NoHo Q2’24 -ennakko: Hyvä suoritus odotuksissa, mutta epävarmuutta on vielä ilmassa
NoHo raportoi Q2-tuloksensa tiistaina 6. elokuuta. Odotamme NoHon kasvun jatkuneen voimakkaana yritysostojen tukemana ja tuloksen säilyneen yhtiölle tyypilliseen tapaan toimialan keskitasoa selvästi korkeammalla tasolla. Markkinatilastojen ja -uutisten perusteella laskimme hieman Suomen Q2-ennusteitamme, mikä heijastui vuoden 2024 konsernitulokseen noin prosentin laskuna. Odotamme yhtiön toistavan kasvua ja vertailukauden tasolla olevaa suhteellista kannattavuutta viitoittavan ohjeistuksensa.
Kasvua tukee vertailukaudesta noussut ravintolakanta
Ravintolamarkkinan kehitys on ollut kaksijakoista Q2:n aikana. Sää huhtikuun osalta oli hyvin haastava etenkin Suomessa, mutta toisaalta tärkeällä terassikauden avajaiskuukaudella toukokuussa säät olivat selvästi vertailukautta aurinkoisemmat, minkä uskomme tuoneen tukea muuten pehmeään viihderavintolamarkkinaan. Toisaalta vertailukaudella toukokuun kehitystä tuki Nokia Arenalla pidetyt jääkiekon MM-kisojen alkulohkot, mikä on tällöin todennäköisesti syönyt osan positiivisesta 2024 toukokuun säävaikutuksesta. Kesäkuun säät olivat hyvin vertailukauden tapaiset. Nordean korttidatan perusteella huhtikuu oli heikko Suomessa ja Tanskassa. Suomen ravintolamarkkina pysytteli touko-heinäkuussa vertailukauden tasolla, kun taas kokonaisuudessaan Norjan ja Tanskan osalta markkina on ollut tätä suotuisampi. Edellä mainittujen tekijöiden lisäksi useat kuluttajarajapinnassa toimivat yhtiöt ovat kertoneet Q2:n haastavasta markkinaympäristössä Pohjoismaissa, minkä uskomme heijastuneen joissakin määrin myös NoHon Q2-kehitykseen. Tämän johdosta laskimme Q2:n liikevaihtoennustettamme noin miljoonalla eurolla.
Edellä mainittujen seikkojen johdosta odotamme Suomen ravintolakohtaisen myynnin kehittyneen heikosti (Ruokaravintolat -2 % ja Viihderavinolat -4 %) Q2:lla, jota kuitenkin tukee ravintolakannan kasvu sekä Fast food-segmentin positiivinen kehitys. Ulkomailla odotamme HolyCow-yritysoston tuoneen selvää kasvua ja segmentin lähes kaksinkertaistuneen. Kokonaisuudessaan ennustamme NoHon Q2-liikevaihdon kasvaneen 23 % vertailukaudesta 115 MEUR:oon, mikä asettuu konsensuksen (113 MEUR) yläpuolelle.
Kannattavuus säilynee hyvällä tasolla
Odotamme NoHon Q2-liikevoiton kasvaneen 9 % 11,7 MEUR:oon (11,7 MEUR kons.). Liikevaihtoa hitaampaa kehitystä näkemyksemme mukaan ajaa kiinteissä kuluissa nähtävä kulupaine ja kuluttajien haastava ostovoima sekä siitä seuraava maltillinen hintapaine. Toisaalta materiaalikustannuksissa nähtävä positiivinen trendi lieventää alarivien kustannuspaineita, ja ennustamamme kannattavuuden jääneen olosuhteisiin nähden hyvälle tasolle (10,2 % liikevaihdosta). Käytännössä odotamme liikevoiton laskeneen Suomessa, kun taas KV-ravintoloiden kannattavuutta nostanee yritysjärjestelyjen kautta nouseva ylärivi. Tuloslaskelmien alempien rivien osalta odotamme nettorahoituskustannusten laskeneen vertailukauden Eezyn alaskirjausten värittämistä luvuista. Ennustetut tuloverot perustuvat oletettuun reilun 20 %:n veroasteeseen, ja uskomuksemme mukaan vähemmistöjen tulososuutta kasvattaa BBS:n mukaantulo. Näin ollen ennustamme NoHon osakkeenomistajille jäävän osakekohtaisen tuloksen asettuneen 0,20 euroon konsensuksen mukaisesti. Laskeneen liikevaihtoennusteen myötä Q2:n tulosennusteemme laski hieman, ja lasku vuositasolla jäi noin prosentin kokoiseksi.
Ohjeistus tullaan toistamaan, H2:n näkymät oleellisena mielenkiinnon kohteena
Odotamme NoHon toistavan noin 430 MEUR:n liikevaihtoa ja noin 9,5 %:n liikevoitto-% viitoittavan ohjeistuksensa. Ennusteemme ovat linjassa ohjeistuksen kanssa, sillä odotamme yhtiön raportoivan 431 MEUR:n ja 9,3 %:n liikevoittomarginaalin 2024 tilikaudelta. Huomautamme, että NoHo on yleensä melko konservatiivinen ohjeistaja, sillä yhtiön tuloskertymä riippuu suurilta osin pikkujoulukauden menekistä. Toisaalta haastava markkinaympäristö asettaa ohjeistuksen yläpuolelle epävarmuutta. Raportilta haemme NoHon ja Pohjoismaiden ravintolamarkkinan näkymäkommenteista vahvistusta ennusteissa ja yhtiön ohjeistuksessa oletettuun markkinaympäristön paranemiseen H2:lla.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
NoHo Partners
Noho Partners Oyj on vuonna 1996 perustettu suomalainen ravintola-alan palveluihin erikoistunut konserni, joka harjoittaa ravintolaliiketoimintaa Suomessa, Tanskassa ja Norjassa. Yhtiön tunnettuja ravintolakonsepteja ovat mm. Elite, Savoy, Teatteri, Yes Yes Yes, Stefan’s Steakhouse, Palace, Löyly, Hanko Sushi ja Cock's & Cows.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut01.08.
2023 | 24e | 25e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 372,3 | 431,4 | 472,0 |
kasvu-% | 19,02 % | 15,87 % | 9,42 % |
EBIT (oik.) | 36,0 | 39,9 | 45,7 |
EBIT-% (oik.) | 9,66 % | 9,26 % | 9,68 % |
EPS (oik.) | 0,38 | 0,52 | 0,79 |
Osinko | 0,43 | 0,47 | 0,50 |
Osinko % | 5,70 % | 5,92 % | 6,30 % |
P/E (oik.) | 20,09 | 15,26 | 10,03 |
EV/EBITDA | 6,02 | 5,38 | 4,85 |