Remedy paljasti Xboxin tapahtumassa: Moninpelihanke Condor on FBC: Firebreak
FBC: Firebreakin uunituore traileri on katsottavissa täältä. Peli tullaan julkaisemaan odotustemme mukaan vuonna 2025 ja se on kolmen pelaajan yhteistyöhön perustuva toimintamonipeli.
Ensimmäinen Remedyn itsejulkaisema peli
Remedyn tiedotteessa pelin kerrotaan olevan keskihintainen (oletettavasti n. 30-40 euroa) ja se on yhtiön ensimmäinen itsenäisesti julkaisema peli. Peli julkaistaan PC:llä sekä Steamiin että Epic Games Storeen ja konsoleilla niin Xbox Series S/X:lle kuin Playstation 5:lle.
Peli tulee saataville heti julkaisupäivänä (ei vielä tiedossa) Microsoftin PC Game Passiin ja Game Pass Ultimateen ja lisäksi Playstation Plus -palvelun Extra- ja Premium-jäsenille. Olimme nostaneet yhteistyön Sonyn ja Microsoftin kanssa esiin edellisessä päivityksessämme ja suhtaudumme siihen myönteisesti. Nykyisessä markkinaympäristössä uusien moninpelihankkeiden julkaiseminen on riskialtista touhua, ja näillä b2b-sopimuksilla siihen liittyviä riskejä on mahdollista pienentää. FBC: Firebreak voidaan nyt tuoda heti tarjolle isolle joukolle näiden tilauspalveluiden pelaajia, Remedy saa näistä sopimuksista tietyn korvauksen (voi olla kooltaan merkittävä) ja pelille voidaan mahdollisesti saada lentävä lähtö pelaajamäärien osalta ilman merkittäviä käyttäjähankintainvestointeja.
Olimme ennusteissamme olettaneet Condoriin mahdollisesti mukaan otettavasta kumppanista Q4:lle 10 MEUR:n kehitysmaksupottia, jolla tämä kumppani olisi ”ostanut itsensä sisään” tähän hankkeeseen. Luonnollisesti tulemme nyt Q3-tuloksen yhteydessä päivittämään oletuksiamme tämän osalta, ja oletettavasti nyt kerrotusta Microsoft/Sony-yhteistyöstä tuloutuu liikevaihtoa ensi vuoden aikana.
Tässä kohtaa pelin menestystä voidaan vain arvailla
Remedyn ensimmäisenä moninpelikokeiluna FBC: Firebreakin menestykseen liittyy tässä vaiheessa yhtiön pelihankkeista eniten epävarmuutta. Peliä tullaan päivittämään ja laajentamaan julkaisun jälkeisellä lisäsisällöllä, johon arvioimme myös pelin monetisaation osittain nojaavan. Pelin alustava kehitysbudjetti oli noin 25 MEUR, joten kokoluokaltaan hanke on selvästi Remedyn perinteisiä AAA-pelihankkeita pienempi. Näin myös odotukset pelin menestyksen suhteen ovat tässä kohtaa huomattavasti varovaisempia. Trailerin perusteella pelissä piilee mielestämme potentiaalia, mutta tarkempia johtopäätöksiä voidaan tehdä vasta pelin ollessa markkinoilla.
Alan Wake 2:n toinen lisäosa julkaistaan lokakuun 22. päivä
Xboxin tapahtumassa Remedy ilmoitti myös Alan Wake 2:n Lake House -lisäosan julkaisusta lokakuun 22. päivä. Lisäosan traileri on katsottavissa täältä. Samana päivänä julkaistaan myös molemmat lisäosat sisältävä fyysinen versio Alan Wake 2:sta konsoleille. Lake House näyttäisi olevan selvästi ensimmäistä Night Springs -lisäosaa laajempi, ja arvioimme sen yhdessä fyysisen version julkaisun kanssa tukevan Alan Wake 2:n loppuvuoden myyntiä. Odotammekin tämän piristyvän myynnin myötä Alan Wake 2:n alkavan tuottaa Remedylle kunnolla rojaltituloja Q4:n aikana.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Remedy Entertainment
Remedy Entertainment on vuonna 1995 perustettu suomalainen videopelikehittäjä. Yhtiö on yksi Suomen vanhimmista pelinkehittäjistä, jonka tunnetuimpia pelejä ovat Max Payne, Alan Wake, Quantum Break ja Control. Remedy tunnetaan maailmalla parhaiten tarinavetoisista toimintapeleistä ja on yksi arvostetuimpia itsenäisiä AAA-pelistudioita maailmassa. Remedy kehittää korkeatasoisia, suurten pelistudioiden massapeleistä selkeästi erottuvia pelejä pääsääntöisesti PC:lle, Xboxille ja Playstationille.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut04.09.
2023 | 24e | 25e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 33,9 | 60,8 | 57,6 |
kasvu-% | −22,15 % | 79,18 % | −5,32 % |
EBIT (oik.) | −28,6 | 5,4 | −3,4 |
EBIT-% (oik.) | −84,37 % | 8,83 % | −5,84 % |
EPS (oik.) | −1,68 | 0,33 | −0,20 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Osinko % | |||
P/E (oik.) | - | 44,21 | - |
EV/EBITDA | - | 20,23 | 123,08 |