Ilkka-konsernin Koodiviidakko aloittaa muutosneuvottelut
Muutosneuvottelut koskevat Ilkka-konserniin kuuluvan Liana Technologiesin tytäryhtiö Koodiviidakon muita kuin myyntitehtävien Suomen toimintoja. Muutosneuvotteluiden taustalla on epävarma markkinatilanne ja neuvotteluilla yhtiö pyrkii tehostamaan kotimaan toimintoja ja näin parantamaan liiketoiminnan kannattavuutta ja vahvistamaan pitkän tähtäimen kilpailukykyä.
Toimintoja tehostetaan epävarman markkinatilanteen vuoksi
Ilkka-konserni tiedotti keskiviikkona, että sen konserniyhtiö Liana Technologiesin tytäryhtiö Koodiviidakko suunnittelee toimintansa sopeuttamista epävarman markkinatilanteen vuoksi. Nyt aloitettavien muutosneuvottelujen tavoitteena on kannattavuuden parantaminen ja pitkän tähtäimen kilpailukyvyn vahvistaminen. Koodiviidakko on Ilkan Markkinointi ja teknologiapalvelut -segmentin alla toimiva markkinointiteknologiaan keskittynyt ohjelmistoyhtiö, jonka palvelut toimivat Liana-brändillä.
Muutosneuvottelut koskevat kaikkia Koodiviidakon Suomen toimintoja, pois lukien myyntitehtävät. Neuvottelujen piirissä on 104 henkilöä ja alustavan arvion mukaan toiminnan tehostaminen voisi johtaa enintään 15 henkilön työsopimuksen irtisanomiseen ja enintään 5 henkilön työsuhteen ehtojen muutoksiin taloudellisilla, tuotannollisilla ja toimintojen uudelleenjärjestelyistä johtuvilla perusteilla.
Pitkittynyt talouden alakulo aiheuttanee päänvaivaa
Edellisen kahden vuoden talouskasvun alakulosta huolimatta Markkinointi ja teknologiapalveluiden markkinointiteknologian jatkuvalaskutteinen liikevaihto on yltänyt korkeaan yksinumeroiseen (%) orgaaniseen kasvuun. Tämä on ollut vallitsevissa olosuhteissa hyvä suoritus, mutta sen liiketoimintamallia (SaaS) mukaillen arvioimme, että kasvuvauhti heijastelee alla olevan kysynnän muutoksia viiveellä. Arviomme mukaan viime aikoina jatkunut talouden alakulo ja tätä heijasteleva asiakkaiden ostokäyttäytymisen varovaisuus ovatkin hidastaneet liiketoiminnan kasvua viime aikoina. Lisäksi on huomioitava, että viime vuosien kasvutahdista huolimatta koko segmentin kannattavuus on ollut vaisulla tasolla. Tätä taustaa ja edelleen vaisua kotimaan talouskasvun näkymää peilaten toimintojen tehostaminen on mielestämme perusteltua.
Ennusteissamme odotamme Markkinointi ja teknologiapalveluiden jatkuvalaskutteisen liikevaihdon orgaanisen kasvun hidastuvan 8 %:iin vuonna 2025 (2024 Q1-Q3 toteuma ~ 11 %). Tarkastelemme tätä ennustettamme ja muutosneuvotteluiden vaikutuksia Ilkan tilinpäätöksen julkistuksen (21.2.) yhteydessä.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Ilkka
Ilkka-konserni muodostuu kahdesta liiketoiminta-alueesta: markkinointi- ja teknologiapalvelut ja mediapalvelut. Markkinointi- ja teknologiapalvelut koostuvat yrityksistä, jotka ovat erikoistuneet digitaalisen myynnin, markkinoinnin ja viestinnän palveluihin sekä näitä tukeviin teknologioihin. Mediapalvelut koostuvat maakunta-, paikallis- ja kaupunkimedioista, jotka tarjoavat sisältöä ja palveluita kuluttaja- ja yritysasiakkaille. Ilkan päämarkkina-alue on Suomi, mutta teknologiapalveluiden osalta se toimii myös kansainvälisesti Liana Technologiesin ja Ungappedin kautta. Lisäksi Ilkalla on merkittävä omistus Alma Mediasta.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut30.11.2024
2023 | 24e | 25e |
---|
2023 | 24e | 25e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 56,1 | 54,1 | 61,8 |
kasvu-% | 3,2 % | −3,6 % | 14,2 % |
EBIT (oik.) | 0,4 | 0,6 | 2,2 |
EBIT-% (oik.) | 0,8 % | 1,1 % | 3,6 % |
EPS (oik.) | 0,26 | 0,27 | 0,23 |
Osinko | 0,20 | 0,20 | 0,20 |
Osinko % | 6,3 % | 5,4 % | 5,4 % |
P/E (oik.) | 12,48 | 13,71 | 15,95 |
EV/EBITDA | 14,11 | 28,55 | 14,06 |
