Verkkokauppa.com Q3'24: Strategia etenee, mutta markkina junnaa paikallaan
Verkkokauppa.comin Q3-liikevaihto laski ja tulos heikkeni vertailukaudesta. Isossa kuvassa laskusuuntainen kehitys oli odotettua, mutta hintakilpailun voimakas vaikutus tuloskertymään painoi tuloksen alle ennusteidemme. Markkinaympäristössä ei ole käsityksemme mukaan tapahtunut oleellisia muutoksia, ja tuloskasvu alkanee vasta seuraavalla tilikaudella markkinaympäristön helpottaessa ja säästötoimien purressa. Näemme osakkeen riski/tuotto-suhteen heikkona korkean arvostuksen takia, joten toistamme vähennä-suosituksemme ja 1,8 euron tavoitehintamme.
Tuloksellisesti vaisu kvartaali
Verkkokauppa.comin Q3-liikevaihto laski odotusten mukaisesti 3 % 114 MEUR:oon. Lasku oli pääosin seurausta vaisuna jatkuneesta markkinaympäristöstä. Tulosriveillä kehitys oli heikompaa, kun hintakilpailu ja heikompi myynnin jakauma painoivat myyntikatteen selvästi alle odotusten ja vertailukauden tason. Kertaeristä oikaistut kiinteät kulut kasvoivat, jolloin oikaistu liikevoitto painui 0,7 MEUR tappiolliseksi. Arviomme mukaan katsantokauden kysyntä kampanjatuotteille oli heikkoa, jolloin toimijat joutuivat purkamaan varastoaan jopa miinuskattein. Tämä myös mielestämme antaa osviittaa loppuvuoden vaisuna toteutuneville sesonkimyynneille. Strategianäkökulmasta kvartaali eteni voitollisesti, sillä yhtiö onnistui saavuttamaan markkinaosuuksia kuluttajaelektroniikassa, kasvattamaan omien tuotemerkkien myyntiä, lisäämään pikatoimituksia sekä edistämään kansainvälistymishankkeitaan. Kokonaisuutena Q3:n toteuma oli markkinanäkökulmasta odotettu, ja sen käänne siirtynee aiempien odotustemme mukaisesti 2025 puolelle.
Markkinakäänteelle löytyy ajureita, mutta sen konkreettiset merkit ovat vielä vähissä
Ohjeistuksen pääsanoma toistettiin odotetusti. Yhtiö odottaa 2024 liikevaihdon ja oik. liikevoiton jäävän vertailukauden tason alapuolelle. Odotammekin osan hyväkatteisesta Q4:n joulumyynnistä siirtyvän heikompikatteiselle Black Friday –kampanja-ajalle hintavetoisen kulutuksen jatkumisen myötä. Tällöin koko vuoden tuloskertymä ei arviomme mukaan tule yltämään vertailukauden tasolle (2024e oik. EBIT -1 MEUR). Tulosparannus siirtynee siis tuleville vuosille, jota vauhdittavat 2024 lopussa voimaan astuvat säästötoimet. Näkemyksemme mukaan kestävään tulostasoon liittyy edelleen merkittävää epävarmuutta kuluttajan heikon aseman, markkinan hintavetoisuuden sekä useiden tulospettymysten tähden. Konkreettiset merkit markkinan elpymisestä ovat vähissä, mutta uskomuksemme mukaan kuluttajien ja yritysten patoutunut kysyntä, rakentamisen ja asuntomarkkinan herääminen, koronlaskut ja kuluttajaluottamuksen elpyminen ovat indikaattoreita, joilla tulisi olla kodinelektroniikan kulutusta tukeva vaikutus. Uskomme edellä mainittujen tekijöiden joissakin määrin realisoituvan vuoden 2025 puolella, mikä herättääkin yhtiön liikevaihdon nousuun seuraavan tilikauden aikana.
Osakkeen arvostus on mielestämme kireä ja tuotto-odotus heikko
Nykyennusteillamme osakkeen tulospohjainen arvostustaso on mielestämme kireä seuraavalle vuodelle (2025e P/E 50x ja EV/EBIT 25x). Tuloskasvun myötä kertoimet putoavat kohtuullisille tasolle vasta vuonna 2026. Siten osakkeen tuotto-odotusta pitkälti ajaa osinkotuotto (2024-26 k.a. 2 %). Toisaalta erittäin alhainen liikevaihtopohjainen arvostus (EV/S 0,2x) antaa paljonkin pelivaraa tuloskäänteeseen uskovalle pitkän aikavälin sijoittajalle. Epävarma markkinaympäristö ei kuitenkaan kannusta meitä tekemään äkillisiä liikkeitä osakkeen suhteen, ja arvioimme lähitulevaisuudessa tulevan otollisempia paikkoja hypätä yhtiön kyytiin mukaan paremmalla tuotto/riski-suhteella. Pitkällä tähtäimellä uskomme yhtiön hyötyvän verkkosiirtymästä ja liiketoiminnan luovan arvoa. Tosin jälkimmäinen edellyttää tulostason nousua kohti 2 %:n liikevoittomarginaalia.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Verkkokauppa.com
Verkkokauppa.com on vuonna 1992 perustettu Suomen suosituin ja vierailluin verkossa toimiva kotimainen vähittäiskauppa. Verkkokauppa.com Oyj markkinoi, myy ja jakelee verkkokauppansa, myymälöidensä ja noutopisteverkostonsa kautta sesongista riippuen kymmeniä tuhansia tuotteita. Yhtiöllä on neljä myymälää: Oulussa, Pirkkalassa, Raisiossa ja Helsingissä, jonka lisäksi verkkokaupasta ostettavat tuotteet ovat noudettavissa noutopisteiden kautta.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut25.10.
2023 | 24e | 25e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 502,9 | 472,7 | 484,8 |
kasvu-% | −7,42 % | −5,99 % | 2,55 % |
EBIT (oik.) | 6,1 | −1,0 | 3,4 |
EBIT-% (oik.) | 1,22 % | −0,20 % | 0,71 % |
EPS (oik.) | 0,08 | −0,05 | 0,03 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,02 |
Osinko % | 1,49 % | ||
P/E (oik.) | 33,20 | - | 47,13 |
EV/EBITDA | 11,09 | 17,71 | 8,33 |