Rapala H1: Loistava suoritus
Rapalan torstai-iltana julkaiseman H1-raportin liikevaihto sekä tulosrivit ylittivät selvästi korkeat odotuksemme. Häikäisevät luvut saivat edelleen selvää vetoapua pandemian synnyttämästä kalastusbuumista, jonka hidastumisesta yhtiö näkee jo merkkejä yhteiskuntien avautuessa. Samalla strategian toteutus etenee edelleen vauhdikkaasti ja luottamuksemme yhtiön potentiaalin (liikevoitto 15 %) saavuttamiseen myös normaalissa markkinassa jatkaa vahvistumistaan. Rapala järjestää tänään sijoittajapuhelun kello 11.00 ja päivitämme ennusteemme ja näkemyksemme sen jälkeen.
Kausiluontoisesti tärkeällä ensimmäisellä vuosipuoliskolla Rapalan liikevaihto kasvoi 36 % 160 MEUR:oon ja selvästi 141 MEUR:n ennustettamme enemmän. Myynti kasvoi odotuksiamme paremmin tärkeimmällä markkinalla Pohjois-Amerikassa (+73 %) sekä Muun maailman (+38 %) alueella. Pohjoismaissa sekä Muun Euroopan alueella liikevaihto kasvoi 13 %:lla, mikä oli linjassa odotustemme kanssa. Myös tämä oli erittäin vahva suoritus, kun huomioi Euroopasta poistuneen Shimano-jakelun. Omien tuotekategorioiden osalta tarkasteluna kaikkien tuotekategorioiden myynti kasvoi merkittävästi. Kolmansien osapuolten tuotteissa myynti kasvoi lähes kaikissa tuotekategorioissa, joissa jakelusopimukset pysyivät ennallaan.
Vertailukelpoinen liikevoitto nousi 26,5 MEUR:oon (4,2 MEUR) ylittäen selvästi 17,8 MEUR:n ennusteemme. Odotuksiamme parempi kannattavuus johtui odotuksemme ylittäneestä myynnistä. Suotuisa tuotemix myös paransi myyntikatteita odotuksiamme enemmän. Kuluja oli sen sijaan kertynyt myös odotuksiamme enemmän huolimatta läpitulleesta kuluohjelmasta. Uskomme tämän johtuneen lisääntyneistä kasvupanostuksista mm. myyntiin ja markkinointiin sekä uuteen vapa- ja kelakategoriaan. Vahvan liikevoiton seurauksena raportoitu EPS nousi jopa 0,43 euroon (ennuste: 0,26 euroa). Myös liiketoiminnan rahavirta säilyi vahvana 23,1 MEUR:ssa ja varastot pienenivät vertailukaudesta edelleen, mikä laski nettovelat mataliksi 30,5 MEUR:oon (ei sis. hybridi).
Strategiassa uutena mainintana oli Rapalan historian laajimman tuotenimikkeiden karsimisen käynnistäminen ja lisäksi yhtiön brändiportfoliota yhdistetään. Pidämme näitä lupaavina toimina parantaa toimitusketjun tehokkuutta, konsernin kannattavuutta ja pääoman tuottoa edelleen. Tuotekehitys on myös onnistuneesti uudelleen organisoitu aiempaa keskitetymmäksi ja integroitu paremmin myynnin ja markkinoinnin kanssa, mikä auttaa kehittämään entistä enemmän loppukäyttäjien haluamia tuotteita.
Näkymistä yhtiö totesi, että yhteiskunnan alkaessa taas avautua kuluttajat palaavat osittain samoihin kulutustottumuksiin kuin ennen pandemiaa. Euroopassa Rapala näkee jo vähentynyttä aktiviteettia kalastukseen liittyvissä vähittäiskaupoissa, joka todennäköisesti vaikuttaa vuoden 2022 ennakkotilauksiin. Markkinasentimentin odotetaan hiljentyvän olennaisesti myös Pohjois-Amerikassa, mutta viiveellä Eurooppaan verrattuna. Yksityiset investoinnit veneisiin ja globaalit trendit ulkoilu sekä kalastusalalla antavat kuitenkin suuntaa siitä, että kalastusmarkkina tulee olemaan jonkin verran korkeammalla tasolla verrattuna pandemiaa edeltäneeseen aikaan.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Rapala VMC
Rapala on vuonna 1936 perustettu maailman johtava uistimien, kolmihaarakoukkujen, kalastajan tarvikkeiden ja fileointiveitsien valmistaja sekä myyjä. Yhtiön myynti muodostuu konsernin omista tuotteista ja kolmansien osapuolten tuotteiden jakelusta yhtiön globaalin jakeluverkoston läpi. Rapala toimii lähes 40 maassa.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut21.04.2021
2020 | 21e | 22e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 261,3 | 276,1 | 287,8 |
kasvu-% | −5,12 % | 5,66 % | 4,24 % |
EBIT (oik.) | 21,5 | 30,4 | 31,4 |
EBIT-% (oik.) | 8,23 % | 11,01 % | 10,91 % |
EPS (oik.) | 0,31 | 0,47 | 0,50 |
Osinko | 0,00 | 0,10 | 0,15 |
Osinko % | 3,77 % | 5,66 % | |
P/E (oik.) | 14,14 | 5,66 | 5,25 |
EV/EBITDA | 9,94 | 4,05 | 3,87 |