LeadDesk Q4’24 -ennakko: Reitti pois arvonluonnin limbosta on jo näkyvissä
Asiakasviestinnän ohjelmistoja kehittävä LeadDesk julkaisee tilinpäätöstiedotteensa torstaina. Odotamme Q4-luvuissa näkyneen alkuvuoden mukaisesti marginaalista liikevaihdon kasvua ja hyvin paranevaa kannattavuutta. Huomiomme on kuitenkin jo näkymissä ja ohjeistuksessa. Kannattavan Zissonin oston myötä yhtiön kannattavuus paranee selvästi vuonna 2025 ja myyntipanosten etenevä siirtyminen kypsemmistä Pohjoismaista kohti vahvemmin kasvavaa Manner-Eurooppaa voisi samalla kääntää orgaanisen kasvun paremmalle trendille.
Liikevaihto oli loppuvuonna vielä orgaanisesti vaakaliidossa
Ennustamme LeadDeskin Q4-liikevaihdon kasvaneen vertailukaudesta 4,6 %:a 7,89 MEUR:oon epäorgaanisen kasvun (Telemagic) tuella. Orgaanisesti odotamme liikevaihdon pysyneen käytännössä paikallaan (+0,8 %, Q1-Q3/24 arviolta 1,6–2,2 %), joskin tätä on laskenut teleoperaattori-lainsäädännön muutoksesta johtunut läpilaskutuserän poistuminen (n. 1–2 % liikevaihdosta). Aneemista kasvua on pitkälti sanellut Pohjoismaat ja etenkin yhtiön vuoteen 2024 asti suurimman Suomen markkinan heikko tilanne, mikä on näkynyt etenkin SME-asiakkaiden heikossa uusmyynnissä. Samalla LeadDesk on keskittynyt Pohjoismaissa laajemmin kannattavuuden vahvistamiseen ja kasvua on myös jätetty pöydälle. Manner-Euroopassa yhtiön markkinaosuus on matalampi ja kasvua saadaan edelleen aikaan (H1’24: +10 %), mutta kasvupanosten siirtyminen markkinalle on tapahtunut toistaiseksi verkkaisesti. Ennustamme yhtiön liikevaihdon kasvaneen 5,9 % koko vuonna 2024 (Ohjeistus: 5–15 % vertailukelpoisin valuutoin ilman merkittäviä yritysostoja).
Kannattavuuden korjaus on edennyt edelleen
Ennustamme LeadDeskin Q4:n kannattavuuden vahvistuneen käyttökatteella mitattuna 1,19 MEUR:oon tai 15,1 %:iin liikevaihdosta (Q4’23: 1,0 MEUR tai 13,2 %). Yhtiön liiketoimintamalli on skaalautuva, joten pienikin kasvu näkyy lähtökohtaisesti myös kannattavuudessa. LeadDesk jatkoi kulukuria läpi vuoden 2024 ja on pyrkinyt rekrytointien sijaan siirtämään osaajia kasvualueille (mm. SME-myynti Manner-Euroopassa). Tämä on omistaja-arvon luomisen näkökulmasta mielestämme ollut perusteltua, sillä Pohjoismaiden markkinoiden kypsyessä niiden liiketoiminnan tulisi siirtyä kassavirran tuottamiseen. Q1-Q3:lla kulukuri näkyi kannattavuusparannuksena eikä yhtiön pelikirja ole Q4:llä muuttunut, joten neljänneksen kannattavuuden suunta on mielestämme selvä. Koko vuoden 2024 käyttökate-%:n odotamme ennen raporttia asettuvan 14,9 %:iin LeadDeskin ohjeistaessa 10–15 %:n vaihteluväliä.
Arvonluonnin limbosta paetaan vuonna 2025 ainakin osittain
LeadDeskin arvostus nojaa nähdäksemme kasvuun ja kannattavuuteen, joista kasvu on arvonluonnille tärkeämpää. Arvioimme yhtiöllä olevan sen tuoteportfolion kilpailukyvyn ja markkinan yleisen kysyntäkehityksen valossa edellytykset kasvaa 5–10 %:n vuosivauhtia (2023: valuuttaoikaistuna orgaanisesti n. 6 %, 2024e: n. 1–2 %), joskin tämä voi vaatia kasvupanosten kohdistamista uudelleen paremman kysyntätilanteen markkinataskuihin. LeadDeskin kannattavuus on samalla ollut lyhyellä aikavälillä varsin matala (2023 EBITA-%: 4 %, 2024e: 6 %), joten yhtiön arvonluonnilta on puuttunut näkyvä tukijalka. Joulukuussa julkaistun Zisson-kaupan myötä LeadDeskin Pohjoismaiden toiminnot hyppäävät kokonaisuutena selvemmin kassavirtavaiheeseen, josta saadaan koko yhtiön arvonluonnille ainakin yksi toimiva tukijalka. Lisäksi orgaanisessa kasvussa voidaan nähdä piristymisen merkkejä, kun uusmyynnin panostusten asteittainen siirtyminen vahvemmin kasvavaan Manner-Euroopaan etenee. Etsimme raportista näihin tekijöihin liittyvää lisätietoa etenkin ohjeistuksesta ja näkymistä. Yhtiön markkinoilla tullaan arviomme mukaan näkemään lähivuosina kiihtyvää kilpailuasetelmien asteittaista uudelleenjakoa tekoälyominaisuuksien tuodessa uusia automaatiomahdollisuuksia. LeadDeskillä on mielestämme edellytykset kuulua muutoksessa hyötyjien joukkoon, mutta seuraamme jälleen myös tämän markkinamuutoksen kehityksestä saatavia kommentteja.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
LeadDesk
LeadDesk on vuonna 2009 perustettu pilvipohjaisten contact center – ohjelmistojen tarjoaja suuren kontaktimäärän asiakaspalvelun ja myynnin tarpeisiin. LeadDeskin Software as a Service -mallilla toimitettavan selainpohjaisen ohjelmiston avulla myynti- ja asiakaspalveluhenkilöstö pystyy työskentelemään tehokkaasti kontaktoinnissa sekä asiakaskontaktien vastaanotossa. Yhtiöllä on toimipisteitä useassa Euroopan maassa.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut09.01.
2023 | 24e | 25e |
---|
2023 | 24e | 25e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 29,4 | 31,1 | 41,0 |
kasvu-% | 4,5 % | 5,9 % | 31,7 % |
EBIT (oik.) | 1,2 | 1,8 | 3,1 |
EBIT-% (oik.) | 4,0 % | 5,8 % | 7,6 % |
EPS (oik.) | 0,11 | 0,15 | 0,32 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Osinko % | |||
P/E (oik.) | 67,19 | 44,68 | 20,30 |
EV/EBITDA | 11,22 | 8,46 | 6,41 |
