Rapala H2: Jäämme odottamaan parempia kalastuskelejä
Olemme laskeneet Rapalan vuoden 2023 ennusteitamme, sillä ohjeistus jäi selvästi odotuksistamme. Pidemmällä ajalla tuloskasvulla on edelleen askelmerkit jatkua, sillä matka Rapala-brändin ja vapa- ja kelakategorian täyteen potentiaaliin on alussa. Epävarmuutta liittyy kuitenkin siihen, miten tehokkaasti strategian seuraavaa kasvuvaihetta toteutetaan varsinkin, kun uutta toimitusjohtajaa ei olla yhtiölle vielä valittu. Ennustelaskujen jälkeen lyhyen ajan tulospohjainen arvostuskuva on hyvin korkea. Vahvojen brändien potentiaali ja ostotarjousoptio antavat kuitenkin tukea osakkeelle ja pitävät riski/tuotto-suhteen mielestämme neutraalina nykyisellä osakekurssilla. Tarkistamme tavoitehinnan 4,5 euroon (aik. 5,0 euroa) ja laskemme suosituksen vähennä-tasolle (aik. lisää).
Vuoden jälkipuoliskon liikevoitto oli lähellä odotuksiamme, mutta ohjeistus tuotti meille pettymyksen
Kausiluontoisesti vähemmän tärkeällä H2:lla Rapalan liikevaihto laski 6 % 126 MEUR:oon (ennuste 130 MEUR) ja vertailukelpoisin valuuttakurssein lasku oli jopa 13 %. Vertailukelpoinen liikevoitto laski -0,2 MEUR:oon (H2’21: 6,2 MEUR) jääden 0,5 MEUR:n ennusteestamme vain hieman. Loppuasiakkaat etenkin Pohjois-Amerikassa olivat odotetusti ottaneet tiukat ostolimiitit käyttöön pyrkimyksenään purkaa varastotasojaan, joita kylmä kevät ja nopeasti jarruttanut kalastusbuumi nostivat. Myös Rapalan avovesikauden 2023 ennakkotilaukset jäivät laihoiksi samasta syystä. Myös kuluva talvi on jäänyt leudoksi, mikä tulee kostautumaan H2’23:lla talvituotteiden tilauksissa, sillä kauppojen varastot ovat nyt myös niissä pinkeinä. Vuotta 2023 koskeva ohjeistus oli ”liikevoitto laskee”, mikä jäi omasta liikevoiton kasvua maalanneesta ennusteestamme. Raportin ohut valopilkku oli omien varastojen sulaminen H1’22:n korkeilta 117 MEUR:n tasoilta 100 MEUR:oon. Myös uutta globaalia S&OP –järjestelmää oli implementoitu H2’22:n aikana, jotta reagointi kysyntämuutoksiin olisi tulevaisuudessa nopeampaa.
Otimme vuoden 2023 ennusteitamme alas jälleen selvästi
Vuoden 2023 osalta odotamme liikevaihdon laskevan nyt 2 %:lla 268 MEUR:oon ja liikevoiton laskevan 13,8 MEUR:oon (2022: 15,3 MEUR), kun vähittäiskaupat sulattelevat yhä varastojaan ja myös kuluttajaluottamus jatkaa inflaatioympäristössä matalana. Vuoden 2024 pitäisi olla jo normaalimpi ja ennustamme myynnin nousevan silloin 290 MEUR:oon ja liikevoiton 21 MEUR:oon. Pidemmän ajan kasvuajurina toimii edelleen etenkin Okuma-myynti, jonka ennakoimme lähivuosina saavuttavan Rapalan aiemmin jakeleman Shimano-myynnin tason (30 MEUR vrt. 2022e 15 MEUR). Myös Rapala-brändin entistä laajemmassa hyödyntämisessä on otettu ensiaskeleita mm. viehesäilytykseen laajentumalla ja innovaatioputkesta on odotettavissa uusia lanseerauksia vuosille 2023-24.
Arvostus on 2023 ennusteilla hyvin korkea, mutta potentiaali ja ostotarjousoptio tukevat tuotto/riski-kuvaa
Ennustelaskujemme jälkeen 2023e kertoimet (P/E 25x ja EV/EBIT 19x) ovat korkeita. Arvostus on myös yli oman historiallisen tason (P/E 17x ja EV/EBIT 13x), joka on lisäksi saanut tukea matalasta korkotasosta. Myös suhteessa verrokkiryhmään on Rapalan aiempi tulospohjainen alennus kääntynyt isoksi preemioksi. Kustannustehokkuutta on viime vuosina laitettu kuntoon ja siten yhtiön tulospotentiaali on markkinan jälleen normalisoituessa nykyistä tasoa korkeampi. Vuoden 2024 edulliset arvostuskertoimet kuvastavat paremmin tätä potentiaalia (P/E 14x ja EV/EBIT 12x). Rapalan saadessa tulostrendin käännettyä on osakkeessa pidemmällä tähtäimellä nähtävissä selvää nousuvaraa, mutta tällä hetkellä siihen nojaaminen on hankalaa, kun tulos on laskemassa jo toista vuotta putkeen. Osakkeen tuotto/riskikuvaa tukee edelleen ostotarjouksen mahdollisuus Sycamore Partnersin kärkkyessä Rapalan toiseksi suurimpana omistajana sekä urheilukalastusalan defensiivisyys taloussykleihin nähden.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Rapala VMC
Rapala on vuonna 1936 perustettu maailman johtava uistimien, kolmihaarakoukkujen, kalastajan tarvikkeiden ja fileointiveitsien valmistaja sekä myyjä. Yhtiön myynti muodostuu konsernin omista tuotteista ja kolmansien osapuolten tuotteiden jakelusta yhtiön globaalin jakeluverkoston läpi. Rapala toimii lähes 40 maassa.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut10.02.2023
2022 | 23e | 24e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 274,4 | 267,8 | 290,2 |
kasvu-% | −6,76 % | −2,40 % | 8,35 % |
EBIT (oik.) | 15,3 | 13,8 | 21,0 |
EBIT-% (oik.) | 5,58 % | 5,17 % | 7,24 % |
EPS (oik.) | 0,17 | 0,17 | 0,32 |
Osinko | 0,04 | 0,10 | 0,20 |
Osinko % | 0,80 % | 3,77 % | 7,55 % |
P/E (oik.) | 29,01 | 15,20 | 8,30 |
EV/EBITDA | 13,40 | 7,67 | 5,65 |