Kauppa palasi kasvuun lokakuussa
Keskon, Tokmannin ja Lindexin Stockmann-divisioonan kohdemarkkina, eli tavaratalo- ja hypermarketketjujen liikevaihto kääntyi 2,4 %:n kasvuun vaisun syyskuun jälkeen. Kasvua veti elintarvikkeiden tuoteryhmät (4,9 %), kun taas käyttötavarat (-3,1 %) jatkoivat laskevalla trendillä. Käyttötavaran sisällä pukeutumisen tuoteryhmä laski 13 %, joka on jatkumoa alkuvuoden vaisulle kehitykselle. Kodin ja vapaa-ajan tuoteryhmien liikevaihto kasvoi prosentilla. Keskon food service -liiketoiminnan kohdemarkkina kasvoi 3,4 %, jota tuki vertailukautta yhtä suurempi toimituspäivien määrä. Lokakuu on Q4:n kannalta pienin kuukausi, sillä Black Friday -kampanja sekä joulumyynti nostavat marras-joulukuun myyntiluvut selvästi korkeammille tasoille.
Keskon kuluttaja-asiakaskaupan kehitys jäi hieman markkinasta
Keskon Päivittäistavarakaupan myynti kasvoi lokakuussa 2 % ja tämän sisällä kuluttaja-asiakaskauppa noin prosentilla. Siten kehitys jäi näkemyksemme mukaan hieman markkinasta. Kespro puolestaan voitti selvästi food service -markkinaa noin 5 %:n kasvullaan. Olennaista Keskon markkinaosuuden kehityksen kannalta on tulevan vuoden aikana alkavat hintainvestoinnit sekä laajentuva hypermarket-verkosto. Näiden vaikutus ottaa kuitenkin useamman vuoden aikaa, jolloin todellinen markkinaosuuden valloittamisen potentiaali on lunastettavissa arviomme mukaan vasta 2027–28.
Kohdemarkkinan kehitys ei vaikuta lupaavalta, mutta Tokmannilla riittää useita kasvua tukevia ajureita
Lokakuun markkinakehitys oli Tokmannin kannalta kaksijakoista. Yhtiölle tärkeä pukeutumisen markkina laski reippaasti, mutta toisaalta muiden tuotekategorioiden kehitys oli positiivista. Suomen liiketoimintojen liikevaihtotasoa tulee Q4:llä nostamaan kaksi avattavaa Tokmanni-myymälää. Lisäksi yhtiö on kertonut jatkavansa määrätietoisia hintainvestointeja vuoden tärkeimmän kvartaalin ajan, joiden uskomme tukevan yhtiön liikevaihdon kehitystä. Siten odotamme Suomen liiketoiminnan kasvavan Q4:llä 2 % ja vertailukelpoisesti prosentilla.
Lindexin tavaratalojen kannalta markkina oli heikko lokakuussa
Lindex-konsernille tärkeä pukeutumisen markkina laski lokakuussa selvästi (-13 %), enemmän kuin vuoden aikana keskimäärin (-5 %) ja käyttötavaramarkkina kokonaisuudessaan 3 %. Stockmann-divisioonalle Q4-ennusteemme on -2 % ja siten kvartaalin alku oli odotustamme heikompi, kun huomioidaan muodin suuri osuus liikevaihdosta. Marras-joulukuun black week ja joulumyynnillä on kuitenkin merkittävä paino Q4:n kokonaismyynnissä, joten niiden menestys on mielestämme ratkaisevaa.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille