Sanoma Q4'24: Vuoden 2026 tavoite kirkkaana silmissä
Sanoman Q4-raportin kokonaiskuva kääntyi myönteiseksi, kun Q4-luvut ja annettu ohjeistus olivat hienoisesti odotuksiamme paremmat. Myös jo tässä vaiheessa kassavirtaan heijastunut oppimisliiketoiminnan tehostusohjelma vahvistaa yhtiön etenevän oikealla polulla kohti merkittävää tulosparannusta vuonna 2026. Tätä ja tekemiämme ennustemuutoksia heijastellen nostamme tavoitehintamme 9,0 euroon (aik. 8,0 euroa) ja suosituksemme lisää-tasolle (aik. vähennä).
Q4-luvut olivat hienoisesti ennustamaamme paremmat
Sanoman Q4-liikevaihto laski vajaa 5 % ja noin 7 %:n laskua odottanutta ennustettamme loivemmin. Tämän taustalla oli erityisesti Learningin kehitys, kun heikosti kannattavien jakelusopimusten ja yritysmyynnin vaikutukset olivat ennakoimaamme maltillisempia. Vaisusta mainosmarkkinasta kärsineen Media Finlandin liikevaihto kuitenkin laski hieman ennakoimaamme voimakkaammin, kun se kärsi etenkin printti- ja televisiomainonnan heikkoudesta. Learningin voimin, mutta sen kausiluonteisuutta heijastellen, Q4:n operatiivinen liikevoitto ilman PPA-poistoja asettui -27 MEUR:oon ja hieman ennustettamme maltillisemmin pakkaselle. Kommentoimme Q4-raporttia tarkemmin tuoreeltaan tiistain aamukatsauksessamme.
Tehostamisohjelman vaikutuksia näkyi kassavirrassa
Sanomalla on käynnissä merkittävään tulosparannukseen tähtäävä Solar-ohjelma Learning-segmentissä. Ohjelman avulla sen on määrä saavuttaa Learningin yli 23 %:n operatiivisen liikevoiton (ilman PPA-poistoja) kannattavuustavoite vuonna 2026. Odotettavissa oli, että ohjelman tulosvaikutus jää rajalliseksi vuosina 2024-2025. Positiivista on kuitenkin se, että jo vuonna 2024 yhtiön investoinnit supistuivat tuntuvasti. Siten ohjelman toimenpiteet näkyivätkin jo vapaassa rahavirrassa, joka vahvistui tuntuvasti edellisvuodesta osoittaen ohjelman etenevän kerrotun mukaisesti. Vuonna 2024 Sanoma teki vapaata rahavirtaa (vuokravelkojen maksun jälkeen) 113 MEUR, kun se vuonna 2023 oli 74 MEUR.
Tulosohjeistus hieman ennakoimaamme korkeammalla
Sanoma antoi vuodelle 2025 ohjeistuksen, jonka mukaan sen raportoidun liikevaihdon odotetaan olevan 1,28–1,32 miljardia euroa (2024: 1,34) ja operatiivisen liikevoiton ilman PPA-poistoja odotetaan olevan 170-190 MEUR (2024: 180 MEUR). Siten tulosohjeistuksen keskikohta asettui lievästi ennakoimaamme korkeammalle. Teimme raportin jälkeen lyhyelle tähtäimelle lieviä positiivisia ennustemuutoksia, minkä ansiosta vuoden 2025 operatiivisen liikevoiton (ilman PPA-poistoja) ennusteemme kohosi 184 MEUR:oon (aik. 178 MEUR). Teimme myös keskipitkälle aikavälille varsin pieniä positiivisia ennusteiden nostoja, kun Solar-ohjelma vaikuttaa etenevän hyvässä vauhdissa ja myös rahapelien mainosmarkkinan avautuminen vaikuttaa tarjoavan Media Finlandille mahdollisuuksia kasvaa korkean katteen liiketoiminnassa.
Tuotto-odotus on houkutteleva lähivuosille, osinko olennaisessa roolissa
Vuoden 2025 ennusteillamme osakkeen oik. P/E-kerroin on 16x ja EV/EBITA-kerroin on reilu 9x. Ennustamaamme selvää Learningin tulosparannusta heijastellen vuoden 2026 vastaavat arvostuskertoimet painuvat 11x ja 9x tasoille. Näkemyksemme mukaan vuoden 2026 arvostuksessa on tuntuvaa nousuvaraa ja takapainotteista tuotto-odotusta kompensoi se, että kassavirtapohjaisesti arvostus on jo toteutuneilla luvuilla houkutteleva2024 FCF tuotto-% + 8 %). Tätä arvostuksen kokonaiskuvaa tukee päivitetty kassavirtamallimme, joka on 9,2 euroa osake. Lähivuosien tuotto-odotus rakentuu erityisesti Learningin tuomasta tulos- ja kassavirran kasvusta, mutta olennaisessa roolissa siinä on myös keskimäärin noin 5 %:n tasolle asettuva osinkoennusteemme.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Sanoma
Sanoma on innovatiivinen ja ketterä oppimisen ja median yhtiö, jolla on kaksi liiketoimintasegmenttiä: Learning ja Media Finland. Learningin oppimisen tuotteet ja palvelut tavoittavat 25 miljoonaa oppilasta perus- ja toisen asteen koulutuksessa 12 Euroopan maassa. Media Finlandilla on Suomen johtava monikanavainen mediatarjooma (digitaaliset ja painetut sanomalehdet, aikakauslehdet, TV ja suoratoistopalvelut sekä radio ja audiopalvelut), jonka kautta se tavoittaa 97% suomalaisista joka viikko, mikä mahdollistaa yritysasiakkaille vaikuttavat markkinointiratkaisut. Sanoman liiketoiminnoilla on positiivinen vaikutus miljoonien ihmisten elämään joka päivä.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut11.02.
2024 | 25e | 26e |
---|
2024 | 25e | 26e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 1 344,7 | 1 315,7 | 1 366,9 |
kasvu-% | −3,5 % | −2,2 % | 3,9 % |
EBIT (oik.) | 143,3 | 147,4 | 182,8 |
EBIT-% (oik.) | 10,7 % | 11,2 % | 13,4 % |
EPS (oik.) | 0,52 | 0,54 | 0,74 |
Osinko | 0,39 | 0,41 | 0,43 |
Osinko % | 5,1 % | 4,7 % | 4,9 % |
P/E (oik.) | 14,86 | 16,18 | 11,91 |
EV/EBITDA | 5,99 | 6,12 | 5,82 |
