Huomioita Admicomin hiljaista jaksoa edeltäneestä analyytikkopuhelusta
Admicom järjesti maanantaina analyytikkopuhelun ennen hiljaisen jakson alkua. Yhtiö on alkuvuoden tehnyt strategiapäivitystä uuden toimitusjohtajan vetämänä, josta kuullaan tarkemmin lähiaikoina. Maaliskuussa yhtiö lanseerasi Bauhubin Suomen markkinoille, jonka lisäksi yhtiö kertoi 2,4 MEUR:n tekoälykehityshankkeesta, jolla kiihdytetään panostuksia tällä alueella. Rakennusalan haastavassa markkinatilanteessa ei ole alkuvuodesta odotetusti nähty vielä olennaisia muutoksia parempaan, mutta pahin näyttäisi olevan jo takanapäin. Palaamme tarkemmin alkuvuoden tulosodotuksiin vielä Q1-ennakkokommentissa. Q4-raportin jälkeinen päivityksemme on luettavissa täältä.
Markkinatilanteessa ei odotetusti vielä muutoksia parempaan
Admicomin mukaan markkinatilanteessa ei ole tapahtunut yhtiön tammikuun lopun tilinpäätöksen jälkeen olennaisia muutoksia. Yhtiö kommentoi tuolloin konkurssien aiheuttavan normaalia suurempaa asiakaspoistumaa ainakin H1’25:llä. Pieniä merkkejä paremmasta nähtiin Tilastokeskuksen keräämissä Suomen rakentamisen tammikuun liikevaihtoluvuissa (+4,1 %), joskin vertailukauden luku on erittäin heikko.
Admicom ohjeistaa vuodelle 2025 jatkuvan vuosilaskutuksen (ARR) kasvavan 8-14 %, kokonaisliikevaihdon 6-11 % (ennusteemme 9 %) ja oikaistun käyttökatteen olevan 31-36 % liikevaihdosta (ennusteemme 34,3 %). Vaikka asiakkaiden tasauslaskun muutoksesta (-0,7 MEUR) ja ohjelmistokehitysresurssien siirrosta sisäiseen käyttöön (-0,5 MEUR) aiheutuu selkeää vastatuulta liikevaihtoon, näkee Admicom orgaanisen kasvunsa jatkuvan tänä vuonna. Tämä nähdäksemme kertoo luottamuksesta piristyvän uusmyynnin suhteen, mitä myös viime vuoden loppua kohti vahvistunut myyntiputki tukee. Lisäksi viime vuosina tehdyt panostukset tuoteportfolioon ja myyntiorganisaatioon antavat hyvät eväät parantaa suorittamista lisä- ja ristiinmyynnin puolella. Markkinatilanteen elpyminen toisi tässä onnistumiseen selkeää myötätuulta.
Strategiaa viilattu alkuvuodesta uuden toimitusjohtajan vetämänä
Simo Leisti aloitti Admicomin toimitusjohtajana tämän vuoden alussa, ja alkuvuodesta yhtiön strategian suunnitelmia ja tavoitteita onkin hänen johdollaan kirkastettu. Yhtiön mukaan strategian suunnittelutyö on edennyt hyvin ja yhtiö tulee lähiaikoina viestimään tarkemmin lopputuloksesta. Isossa kuvassa strategia ja suuntaviivat eivät olennaisesti ole muuttumassa, vaan enemmänkin kyse on siitä, miten asetetut tavoitteet tullaan saavuttamaan.
Bauhub lanseerattiin Suomessa tavoiteaikataulua edellä
Admicom tiedotti maaliskuun alussa projektinhallintaratkaisu Bauhubin lanseerauksesta Suomessa. Yhtiö hankki virolaisen Bauhubin yritysostolla joulukuussa ja integraation ensimmäinen tavoite oli lokalisoida ohjelmisto Suomen markkinalle. Ohjelmiston ensimmäiset kriittiset kyvykkyydet on nyt yhtiön mukaan lokalisoitu noin kuukausi tavoiteaikataulua edellä, ja ensimmäiset asiakkaat ovat parhaillaan aloittamassa ohjelmiston käyttöä. Bauhubin projektikohtainen hinnoittelu tarjoaa Admicomille selvää skaalautuvaa kasvupotentiaalia asiakkuuksissa, sillä yhtiön keskisuurillakin asiakkailla voi olla helposti kerralla 10 projektia käynnissä.
Integraation toisessa vaiheessa Admicomin kustannuslaskenta-, aikataulutus- ja dokumentointiratkaisut integroidaan Bauhubin alustaan yhtenäiseksi kokonaisratkaisuksi, joka mahdollistaa kansainvälisen laajentumisen Euroopassa. Toisen vaiheen tavoitellaan valmistuvan H1’26 aikana.
Panostuksia tekoälykehitykseen lisätään
Admicom tiedotti viime viikolla, että se kiihdyttää tekoälykehitystään 2,4 MEUR:n tutkimushankkeella, josta Business Finland rahoittaa noin 1 MEUR. Admicomin oma investointi projektiin ei muuta yhtiön nykyistä taloudellista ohjeistusta. Hankkeen tavoitteena on löytää keinoja parantaa asiakkaiden tuottavuutta jopa 25 % verrattuna yrityksiin, jotka eivät käytä Admicomin ratkaisuja. Kehityshankkeen avulla halutaan kehittää tekoälypohjaisia ratkaisuja, jotka parantavat tuottavuutta sekä luovat uusia tuotteita ja ominaisuuksia. Hankkeen tavoitteena on myös vahvistaa Admicomin kansainvälistä kilpailukykyä ja auttaa erottumaan globaaleilla markkinoilla. Tarkoitus on myös arvioida kansainvälistä markkinapotentiaalia ja mahdollisia kumppanuuksia. Isossa kuvassa tutkimushankkeen avulla yhtiö haluaa tehdä kotiläksynsä huolella, ja tämän jälkeen mahdollisesti painaa kaasua tekoälyratkaisujen suhteen, jos ja kun lupaavat ratkaisualueet on paikannettu.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Admicom
Admicom on vuonna 2004 perustettu rakentamisen, talotekniikan ja teollisuuden järjestelmäkehittäjä ja kokonaisvaltainen ohjelmisto- ja tilitoimistokumppani. Yhtiön palvelut auttavat pieniä ja keskisuuria yrityksiä parantamaan kilpailukykyään automatisoimalla työmaan ja toimiston rutiineja kirjanpitoon asti.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut24.01.
2024 | 25e | 26e |
---|
2024 | 25e | 26e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 35,6 | 38,7 | 42,7 |
kasvu-% | 3,6 % | 8,8 % | 10,4 % |
EBIT (oik.) | 12,2 | 13,0 | 14,7 |
EBIT-% (oik.) | 34,3 % | 33,7 % | 34,5 % |
EPS (oik.) | 1,97 | 2,15 | 2,43 |
Osinko | 0,65 | 0,70 | 0,85 |
Osinko % | 1,4 % | 1,3 % | 1,6 % |
P/E (oik.) | 24,12 | 24,61 | 21,74 |
EV/EBITDA | 19,26 | 19,06 | 15,93 |
