Verkkokauppa.com laaja raportti: Verkkosiirtymän kiihtymistä jahtaamassa
Vuosi 2025 tulee jäämään yhtiölle välivuodeksi, kun markkinakäänteelle ja kuluttajaluottamuksen nousulle luo painetta kauppasodan uhan vaikutukset talouteen. Keskipitkällä aikajänteellä tuloskasvun edellytykset ovat kuitenkin näkemyksemme mukaan hyvät, jonka ajamana osakkeen houkutteleva tuotto-odotus tarjoaa mielestämme riittävän vastapainon lyhyen tähtäimen epävarmuustekijöille. Toistamme lisää-suosituksen ja 1,9 euron tavoitehinnan maltillisen arvostuskuvan ja houkuttelevan riski/tuotto-suhteen myötä.
Kasvuyhtiön liikevaihto on ollut laskussa viime aikoina
Kuluttajaelektroniikan verkkokauppaan keskittyvän Verkkokauppa.comin vahva historiallinen kasvu pysähtyi vuoden 2021 lopulla ja kääntyi laskuun 2022 aikana korona-ajan ylikulutuksen ja heikon markkinakehityksen vetämänä. Siitä lähtien myynnin kehitykselle tärkeä ajuri eli kuluttajaluottamus on ollut heikolla tasolla mm. heikentyneestä ostovoimasta johtuen. Heikko kuluttajaluottamus on puolestaan pitänyt markkinan laskussa ja kiristänyt toimialalla käytävää hintakilpailua. Näiden yhdistelmänä Verkkokauppa.comin 2022-24 tulos on ollut pinteessä.
Strategisista hankkeista lisätukea hitaalle markkinakasvulle
Yhtiön strategian ytimessä on verkkosiirtymä sekä nykyisen valikoiman mukaiset pikatoimitukset, mutta yhtiö on nostanut esiin myös uusia kasvun lähteitä. Pikatoimitusverkosto kattaa nyt 30 % Suomen väestöstä ja jatkossa sen osuus tulee olemaan suurempi. Helmikuussa 2025 yhtiö kertoi aikomuksestaan laajentua Ruotsiin Amazon alustan kautta. Tätä myötä kansainvälisten markkinoiden potentiaali otti suurharppauksen eteenpäin, sillä Amazonin kautta yhtiölle aukeaa hurja markkinapotentiaali. Nähdäksemme kansainvälistymisen prosessi tulee olemaan pitkä (>5 vuotta) ja epävarma, mutta onnistuessaan saattaa se toimia osakkeen arvoajurina. Tähän liittyvä epävarmuus on kuitenkin suurta, jolloin pidämme odotuksemme onnistumisen suhteen hyvin maltillisina.
Tuloskasvun edellytykset keskipitkällä jänteellä hyvin vankat
Nähdäksemme Verkkokauppa.comin tuloskasvun edellytykset ovat parantuneet. Ennakoimme mahdollisen kauppasodan vaikutuksen olevan yhtiölle negatiivinen, mutta rajallinen esimerkiksi vientiyrityksiin nähden. Uskomme Euroopassa yleistyneen sentimentin puolustusbudjettien lisäämisestä sekä investoinneista infrastruktuuriin parantavan myös Suomen talouden kasvuedellytyksiä vuosina 2026-27. Näkemyksemme mukaan tätä kautta nousevan työllisyyden pitäisi kääntää myös kuluttajaluottamus nousuun tukien siten Verkkokauppa.comin kysyntää. Matalalle viritetty kulurakenne sekä vuosien 2026-27 aikana saavutettava kasvu antavan mielestämme edellytykset Verkkokauppa.comin tuloksen moninkertaistumiselle.
Osake tarjoaa houkuttelevan riski/tuotto-suhteen
Vuoden 2025 ennusteillamme Verkkokauppa.comin arvostuskertoimet (P/E 35x ja EV/EBIT 19x) ovat selvästi mukavuusalueemme yläpuolella, johtuen vielä matalahkosta tulostasosta. Vuoteen 2026 katsottaessa ovat hinnoittelukertoimet verkkosiirtymästä hyötyvälle ja arvoa luovalle (2026e ROIC-% 17 %) yhtiölle mielestämme maltilliset (P/E 14x ja EV/EBIT 10x). Yhtiön tuloskasvuedellytysten parantumisen (aiempaa kannattavampi valikoima, kustannussäästöt, hiljattain piristyvä toimintaympäristö) myötä osakkeelle voi mielestämme hetkellisesti hyväksyä hieman venyneet arvostuskertoimet. Lisäksi oik. PEG-kerroin (2024: 0,9x) viestii osan ennustamastamme tuloskasvusta olevan vielä hinnoittelematta kurssiin, mikä puoltaa osakkeen maltillista arvostuskuvaa. Nousupotentiaalista niin ikään viestii noin 2 euron tasolla sijaitseva DCF-arvo, joka ylittää nykykurssin selvästi. Usean arvostusmenetelmän yhdistelmänä osakkeen käypä arvo arviomme mukaan sijaitsee 1,7-2,2 euron haarukassa. Osakkeen riski/tuotto-suhde kääntyykin näillä parametreilla houkuttelevaksi, mikä puoltaa positiivista näkemystä osakkeen suhteen.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Verkkokauppa.com
Verkkokauppa.com on vuonna 1992 perustettu Suomen suosituin ja vierailluin verkossa toimiva kotimainen vähittäiskauppa. Verkkokauppa.com Oyj markkinoi, myy ja jakelee verkkokauppansa, myymälöidensä ja noutopisteverkostonsa kautta sesongista riippuen kymmeniä tuhansia tuotteita. Yhtiöllä on neljä myymälää: Oulussa, Pirkkalassa, Raisiossa ja Helsingissä, jonka lisäksi verkkokaupasta ostettavat tuotteet ovat noudettavissa noutopisteiden kautta.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut09.04.
2024 | 25e | 26e |
---|
2024 | 25e | 26e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 467,8 | 465,7 | 501,9 |
kasvu-% | −7,0 % | −0,5 % | 7,8 % |
EBIT (oik.) | 1,8 | 4,9 | 9,1 |
EBIT-% (oik.) | 0,4 % | 1,0 % | 1,8 % |
EPS (oik.) | 0,01 | 0,05 | 0,12 |
Osinko | 0,00 | 0,04 | 0,09 |
Osinko % | 1,5 % | 3,6 % | |
P/E (oik.) | 123,61 | 47,94 | 19,36 |
EV/EBITDA | 9,37 | 10,15 | 7,39 |
