Mediamainonta laski 6 % marraskuussa
Kantar TNS:n julkaisemien tietojen perusteella Suomen mediamainonta laski marraskuussa 6 % vertailukaudesta. Kumulatiivisesti mediamainonta on laskenut 4 % kuluvan vuoden aikana eli tammi-marraskuussa.
Markkinan supistuminen oli laaja-alaista, vaikkakin erot mediaryhmien välillä ovat säilyneet leveinä. Suurimmista mediaryhmistä verkkomedian lasku oli maltillisinta ja noin 2 %. Vastaavasti painettu sanomalehtimainonta laski 14 %:n vertailukaudesta. Televisiomainonta laski sekin peräti 15 %. Mainostajaryhmistä merkkimainonta laski vajaa 3 % vertailukaudesta, kun taas vähittäiskaupan mainonta laski vajaa 4 %. Luokitellun ilmoittelun lasku oli voimakkainta ja lähes 22 %. Avoimien työpaikkojen ilmoittelu jatkoi edellisten kuukausien tapaan huomattavaa laskua, sillä se supistui 41 % vertailukaudesta.
Laskelmiemme mukaan Suomen mediamainonta muodosti vuonna 2022 Alma Medialla ja Sanomalla vajaan viidenneksen yhtiöiden liikevaihdosta, Ilkka-Yhtymällä noin 15 % ja PunaMusta Medialla noin 6 %. Siten mediamainonnan kehitys on olennainen tulosajuri mediayhtiöille. Huomioitavaa on kuitenkin, että mediasektorin yhtiökohtainen kehitys voi poiketa kokonaismarkkinan kehityksestä, sillä eri mediaryhmien suhteelliset osuudet vaihtelevat yhtiöittäin huomattavasti. Yhtiökohtaiset erot korostuvat, kun mediaryhmien kehitys on hyvin eriytynyttä. Koko markkinan tasolla mainonnan kehitys on ollut kahden kuukauden osalta hyvin linjassa Q4-ennusteidemme kanssa emmekä näe olennaista ennusteiden muutospainetta lyhyen tähtäimen kehityksen perusteella.
Suomen mediamainonnan kehitys
Lähde: Kantar TNS, Inderes, huom. Q4’23 sis. vain loka-marraskuun luvut.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
