Kotimaisen kaupan kasvutrendi noudatteli edellisvuoden kaavaa tammikuussa
Keskon Päivittäistavarakaupan, Tokmannin ja Lindexin Stockmann-divisioonan kohdemarkkina, eli tavaratalo- ja hypermarketketjujen liikevaihto kasvoi 3 % tammikuussa. Kasvua suurimmilta osin ajoi elintarvikekauppa 3 %:n kasvullaan, kun taas käyttötavaroiden vaikutus jäi pienemmäksi (+1 %). Käyttötavaran sisällä pukeutumisen tuoteryhmän liikevaihto jatkoi laskussa (-2 %), kun taas kodin ja vapaa-ajan tuoteryhmät kasvoivat noin 2 %. Siten kaupan trendi jatkui pitkälti niissä asetelmissa millä vuosi 2024 päätettiin.
Keskon PT-kauppa kehittyi markkinaa hitaammin
Keskon PT-kaupan myynti kasvoi prosentilla tammikuussa. Kuluttaja-asiakaskaupan liikevaihto pysyi käytännössä vertailukauden tasolla, joten yhtiö jäi jälleen kerran markkinakehityksestä. Tämä on jokseenkin ristiriidassa vuoden alussa aloitettuun hintainvestointiohjelmaan nähden, jonka odotimme tukeneen yhtiön kehitystä voimakkaammin. Kespro puolestaan kasvoi tasaisesti kehittynyttä markkinaa nopeammin, mikä on ollut jatkuva trendi edellisten vuosien aikana arviomme mukaan Keskon laajan palvelutarjoaman ansiosta. Mikäli Keskon kuluttaja-asiakaskaupan vertailukelpoinen kehitys jatkuu tammikuun trendillä, on ennusteissamme laskuvaraa. Sijoittajan on hyvä tiedostaa, että helmi-maaliskuun lukuja tulee sekoittamanaan myyntipäivien heilunta (suuntaan ja toiseen) vertailukautta vasten. Seuraamme tilanteen kehittymistä ja tarkastamme ennusteemme myyntilukujen mukaisiksi totuttuun tapaan Q1:n ennakkokommentissamme.
Tokmannille tukea täältä ja heikkoutta toisaalta
Markkina kehittyi Tokmannin Suomen liiketoiminnan kannalta tuoteryhmittäin erisuuntaisesti. Reilu puolet liikevaihdosta tuovan päivittäistavaran kohdemarkkina kehittyi suotuisasti, mutta toisaalta tärkeä käyttötavaramarkkinan kehitys oli kaksijakoista. Emme markkinauutisten perusteella näe välitöntä tarvetta ennustemuutoksille, sillä Suomen liiketoiminnan Q1:n 2 %:n kasvuennusteemme on suurin piirtein linjassa markkinakehityksen kanssa. Tulevaisuudessa Tokmanni tulee arviomme mukaan hyötymään enenevissä määrin päivittäistavaramarkkinan kasvusta, sillä yhtiön tarkoituksena on vahvistaa sen pt-valikoimaa alkuvuodesta lähtien.
Lindexille tärkeä vaatemarkkina edelleen laskussa
Markkinakehitys oli Lindex-konsernin kannalta negatiivista, sille tärkeän pukeutumisen tuoteryhmän myynnin laskiessa tammikuussa 2 %. Stockmann-divisioonalle Q1-ennusteemme on samalla tasolla vertailukauden kanssa ja siten liikevaihtoennusteessa on pientä laskupainetta, etenkin kun helmikuuta tulee painamaan yksi myyntipäivä vähemmän (2024 oli karkausvuosi).
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
