Kotimainen kauppa laski helmikuussa
Keskon Päivittäistavarakaupan, Tokmannin ja Lindexin Stockmann-divisioonan kohdemarkkina, eli tavaratalo- ja hypermarketketjujen liikevaihto laski prosentilla helmikuussa. Parhaiten suoriutui elintarvikkeiden tuoteryhmä, jonka myynti säilyi vertailukauden tasolla, ja johon toimituspäivien lisäksi saattoi negatiivisesti vaikuttaa muutaman päivän kestäneet päivittäistavarakauppojen lakot. Käyttötavaroiden liikevaihto laski puolestaan 5 %:lla. Käyttötavaran sisällä pukeutumisen tuoteryhmä laski jopa 11 %, kun taas vapaa-ajan tuoteryhmän liikevaihto laski 3,5 %. Food service -markkinan myynti pysyi vertailukauden tasolla. Vaikka toimituspäivät jäivät yhdellä vertailukautta vähemmäksi, oli myynnin kehitys silti heikkoa, mikä heijastelee heikkona pysynyttä kuluttajaluottamusta. Seuraavaa kuukautta ajatellen on hyvä huomata, että pääsiäisen poikkeava ajankohta heikentää maaliskuun lukuja edellisvuoteen verrattuna, erityisesti elintarvike- ja päivittäistavarakaupassa.
Keskon kuluttaja-asiakaskauppa jäi markkinasta
Keskon PT-kaupan myynti laski 2 % helmikuussa, mikä viestii yhtiön jääneen hieman markkinakehityksestä. Hintainvestointiohjelman vaikutus ei vielä Keskon kuluttaja-asiakasmyynnissä näkynyt, sillä tämän myynti laski 3 %:lla. Kesko kertoi Q4-katsauksen yhteydessä asiakasmäärien nousseen ja asiakkaiden löytäneen alennettuja tuotteita melko hyvin. Mielestämme kulutuksen pitäisi kuitenkin kohdistua enenevissä määrin myös ostoskoria täydentäviin tuotteisiin, mikä nostaisi liikevaihdon markkinan mukaiseen tai sitä nopeampaan kasvuun. Tämä toisaalta saattaa vaatia kuluttajaluottamuksen selvää nousua, jonka uskomme tapahtuvan viimeistään H2’25:lla. Kespro eli Keskon food service -liiketoiminta kehittyi puolestaan suunnilleen markkinamukaisesti, mikä on poikkeus viimeaikaiselle markkinaosuuden voittamisen trendille.
Tokmannin kohdemarkkinan kehitys heikkoa, mutta yhtiö on voittanut markkinaa viime aikoina
Markkina kehittyi Tokmannin Suomen liiketoiminnan kannalta heikosti noin puolet sen myynnistä muodostavan käyttötavaramarkkinan laskiessa selvästi ja päivittäistavarakaupan pysyessä vertailukauden tasolla. Yhtiö on kuitenkin ollut markkinaa valtaavana toimijana, jonka uskomme siivittäneen yhtiön käyttötavaran puolella markkinaa vahvempaan suoritukseen. Heikosta käyttötavaramarkkinasta huolimatta näemme Tokmannin Suomen liiketoiminnan kasvuedellytykset kohtuullisen hyvinä yhtiön panostaessa päivittäistavaravalikoimansa lisäämiseen sekä kilpailukyvyn parantamiseen. Tämän todellinen vaikutus tulee kuitenkin näkymään viiveellä (>1 vuotta), mutta asiakasmäärät saattavat lisääntyä lyhyellä tähtäimellä suuren mediahuomion myötä nousevan mielenkiinnon ja markkinoinnin siivittämänä. Odotamme Tokmanni-segmentin kasvavan prosentilla Q1:llä, mikä on suurin piirtein linjassa markkinakehitykseen nähden.
Lindexille tärkeä vaatemarkkina selvässä laskussa
Markkinakehitys oli Lindex-konsernin kannalta negatiivista, sille tärkeän pukeutumisen tuoteryhmän myynnin laskiessa helmikuussa 11 %. Karkausvuoden takia helmikuussa oli yksi päivä vertailukautta vähemmän, mutta tämäkin korjaten lasku oli selvää. Stockmann-divisioonalle Q1-ennusteemme on samalla tasolla vertailukauden kanssa ja siten liikevaihtoennusteessa on laskupainetta, sillä tammi-helmikuussa pukeutumisen myynti on laskenut 6 % ja koko käyttötavaramarkkinan 2 %.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
