Sanoma Q3'24: Oikeilla raiteilla kohti vuoden 2026 tulosparannusta
Sanoma julkisti keskiviikkona odotuksiamme paremmat Q3-luvut molempien segmenttien kannattavuuden ylittäessä ennusteemme. Vaikka oppimisliiketoiminnan tehokkuusohjelman tuomaa merkittävintä tulosparannusta joudutaan odottamaan vielä vuoteen 2026, on muun muassa laskeneet investoinnit jo vahvistaneet kassavirtaa ja osoittaa ohjelman purevan. Tämä vahvistaa luottamusta tulosparannusohjelmaa kohtaan, sillä suurimmat hyödyt ovat luonnollisesti edessä, kun oppimisliiketoiminta pääsee jälleen kasvuun kiinni vuonna 2026. Tähän suhteutettuna osake on maltillisesti hinnoiteltu, joten toistamme lisää-suosituksemme ja nostamme tavoitehintamme 8,0 euroon tulosparannuksen edetessä odotetulla uralla (aik. 7,0 euroa).
Tulosylitys molemmista segmenteistä kannattavuuden ajamana
Sanoma Q3-liikevaihto laski ennusteidemme mukaisesti 7 % 540 MEUR:oon. Learningin liikevaihto laski odotetusti heijastellen muun muassa heikosti kannattaneiden jakelusopimusten päättämistä ja Espanjan opetussuunnitelmauudistuksen päättymistä. Myös Media Finlandin liikevaihdon kehitys vastasi hyvin odotuksiamme, vaikkakin digitaalisten tuottojen kasvun siivittämänä tilaustuotot ja mainosmyynti kehittyi hieman odotuksiamme paremmin. Operatiivista liikevoittoa ilman PPA-poistoja Sanoma sen sijaan teki 170 MEUR eli yli 162 MEUR:n ennusteemme. Tulosylitykseen yhtiön siivitti molemmat segmentit, kun niiden kannattavuudet olivat hieman ennakoimaamme paremmat.
Odotettu ohjeistuksen tarkistus ei antanut syytä ennusteiden muutokselle
Sanoma nosti ohjeistushaarukkansa alalaita raportin yhteydessä ja odottaa liikevaihtonsa olevan 1,32-1,34 miljardia euroa ja operatiivisen liikevoiton ilman PPA-poistoja 170-180 MEUR (2023: 175 MEUR). Ohjeistuksen täsmennys oli täysin odotettua sillä jo ennen Q3-raporttia ennusteemme oli ohjeistushaarukoiden ylälaitojen tuntumassa. Emme ole tehneet lyhyelle tähtäimelle olennaisia ennustemuutoksia ja kuluvan vuoden oikaistun liikevoiton (ilman PPA-poistoja) ennusteemme kohosi 178 MEUR:oon. Siten mielestämme ohjeistuksen ylälaidan ylitys on edelleen mahdollinen kuluvana vuonna, mutta se on riippuvainen korkean katetason mainostuottojen kehityksestä, joiden lyhyen tähtäimen kehityksen osalta epävarmuutta ylläpitää vaisu kotimaan talouskehitys. Vuodelle 2025 teimme pieniä negatiivisia ennustemuutoksia, kun tarkastelimme Learningin Solar-tehostusohjelman vaikutuksen ajoituksia alaspäin. Lähivuosien kokonaiskuva on kuitenkin muuttumaton, sillä odotamme tehostusohjelman paratavan Learningin ja sitä kautta koko konsernin tulostasoa selvästi vuonna 2026. Tämän operatiivisen tuloskasvun lisäksi osakekohtaisen tuloksen kasvu saa lisävauhtia velkatason ja korkojen laskusta.
Tuotto-odotus on houkutteleva kärsivälliselle sijoittajalle
Vuoden 2024 ennusteillamme osakkeen arvostus on melko mielestämme melko neutraali (2024e oik. P/E 15x ja EV/EBITA 11x). Asteittain paraneva tulos ja velkaantuneisuutta sulattava kassavirta painavat arvostuksen kuitenkin maltilliseksi vuoden 2026 ennusteillamme (oik. P/E 10x ja EV/EBITA-kerroin 9x). Siten odottamamme tuloskasvu toimii tuotto-odotuksen ajurina ja yhdessä lähivuosien reilun 5 %:n osinkotuoton kanssa se nostaa tuotto-odotuksen mielestämme houkuttelevaksi. Tämän realisoituminen edellyttää kuitenkin kärsivällisyyttä, sillä keskeinen tuotto-odotuksen ajuri eli tuloskasvu on arviomme mukaan vaimeaa vielä vuonna 2025. Myös kassavirtamalli (8,5 euroa/osake) osoittaa osakkeen nykyhinnoittelun olevan houkutteleva.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Sanoma
Sanoma on innovatiivinen ja ketterä oppimisen ja median yhtiö, jolla on kaksi liiketoimintasegmenttiä: Learning ja Media Finland. Learningin oppimisen tuotteet ja palvelut tavoittavat 25 miljoonaa oppilasta perus- ja toisen asteen koulutuksessa 12 Euroopan maassa. Media Finlandilla on Suomen johtava monikanavainen mediatarjooma (digitaaliset ja painetut sanomalehdet, aikakauslehdet, TV ja suoratoistopalvelut sekä radio ja audiopalvelut), jonka kautta se tavoittaa 97% suomalaisista joka viikko, mikä mahdollistaa yritysasiakkaille vaikuttavat markkinointiratkaisut. Sanoman liiketoiminnoilla on positiivinen vaikutus miljoonien ihmisten elämään joka päivä.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut31.10.
2023 | 24e | 25e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 1 392,9 | 1 339,1 | 1 336,5 |
kasvu-% | 7,28 % | −3,86 % | −0,19 % |
EBIT (oik.) | 133,8 | 140,9 | 145,0 |
EBIT-% (oik.) | 9,61 % | 10,52 % | 10,85 % |
EPS (oik.) | 0,39 | 0,48 | 0,51 |
Osinko | 0,37 | 0,37 | 0,39 |
Osinko % | 5,32 % | 5,26 % | 5,55 % |
P/E (oik.) | 17,67 | 14,76 | 13,76 |
EV/EBITDA | 6,71 | 6,46 | 5,56 |