Verve: Ei pelkkää pimeää
Käännös: Alkuperäinen julkaistu englanniksi 09.04.2025 kello 9:30.
Olemme laskeneet ennusteitamme vastauksena jatkuvaan makrotaloudelliseen ja geopoliittiseen epävarmuuteen, kroonisesti heikkoon yhdysvaltalaiseen kuluttajaluottamukseen ja nousseeseen todennäköisyyteen Yhdysvaltojen BKT:n kasvun hidastumisesta. Nämä tekijät vaikuttavat yhdessä negatiivisesti mainoskulutukseen. Ennusteleikkauksista huolimatta pidämme Verveä edelleen aliarvostettuna sekä absoluuttisesti että suhteessa verrokkeihin. Näin ollen toistamme osta-suosituksemme, mutta laskemme samalla tavoitehintamme 45 kruunuun (aik. 57), mikä heijastelee tarkistettuja ennusteita ja pääomakustannuksen noussutta riskilisää.
Näemme yhä suurempia riskejä mainosmenojen hidastumisesta epävarmassa makro- ja geopoliittisessa ympäristössä
Kuten aiemmissa analyysiraporteissamme ja kommenteissamme on todettu, mainostajat eivät pidä epävarmuudesta. Onkin kohtuullista sanoa, että epävarmuus on lisääntynyt huomattavasti vuoden alusta, kun geopoliittiset jännitteet ja makrotalouden epävakaus ovat lisääntyneet. Samaan aikaan Yhdysvaltain kuluttajasentimentti on jatkanut heikkenemistään, ja maaliskuun lukema oli alhaisin sitten marraskuun 2022, mikä johtuu kasvavista työttömyys- ja inflaatiohuolista. Markkinointikulutus on usein ensimmäisten asioiden joukossa, joita yritykset leikkaavat epä-varmoina tai vaikeampina aikoina, joten näemme yhä suurempia riskejä mainoskulujen hidastumisesta tulevaisuudessa. Vaikka Yhdysvaltojen tullimaksujen käyttöönotto oli jossain määrin ja jossain muodossa odotettavissa, viime viikolla esitetyt tariffit olivat markkinoiden odotuksia korkeammat. Laajemman kauppasodan kasvava riski yhdessä heikon talousnäkyvyyden ja tulosepävarmuuden kanssa on johtanut osakkeiden riskipreemioiden nousuun. Vaikka muutoksia päätöksiin voisikin tapahtua nopeasti, uskomme, että luottamuksen palauttaminen vie aikaa, ja luottamus on mainosinvestointien keskeinen tekijä. Siksi odotammekin tällä hetkellä pitkäaikaista vaikutusta mainoskuluihin, kunnes vakaus palaa.
Trimmasimme lyhyen aikavälin ennusteitamme hieman
Näistä olosuhteista johtuen useat alan analyytikot ovat laskeneet ennusteitaan mainonnan kasvusta Yhdysvalloissa vuonna 2025 (esim. MAGNA 4,9 % -> 4,3 %, Madison and Wall 4,5 % -> 3,6 %). Yrityskyselyt (esim. Gartner) osoittavat myös, että yritykset aikovat leikata markkinointibudjettejaan yhä enemmän jo Q2’25:llä. Näiden signaalien ja nykyisen epävarman ympäristön perusteella olemme tarkistaneet ennusteitamme lähinnä vuodelle 2025, mutta jonkin verran myös vuosille 2026-2027. Odotamme nyt Verven liikevaihdon kasvavan 16 % vertailukaudesta vuonna 2025 (aik. 21 %), josta 8 % on orgaanista, ja yltävän 508 MEUR:oon (2024: 437 MEUR). Leikkaisimme oikaistua liikevaihtoennustettamme 6-7 % vuosina 2025-2027. Näistä muutoksista huolimatta odotamme yhtiön kasvavan edelleen markkinoita nopeammin, koska se on asemoitunut yksityisyyden suojaa korostavaan digitaaliseen mainontaan, voitti uusia suuria ohjelmistoasiakkaita vuonna 2024 ja keskittyy digitaalisen mainonnan nopeammin kasvaviin segmentteihin.
Kertoimet yhä suotuisat ennustemuutoksista huolimatta
Osakekurssi on laskenut viimeisimmän päivityksemme (28.2.2025) jälkeen noin 30 %. Vaikka nykyinen ympäristö vaikuttaakin Verveen, uskomme, että osakkeen kurssikehitys on ollut suhteettoman negatiivista. Päivitetyillä ennusteillamme Verve käy kauppaa oikaistulla EV/EBIT-kertoimella 6-5x ja EV/FCFF-kertoimella 8-7x (ilman lisäkauppahintoja) vuosille 2025-2026. Vaikka otamme huomioon toimialan laajan arvostuskertoimien laskun viimeisimmän päivityksemme jälkeen, Verve käy edelleen kauppaa merkittävällä alennuksella ja alle hyväksyttävän arvostusalueemme (EV/oik. EBIT 8-12x, EV/FCFF: 9-12x). Vaikka nykyiset olosuhteet puoltavat arvostusta haarukan alalaidassa, näemme nykytasoilta erittäin houkuttelevan nousuvaran. Olemme myös hieman nostaneet oman pääoman kustannusta ja WACC-tasoa 0,7 prosenttiyksikköä (CoE: 11,8 %, WACC: 11 %) heijastamaan korkeampia riskipreemioita. Pitkän aikavälin arvonluontia paremmin kuvaava DCF-malli indikoi potentiaalista nousuvaraa, kun käyvän arvon arvio on 47,5 kruunua osakkeelta, mikä vahvistaa myönteistä sijoitusnäkemystämme.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Verve
Verve (Ticker: VER) is a fast-growing, profitable, digital media company that provides AI-driven ad-software solutions. Verve matches global advertiser demand with publisher ad-supply, enhancing results through first-party data from its own content. Aligned with the mission, “Let’s make media better,” the company focuses on enabling better outcomes for brands, agencies, and publishers with responsible advertising solutions, with an emphasis on emerging media channels. Verve’s main operational presence is in North America and Europe. Its shares are listed on the Nasdaq First North Premier Growth Market in Stockholm and the Scale segment of the Frankfurt Stock Exchange. The company has three secured bonds listed on Nasdaq Stockholm and the Frankfurt Stock Exchange Open Market.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut09.04.
2024 | 25e | 26e |
---|
2024 | 25e | 26e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 437,0 | 508,4 | 556,7 |
kasvu-% | 35,7 % | 16,3 % | 9,5 % |
EBIT (oik.) | 107,1 | 130,9 | 152,8 |
EBIT-% (oik.) | 24,5 % | 25,7 % | 27,5 % |
EPS (oik.) | 0,24 | 0,37 | 0,49 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Osinko % | |||
P/E (oik.) | 12,77 | 8,45 | 6,47 |
EV/EBITDA | 7,27 | 5,77 | 4,72 |
