessä. Odotamme neljänneksen aikana solmitun Annapurna-sopimuksen liittyen Control 2:een kasvattaneen Remedyn liikevaihtoa selvästi ja nostaneen liiketuloksen lievästi plussalle. Myös FBC: Firebreakin (aik. Condor) osalta tilanne on nyt selkeytynyt ja Tencentiltä kerättävä 15 MEUR:n rahoitus mahdollistaa näiden molempien pelien itsejulkaisun. Tulevaisuuden askelmerkit alkavatkin olla nyt selvillä ja Q3-raportista haetaan tähän vielä lisäväriä yhtiön kommenteista ja mahdollisesta näkymien tarkennuksesta. Lisäksi tilannepäivitys Alan Wake 2:n myynnin suhteen on keskiössä, sillä ennusteidemme valossa pelin olisi pitänyt tähän mennessä kattaa tuotanto- ja markkinointibudjettinsa.
Liikevaihto saanut arviomme mukaan tukea Control 2:n takautuvista kehitysmaksuista
Ennustamme Remedyn Q3-liikevaihdon kasvaneen 82 % 14,2 MEUR:oon. Kasvun taustalla on olettamamme takautuvista kehitysmaksuista Control 2:n Annapurna-sopimuksen myötä (Annapurna rahoittaa 50 % pelin kehitysbudjetista). Muuten arvioimme kehitysmaksuja tuloutuneen merkittävissä määrin ainoastaan täydessä tuotannossa olevasta Max Payne -alihankintaprojektista.
Rojaltituottojen (Q3’24e: 1,2 MEUR) odotamme olleen vielä matalalla tasolla ennen Q4:sta, jolloin ennusteessamme Alan Wake 2 alkaa tuottaa merkittävämpiä rojalteja. Tämän toteutumiseksi Remedyn pitäisi kertoa raportin yhteydessä AW2:n kattaneen kehittämis- ja markkinointikulunsa. Q2-raporttiin (9.8.) mennessä peli oli kattanut ”suurimman osan” eli yli 80 % kuluistaan.
Kasvava liikevaihto nostaa myös ennusteellamme kannattavuuden lievästi positiiviseksi
Ennustamme Remedyn liikevoiton kääntyneen Q3:lla lievästi positiiviseksi (0,2 MEUR), kun merkittävästi kasvavat kehitysmaksut tukevat kannattavuutta. Remedyn kulurakenne on pääosin kiinteä, joten kannattavuus heiluu neljännesten välillä voimakkaasti liikevaihdon mukana. Remedyn päätös julkaista Control 2 ja FBC: Firebreak (aik. Condor) itse tulee todennäköisesti myös kasvattamaan aktivoitavien kehitysmenojen määrää, millä on voinut olla jo Q3:lla odotuksiamme isompi positiivinen kannattavuusvaikutus. Luonnollisesti kehitysmenojen aktivoinnit/poistot eivät vaikuta yhtiön kassavirtaan. Tulevien pelien itsejulkaisemisen mahdollistamiseksi Remedy sopi Tencentin kanssa 15 MEUR:n vaihtovelkakirjasta.
Lähivuosien askelmerkit selvillä
Näkymissään Remedy arvioi yhtiön liikevaihdon kasvavan edellisvuodesta (2023: 33,9 MEUR) ja liikevoiton (2023: -28,6 MEUR) parantuvan. Yhtiö on kommentoinut tarkentavansa näkymiä siinä kohtaa, kun päätökset Control-pelien osalta on tehty, joten Q3-raportissa näkymiin oletettavasti saadaan jonkinasteista lisäväriä. Nykyinen ennusteemme vuodelle 2024 (lv 60,8 MEUR, EBIT 5,4 MEUR) ei ole täysin ajan tasalla, sillä ennen FBC: Firebreak -uutisia olimme olettaneet Condoriin mahdollisesti mukaan otettavasta kumppanista Q4:lle 10 MEUR:n kehitysmaksupottia. Luonnollisesti tulemme Q3-tuloksen yhteydessä päivittämään oletuksiamme tämän osalta. Samalla puolestaan peliin liittyvästä Microsoft/Sony-yhteistyöstä tuloutuu oletettavasti liikevaihtoa ensi vuoden aikana (peli tulee heti alussa saataville Game Pass ja PS Plus -palveluun). Lisäksi Remedyn rojaltipotentiaali pelistä on aiempia oletuksiamme suurempi itsejulkaisun ja -rahoituksen myötä. Isoin muuttuja rojalteissa toki on pelin lopullinen vastaanotto ensi vuonna tapahtuvan julkaisun jälkeen.
Kokonaisuutena Remedyn askelmerkit nykyisten pelihankkeiden osalta alkavat olla nyt selvillä, ja pyrimme Q3-raportin pohjalta myös tarkentamaan ennusteemme niiden mukaisiksi. Isossa kuvassa yhtiön arvonluonti nähdäksemme nojaa erityisesti Control 2:n ja sitä seuraavien isojen AAA-pelihankkeiden menestykseen, joita odotellessa vaaditaan vielä kärsivällisyyttä.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Remedy Entertainment
Remedy Entertainment on vuonna 1995 perustettu suomalainen videopelikehittäjä. Yhtiö on yksi Suomen vanhimmista pelinkehittäjistä, jonka tunnetuimpia pelejä ovat Max Payne, Alan Wake, Quantum Break ja Control. Remedy tunnetaan maailmalla parhaiten tarinavetoisista toimintapeleistä ja on yksi arvostetuimpia itsenäisiä AAA-pelistudioita maailmassa. Remedy kehittää korkeatasoisia, suurten pelistudioiden massapeleistä selkeästi erottuvia pelejä pääsääntöisesti PC:lle, Xboxille ja Playstationille.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut04.09.
2023 | 24e | 25e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 33,9 | 60,8 | 57,6 |
kasvu-% | −22,15 % | 79,18 % | −5,32 % |
EBIT (oik.) | −28,6 | 5,4 | −3,4 |
EBIT-% (oik.) | −84,37 % | 8,83 % | −5,84 % |
EPS (oik.) | −1,68 | 0,33 | −0,20 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Osinko % | |||
P/E (oik.) | - | 40,38 | - |
EV/EBITDA | - | 18,35 | 112,07 |