13 Fishingin lanseeraus vaikuttaa etenevän hyvin
Rapala kertoi torstaina lehdistötiedotteella tarkemmin 13 Fishingin vapa- ja kelabrändin lanseerauksen etenemisestä. Viimeisen 12 kuukauden aikana fokus on ollut aiemmin kerrotun mukaisesti tuotekehityksessä, kun markkinakohtaisia tarpeita vastaavia vapoja, keloja ja vieheitä kansainväliselle kalastusyhteisölle on kehitetty. Uutena tietona Rapala kertoi, että tuotteet lanseerataan tässä vaiheessa yli 25 maahan globaalisti. Olemme käsitelleet 13 Fishingiä tarkemmin laajassa raportissamme täällä sekä viimeisessä yhtiöpäivityksessä täällä.
Rapala kertoi, että kansainvälinen lanseeraus on saanut positiivisen ja innokkaan vastaanoton ja tiedotteessa annettujen kommenttien perusteella myös tuotteiden alustava menekki on ollut hyvää. Rapalan vapa-ja kela kategorian tuore johtaja Enrico Ravenni kommentoi myös, että eurooppalaiset kauppaketjut ovat olleet erityisen innokkaita hankkimaan valikoimiinsa 13 Fishingin tuotteita ja ennakkotilausten määrä onkin ollut alueittain hyvä. Onnistuneen lanseerauksen jälkeen Rapala VMC Oyj aikoo kiihdyttää 13 Fishingin kansainvälisiä projekteja vuonna 2021 laajentamalla vapavalikoimaa vieläkin kattavammaksi sekä kaksinkertaistamalla avokelojen tuotetarjoaman vastaamaan brändin kasvavaa kysyntää.
Ennusteemme odottavat 13 Fishing jakelun tuovan 2021-2024 4 MEUR:n lisämyynnin vuosittain Rapalan omien tuotteiden myyntiin ylösajon edetessä vaiheittain. Nyt kerrottujen tietojen perusteella emme ole tehneet muutoksia ennusteisiimme tai näkemykseemme. Tiedote vahvisti kuitenkin luottamustamme strategian ripeään toteuttamiseen myös 13 Fishingin osalta uuden johdon alaisuudessa. Potentiaalia myös selvästi ripeämpään myynnin kasvuun on olemassa Rapalan jakeluvoiman avulla, sillä esimerkiksi Rapalan aiemmin jakelema Shimano-myynti on ollut noin 25 MEUR/v. Ennusteemme ovat kuitenkin konservatiiviset perustuen siihen, että 13 Fishingin brändi on vielä Pohjois-Amerikan ulkopuolella tuntematon ja siten selkeässä haastajan asemassa.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Rapala VMC
Rapala on vuonna 1936 perustettu maailman johtava uistimien, kolmihaarakoukkujen, kalastajan tarvikkeiden ja fileointiveitsien valmistaja sekä myyjä. Yhtiön myynti muodostuu konsernin omista tuotteista ja kolmansien osapuolten tuotteiden jakelusta yhtiön globaalin jakeluverkoston läpi. Rapala toimii lähes 40 maassa.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut22.11.2020
2019 | 20e | 21e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 275,4 | 265,0 | 265,5 |
kasvu-% | 4,95 % | −3,79 % | 0,22 % |
EBIT (oik.) | 17,9 | 21,3 | 21,7 |
EBIT-% (oik.) | 6,50 % | 8,04 % | 8,16 % |
EPS (oik.) | 0,21 | 0,31 | 0,35 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,10 |
Osinko % | 3,70 % | ||
P/E (oik.) | 13,12 | 8,82 | 7,82 |
EV/EBITDA | 7,84 | 7,71 | 5,70 |