Lindex Group: Ruotsin vaatemarkkina jatkoi kasvussa tammikuussa
Lähde: Svensk Handel *Inderesin arvio
Ruotsin vaatemarkkinan tammikuun myyntiluvut julkistettiin tänään aamulla. Myynti kasvoi 4 % eli myynnin kasvu jatkui positiivisena viime vuoden lopun tapaan. Tilastoja julkaiseva Svensk Handel kuitenkin huomauttaa vertailukauden olleen heikko.
Ruotsi on yli puolet Lindex-ketjun myynnistä
Ruotsi on Lindexin suurin markkina ja tekee yli puolet Lindex-ketjun (ei siis koko konsernin, jonka nimi on myös Lindex) myynnistä. Meidän ennusteemme Lindex-segmentin Q1’25 liikevaihdolle on noin 2 % kasvu paikallisissa valuutoissa. Tammikuun markkinakehitys on siten hieman ennustettamme parempi, mutta ei aiheuta tässä vaiheessa tarvetta ennustemuutoksiin. Ruotsin ja Norjan kruunun kehitys, jotka ovat yhteensä noin 70 % Lindex-segmentin myynnistä, vaikuttavat myös Lindexin lukuihin. Valuuttakurssivaikutus ei näillä näkymin ole tänä vuonna merkittävä, mutta ennusteissamme se on Q1’25 hieman negatiivinen ja kääntyy sen jälkeen positiiviseksi. Koko konsernille Lindex on ohjeistanut 0-4 %:n kasvua paikallisissa valuutoissa tänä vuonna.
Ruotsi on myös Björn Borgin päämarkkina-alue
Ruotsi on Björn Borgin suurin markkina-alue, jonka osuus yhtiön kokonaisliikevaihdosta on noin 33 %. Arvioimme yhtiön kasvavan Ruotsin markkinalla noin 3 % Q1’25:llä, kun Ruotsin laajempi vaatemarkkina kasvoi tammikuussa 4 %. Vaikka Björn Borg ei ole vielä julkaissut Q4’24-tulostaan, ennusteemme odottaa 6 %:n kasvua Ruotsin markkinoilla. Täten odotamme yhtiön yltävän Ruotsin vaatemarkkinoita parempaan kehitykseen, sillä markkinan kasvu oli noin 3 % Q4’24:lla. Markkinoita nopeampi kasvu on pääosin seurausta myynnin kasvusta yhtiön omassa verkkokaupassa.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
