Remedy Q4'24: FBC: Firebreakin julkaisu lähenee
Toistamme Remedyn osta-suosituksen ja 19,0 euron tavoitehinnan. Yhtiön Q4-luvut olivat odotuksiamme paremmat ja peliprojektit etenevät hyvin tuotannossa. Näkymien perusteella yhtiön liikevoitto olisi kääntymässä jo tänä vuonna positiiviseksi, joskin FBC: Firebreakin tuleva vastaanotto on tässä vielä keskeinen muuttuja. Isossa kuvassa keskipitkän aikavälin tulosodotukset painottuvat vuoteen 2027, jolloin juuri täyteen tuotantoon siirtynyt Control 2 hyvin todennäköisesti julkaistaan. Tämän jälkeiseen tulospotentiaaliin nähden osakkeen nykyarvostus näyttää mielestämme houkuttelevalta.
Q4-luvut odotuksiamme paremmat, vaikka AW2:n rojaltit olivat vielä hyvin pienet
Remedyn Q4-liikevaihto kasvoi 13 % 11,7 MEUR:oon ja ylitti 9,6 MEUR:n ennusteemme. Korkeampi liikevaihto näkyi myös käyttökatteessa (Q4’24: -0,6 MEUR vs. ennuste -3,2 MEUR). Liikevaihdon ylitys tuli kehitysmaksuista (Q4’24: 10,2 MEUR). Neljänneksen rojaltit (1,5 MEUR) alittivat odotuksemme (2,6 MEUR), kun Alan Wake 2:sta tuloutui ennusteitamme vähemmän rojalteja (arviomme mukaan alle 0,5 MEUR). Tärkeintä kuitenkin oli, että peli vihdoin kattoi tuotanto- ja markkinointibudjettinsa vuoden lopussa. Peliä oli myyty Q4:n loppuun mennessä yli 2 miljoonaa kappaletta, joten lopulta arviomme pelin kulujen kattamiseen tarvittavasta myyntimäärästä oli hyvin kohdillaan.
FBC: Firebreak etenee täydessä tuotannossa kohti tälle vuodelle kaavailtua julkaisuaan. Remedyn mukaan joulukuun lopussa tehty ulkoinen pelitesti oli onnistunut. Ennustamme yhä pelin julkaisun ajoittuvan Q3:lle, mutta peli voi ehtiä ulos myös jo Q2:n aikana. Max Payne -projekti etenee tasaisesti tuotannossa. Control 2 siirtyi myös helmikuun alussa tuotantoon ja projektin henkilöstöä aletaan skaalata täyteen kokoluokkaan tänä vuonna. Näin ollen H1’27:lle kaavailemamme julkaisu näyttää realistiselta oletukselta. Aikaisessa konseptoinnissa olevasta 4. projektista Remedy ei tässä vaiheessa antanut vielä lisätietoja.
Näkymät ennakoivat positiivista liikevoittoa tänä vuonna
Näkymissään Remedy arvioi liikevaihdon (2024: 50,7 MEUR) ja liikevoiton (-4,3 MEUR) kasvavan edellisvuodesta ja liikevoiton olevan positiivinen. Kasvun kannalta keskiössä on luonnollisesti FBC: Firebreakin julkaisu, mutta sen lisäksi Alan Wake 2:n ja muiden vanhempien pelien rojaltit luovat pohjaa liikevaihdolle. Max Payne -projektista sekä Control 2:sta tuloutuu myös tänä vuonna merkittävissä määrin kehitysmaksuja. Olimme aiemmin odottaneet Remedyn liikevoiton jäävän vielä tänä vuonna tappiolle, mihin nähden näkymät olivat positiivinen yllätys. Nostimme Q4-raportin pohjalta kuluvan vuoden tulosennustettamme, mutta muuten pitkän aikavälin oletuksemme ovat pitkälti ennallaan. Ennustamme nyt tälle vuodelle 65,8 MEUR:n liikevaihtoa (+30 %) ja 1,7 MEUR.n liikevoittoa.
FBC: Firebreak määrittää tänä vuonna suuntaa, mutta Control 2:n potentiaali siintää jo horisontissa
Uskomme Remedyn kykyyn luoda pitkällä aikavälillä useampia laadukkaita ja menestyviä pelejä, minkä tarjoamaan kasvu- ja kannattavuuspotentiaaliin peilattuna osakkeen nykyarvostus (2025e EV/S 2,6x) on houkutteleva. Pitkän aikavälin potentiaalista kertoo 26 eurossa olevan DCF-mallin perusskenaarion indikoima arvo. Malli on kuitenkin hyvin herkkä tulevien pelien menestykselle kiinteästä kulurakenteesta ja itsejulkaisusta johtuen. Tänä vuonna FBC: Firebreakin julkaisu varmasti määrittää osakkeen suuntaa, mutta keskipitkän aikavälin arvonluonnin kannalta Control 2 on huomattavasti tärkeämpi hanke. Tällä hetkellä osakemarkkinan kärsivällisyys ei kuitenkaan näytä riittävän vielä katsomaan vuoteen 2027 asti. Uskomme silti, että Remedyn osake alkaa jossain kohtaa lähivuosina heijastella vahvemmin yhtiön pitkän aikavälin potentiaalia, kunhan peliprojektit jatkavat etenemistään tuotantoputkessa kohti julkaisua.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Remedy Entertainment
Remedy Entertainment on vuonna 1995 perustettu suomalainen videopelikehittäjä. Yhtiö on yksi Suomen vanhimmista pelinkehittäjistä, jonka tunnetuimpia pelejä ovat Max Payne, Alan Wake, Quantum Break ja Control. Remedy tunnetaan maailmalla parhaiten tarinavetoisista toimintapeleistä ja on yksi arvostetuimpia itsenäisiä AAA-pelistudioita maailmassa. Remedy kehittää korkeatasoisia, suurten pelistudioiden massapeleistä selkeästi erottuvia pelejä pääsääntöisesti PC:lle, Xboxille ja Playstationille.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut13.02.
2024 | 25e | 26e |
---|
2024 | 25e | 26e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 50,7 | 65,8 | 71,9 |
kasvu-% | 49,3 % | 29,9 % | 9,2 % |
EBIT (oik.) | −4,3 | 1,7 | 2,4 |
EBIT-% (oik.) | −8,4 % | 2,6 % | 3,3 % |
EPS (oik.) | −0,27 | 0,10 | 0,14 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Osinko % | |||
P/E (oik.) | - | 140,66 | 101,97 |
EV/EBITDA | 65,94 | 21,03 | 13,85 |
