Björn Borg Q4'24 -ennakko: Hyvää kasvua, mutta supistuvat katteet
Automaattikäännös: Alkuperäinen julkaistu englanniksi 17.2.25 klo 18:33. Huomioithan, että automaattikäännös kattaa toistaiseksi vain tämän tekstin ja voi sisältää virheitä. Voit antaa automaattikäännösten laadusta ja mahdollisista virheistä palautetta täällä.
Björn Borg raportoi Q4'24-tuloksensa perjantaina. Odotamme liikevaihdon kasvaneen hyvin vertailukauteen nähden pääasiassa jalkinekategorian integroinnin, urheiluvaatekategorian myynnin kasvun ja oman verkkokaupan jatkuvan vahvan kehityksen ansiosta. Ennustamme bruttokatteen laskeneen myyntimixin muutoksen sekä kohonneiden operatiivisten kulujen seurauksena, mikä puolestaan johtuu pääosin lisääntyneestä markkinointiaktiivisuudesta. Kokonaisuudessaan odotamme tämän kumoavan vahvan liikevaihdon kasvun hyödyt, mikä johtaa suhteellisen tasaiseen absoluuttiseen liikevoiton kehitykseen. Tulevassa raportissa kaivamme erityisesti kysyntään liittyviä tietoja ja päivitystä jalkineiden siirtymään.
Vahva kasvu vankalla markkinakehityksellä tuettuna
Odotamme Björn Borgin Q4-liikevaihdon kasvavan 9 % vertailukauteen verrattuna 216 MSEK:iin, mikä on hieman Retail Consensus -konsensuksen (Pinpoint Estimates) alapuolella. Odotamme liikevaihdon kasvua tukevan Ruotsin vakaan vaatemarkkinakehityksen, joka kattaa noin 33 % yhtiön liikevaihdosta. Lisäksi arvioimme, että liikevaihdon kasvua ovat tukeneet urheiluvaatteiden myynnin kasvu sekä jalkinedistribuution haltuunotto, jonka yhtiö integroi täysin Q2’24:lla. Alusvaatteiden myynnin kasvun odotamme kuitenkin pysyvän vakaana. Segmenteittäin odotamme Direct-to-consumer-segmentin näyttävän vahvinta kasvua (~13 % vertailukauteen) haastavista vertailulukemista huolimatta, pääosin Björn Borgin oman verkkokaupan kautta tapahtuneen urheiluvaatemyynnin kasvun vetämänä. Odotamme vakaata kehitystä suurimmassa kanavassa, tukkumyynnissä (6 % kasvu vertailukauteen), jota ensisijaisesti tukevat laajentunut jalkinedistribuutio ja vahva myynti suurilla verkkokauppiailla. Pienemmistä segmenteistä odotamme Distributor-segmentin näyttävän vahvaa kasvua (~11 %) normalisoituneiden varastotasojen ja helpompien vertailulukujen ansiosta, kun taas Licensing-segmentin odotamme jatkavan erittäin negatiivisia kasvulukuja jalkinekategorian integroinnin jälkeen, joka aiemmin muodosti merkittävän osan segmentistä.
Korkeammat kulut syövät myynnin kasvua
Ennustamme Björn Borgin Q4-liikevoiton olevan 20,2 MSEK, suunnilleen linjassa Retail Consensuksen kanssa. Vahvasta liikevaihdon kasvusta huolimatta luku on pitkälti sama kuin vertailukaudella pääasiassa myyntimixin muutoksen vuoksi. Muutos sisältää pienemmän osuuden liikevaihdosta korkeakatteisemmasta alusvaatekategoriasta ja suuremman osuuden matalakatteisemmista kategorioista, kuten urheiluvaatteista ja jalkineista. Tämän seurauksena odotamme bruttokatteen laskevan 54,0 prosenttiin viime vuoden 56,8 prosentin korkeasta tasosta. Lisäksi odotamme operatiivisten kulujen kasvaneen markkinointiaktiivisuuden vuoksi. Näin ollen odotamme kokonaiskatteen (liikevoittoprosentin) laskevan 9,3 prosenttiin (Q4’23: 10,2 %). Alemmilla riveillä tuloslaskelmassa odotamme rahoituskulujen ja verojen pysyvän suunnilleen Q4’23:n tasolla, mikä johtaa vain lievään osakekohtaisen tuloksen laskuun 0,55 SEK:iin (Q4’23: 0,59). Vuodelle 2024 ennustamme osakekohtaisen tuloksen olevan 3,04 SEK, joka on suunnilleen samalla tasolla kuin vuonna 2023. Koska yhtiö on jakanut lähes koko tuloksensa osinkoina viimeisten parin vuoden aikana, odotamme osingon pysyvän ennallaan 3,00 SEK osakkeelta.
Odotamme hyvää kasvua ja positiivista marginaalikehitystä vuonna 2025
Vaikka Björn Borg ei anna taloudellista ohjeistusta, ennustamme liikevaihdon kasvavan noin 8,5 % ja EBIT-marginaalin olevan 11,4 % vuonna 2025. Vaikka odotamme liikevoittomarginaalin olevan yhtiön pitkän aikavälin tavoitteen oikealla puolella eli vähintään 10 % vuodessa, uskomme 10 %:n vuotuisen liikevaihdon kasvutavoitteen saavuttamisen olevan haastavaa. Näkemyksemme mukaan näiden tavoitteiden saavuttaminen riippuu pitkälti siitä, miten onnistuneesti yhtiö hyödyntää brändiään kasvun ajamiseksi kolmessa pääkategoriassaan: alusvaatteissa, urheiluvaatteissa ja jalkineissa. Lisäksi uskomme, että laajentuminen kasvumarkkinoille, kuten Saksan ja Yhdysvaltojen markkinoille, jotka tällä hetkellä edustavat pientä osaa yhtiön liikevaihdosta, on avainasemassa kasvun ajamisessa.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Björn Borg
Björn Borg operates in the fashion industry and focuses on the design, manufacture and distribution of sportswear and underwear. The company's products are aimed at individuals looking for comfortable and stylish clothing. The business is global with a main presence in Europe, North America and Asia. Björn Borg was founded in 1984 and is headquartered in Stockholm, Sweden.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut18.11.2024
2023 | 24e | 25e |
---|
2023 | 24e | 25e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 872,3 | 971,3 | 1 053,9 |
kasvu-% | 4,4 % | 11,4 % | 8,5 % |
EBIT (oik.) | 100,6 | 105,2 | 119,9 |
EBIT-% (oik.) | 11,5 % | 10,8 % | 11,4 % |
EPS (oik.) | 3,02 | 3,04 | 3,65 |
Osinko | 3,00 | 3,00 | 3,40 |
Osinko % | 6,6 % | 5,7 % | 6,4 % |
P/E (oik.) | 15,03 | 17,44 | 14,53 |
EV/EBITDA | 8,67 | 10,22 | 9,24 |
