Finnairin liikenneohjelma jää talvikaudella melko odotetusti suppeaksi
Finnair tiedotti tiistaina, että yhtiö on päivittänyt lokakuun loppupuolella alkavan ja maaliskuun lopussa päättyvän lentoliikenteen talvikauden liikenneohjelmaansa kysyntätilanteen mukaisesti. Samalla liikenneohjelman ulkopuolelle jäävät lennot on peruttu.
Finnairin talvikauden liikenneohjelmassa on 45 kohdetta kotimaassa ja Euroopassa, mutta viikkovuoroja on jouduttu karsimaan lähes kaikilta reiteiltä. Kaukolennot keskittyvät Tokioon, Souliin, Hongkongiin, Shanghaihin, Nanjingiin ja Bangkokiin, jotka ovat myös tärkeitä rahtikohteita. Bangkokin reitti lennetään rahtilentona Helsingistä Bangkokiin ja matkustusrajoitusten vuoksi vain Bangkok-Helsinki-lennolla kuljetetaan matkustajia. Finnair jatkaa myös pelkästään rahtia kuljettavia lentojaan Singaporeen ja New Yorkiin.
Kotimaassa Finnair lentää talvikaudella 2020/2021 Ivaloon, Joensuuhun, Jyväskylään, Kajaaniin, Kemiin, Kittilään, Kokkolaan, Kuopioon, Kuusamoon, Maarianhaminaan, Ouluun, Rovaniemelle ja Vaasaan, mutta osa aiemmin julkistetuista viikkovuoroista joudutaan perumaan riittämättömiksi arvioitujen matkustajamäärien vuoksi. Lapin lentojen viikkovuoromäärät on kuitenkin päivitetty vain marraskuun loppuun asti, ja lopputalven tarjontaa tarkistetaan vielä lokakuun loppupuolella talven kysyntänäkymän mukaisesti.
Finnair lentää marras-maaliskuussa noin 75 matkustajalentoa päivässä ja päivittää liikenneohjelmaansa kysyntätilanteen eläessä, koska muutokset matkustusrajoituksissa vaikuttavat suoraan lentojen kysyntään. Vuonna 2019 Finnair lensi noin 350 lentoa päivässä ja kohteita oli yli 100 Euroopassa, Aasiassa ja Pohjois-Amerikassa.
Lisäksi Finnair on päivittänyt myös alustavan liikenneohjelmansa ensi vuoden huhtikuun alussa alkavalle lentoliikenteen kesäkaudelle. Finnair suunnittelee myös avaavansa uuden Busanin-reitin Etelä-Koreaan kesäkaudella 2021. Alun perin Busanin reitin piti aueta tämän vuoden maaliskuussa. Finnair aikoo lisäksi aloittaa lennot Tokion Hanedan kentälle kesäkauden aikana. Sen sijaan verkostossa aiemmin olleet San Francisco Yhdysvalloissa sekä Xian ja Daxing Kiinassa ja Sapporo Japanissa eivät ole kesäkauden 2021 liikenneohjelmassa. Kuten Finnair on aiemmin kertonut, kotimaan lennoista Joensuun, Jyväskylän, Kajaanin, Kemin ja Kokkolan lennot päättyvät maaliskuussa 2021.
Nyt tehdyillä liikenneohjelman päivityksillä ei ole vaikutusta Finnairin puolivuosikatsauksen yhteydessä esittämiin arvioihin vuoden 2020 taloudellisesta tuloksesta.
Talvikauden liikenneohjelman lentomäärien jättäminen noin lokakuun suppealle tasolle ei ollut mielestämme lainkaan yllättävää, kun huomioidaan viime aikoina globaalisti kasvaneet koronaviruksen tartuntamäärät ja yhä useissa maissa voimassa olevat tiukat matkustusrajoitukset. Arviomme mukaan etenkin eri valtioiden matkustusrajoitukset ovat merkittävä käsijarru lentomatkustamisen kysynnän elpymiselle ja olemme kommentoineet aihetta aiemmin muun muassa täällä, täällä ja täällä.
Liikenneohjelman muutoksen ja etenkin vielä hyvin vaisuksi jääneen lentomatkustamisen kysynnän elpymisvauhdin takia Finnairin Q4'20:n ja Q1'21:n liikevaihtoennusteisiimme voi kohdistua edelleen laskupaineita. Tämä voisi heijastua negatiivisesti myös tulosennusteisiin, vaikka Finnair pyrkii kompensoimaan liikevaihdon yhä erittäin alhaista tasoa säästöruuvia kiristämällä, mitä olemme kommentoineet täällä.
Finnairin volyymiongelman juurisyy eli koronapandemia on erittäin vaikeasti ennustettava, mutta käytännössä arvioimme, että kysynnän oleellinen piristyminen (ml. matkustusrajoitusten poisto) vaatii rokotteen valmistusta ja sen laajamittaista jakelua eri maihin. Sosiaali- ja terveysministeriö tiedotti myös tällä viikolla tarkastelevansa matkailuun liittyviä linjauksia uudelleen ja luvassa voi myös olla joitakin helpotuksia Suomen rajoituksiin. Matkustamisen kysyntään liittyvää isoa kuvaa pienehkö rajoitusten höllääminenkään esimerkiksi karanteeni- ja testivaatimusten osalta ei mielestämme vielä muuttaisi.
Kokonaisuutena hidas lentomatkustamisen kysynnän elpyminen on mielestämme Finnairin osakkeen kannalta hyvin ongelmallinen tilanne, sillä yhtiö tarvitsisi selvästi nykyistä kysyntätasoa korkeamman volyymin, jotta Q2:lla ja Q3:lla vauhdilla ulospäin rullanneella liiketoiminnan kassavirralla olisi edellytyksiä nousta edes nollatasolle, eikä nykyisen liikenneohjelman valossa korkeampaa volyymiä ole talvikauden ajalta odotettavissa.
Näin ollen Finnairin koronakriisistä alkanut ripeä velkaantuminen uhkaa sekä jatkua korkeahkolla kulmakertoimella että pitkittyä ajallisesti vähintään ensi vuoden kevääseen tai kesään asti. Velkaantumisella on arviomme mukaan negatiivisia vaikutuksia myös Finnairin osakkeeseen, mikä on merkittävä syy varovaisen näkemyksemme taustalla.
Finnairin likviditeetti on silti mielestämme turvattu tämän vuoden aikana tehtyjen useiden mittavien rahoitusjärjestelyiden ansiosta kaikissa skenaarioissa pitkälle ensi vuoden puolelle, joten yhtiön kyky sietää akuuttia kriisitilannetta on yhä mielestämme kohtuullinen.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Finnair
Finnair on yksi maailman vanhimmista edelleen operoivista lentoyhtiöistä. Vuonna 1923 perustettu Finnair on Aasian ja Euroopan väliseen matkustaja- ja rahtiliikenteeseen erikoistunut verkostolentoyhtiö. Finnair on Suomen sisäisessä liikenteessä markkinajohtaja, mutta yhtiön kilpailukenttä on varsin erilainen Suomen sisäisillä, Suomen ja Euroopan välisillä sekä kaukoreiteillä.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut16.09.2020
2019 | 20e | 21e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 3 097,7 | 971,2 | 2 170,0 |
kasvu-% | 9,22 % | −68,65 % | 123,43 % |
EBIT (oik.) | 162,8 | −535,2 | −45,5 |
EBIT-% (oik.) | 5,26 % | −55,11 % | −2,10 % |
EPS (oik.) | 0,05 | −0,41 | −0,09 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Osinko % | |||
P/E (oik.) | 128,72 | - | - |
EV/EBITDA | 2,83 | - | 14,52 |