Rebl Group Q4'24: Tarina etenee, mutta vauhti on hidasta
Rebl Groupin Q4 oli lukujen osalta melko odotettu. Ohjeistus povaa tuloksellisesti parempaa vuotta, mikä on mielestämme realistista oletetusti paraneva toimintaympäristö huomioiden. Osakkeen arvon nousupotentiaali jää lyhyellä ja keskipitkällä tähtäimellä heikoksi pääosin Painoliiketoiminnan taantuvan volyymin takia. Toistamme vähennä-suosituksen tuotto-odotuksen ollessa heikko. Laskemme tavoitehintaamme 1,1 (aik. 1,25) euroon negatiivisten pitkän aikavälin ennustemuutosten takia.
Haastava toimintaympäristö näkyi luvuissa
Rebl Groupin liikevaihto laski Q4:llä 4 % 30,5 MEUR:oon. Laskua nähtiin kaikilla yhtiön liiketoiminta-alueilla heikosta talousympäristöstä, rakenteellisista trendeistä sekä yritysjärjestelyistä johtuen. Laskeneen Painoliiketoiminnan liikevaihdon laatu parani, sillä kasvavien ja kannattavampien painomenetelmien osuus nousi parantaen siten segmentin myyntikatetta. Myös Digitaalisen liiketoiminnan tehokkuus parani muutosneuvotteluiden avuin, joskin laskutusasteet ovat vielä kaukana optimista. Näkyvyysratkaisuiden kannattavuus jäi heikoksi volyymilaskusta ja kireästä kulurakenteesta johtuen. Kertaeristä oikaistu liikevoitto asettui 0,4 MEUR:oon jääden hieman vertailukauden alapuolelle korkeampien kiinteiden kulujen takia.
Voitonjaolle ei löydy edellytyksiä
Rebl Group ehdottaa odotustemme mukaisesti, ettei tilikaudelta 2024 tulla jakamaan osinkoa. Tämä on mielestämme perusteltua, sillä yhtiön velka-asema on venynyt nettovelan (sis. arvopaperisalkku) ollessa yli kolminkertainen vuoden 2024 oikaistuun käyttökatteeseen nähden.
Positiivinen ohjeistus, Painoliiketoiminta arvonluonnin riippakivenä
Yhtiö odottaa vuoden 2025 liikevaihdon jäävän vertailukauden tasolle ja operatiivisen tuloksen paranevan vertailukaudesta. Ohjeistus on mielestämme realistinen ja suurin piirtein linjassa odotuksiimme nähden. Lyhyen tähtäimen ennusteemme nousivat hieman nousseen tarjouskannan ja hyvien MiM-myyntinäkymien myötä. Tosin laskimme pitkän tähtäimen kassavirtaennusteitamme rakennemuutokseen liittyvän epävarmuuden tähden. Viimeaikaiset avaukset retail media -kentässä ovat omiaan parantamaan yhtiön kasvupotentiaalia ja tuloksen rakennetta. Näkemyksemme mukaan Painoliiketoiminnan volyymilasku hautaa muiden liiketoimintojen hyvän kehityksen allensa vielä pitkän aikaa, jolloin konsernin lähitulevaisuuden arvonluonti jää papereissamme heikoksi. Ennustamme konsernin nettotuloksen kääntyvän positiiviseksi vuoden 2027 aikana. Keskeisimmät lyhyen tähtäimen ennusteriskit liittyvät Suomen talouden oletettuun virkoamiseen 2025 aikana, kun taas pitkällä aikavälillä suurin riski kohdistuu olettamaan Painoliiketoiminnan rakenteellisen laskun hidastumisesta 30-luvulla. Toisaalta odotuksemme MiM-ratkaisuiden ylösmyynnin suhteen ovat toistaiseksi maltilliset, ja mikäli yhtiö onnistuu kotiuttamaan vuosittain useita (>5 kpl) uusia asiakkuuksia voivat ennusteemme osoittautua liian varovaisiksi.
Riskikorjattu tuotto-odotus on heikko
Osakkeen arvostus on mielestämme kaikilla negatiivista tulosta tekevälle liiketoiminnalle soveltuvilla arvostusmittareilla kallis, mikä painaa osakkeen tuotto-odotuksen heikolle tasolle. Tulos- ja kassavirtapohjaisin kertoimin (2027e EV/EBITDA 6x ja EV/FCF 15x) yhtiötä hinnoitellaan mielestämme preemiolla sen tulospotentiaaliin nähden. Painoliiketoiminnan vakautumista pitkällä aikavälillä odottava DCF-mallimme indikoi yhtiön käyvän arvon sijaitsevan 1,1 euron tuntumassa, joka viestii osakkeen nousuvaran olevan kapea. Yhtiön korkean velkaantuneisuuden vuoksi näemme taseaseman tervehdyttämisen menevän voitonjaon edelle, minkä tähden emme usko yhtiön jakavan osinkoa lähivuosina. Liiketoiminnan arvonluontipotentiaali on nykyrakenteella mielestämme heikko, joka saa meidät varovaiseksi ja seuraamaan sivusta selvempiä merkkejä MiM-ratkaisuiden todellisesta tulospotentiaalista.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Rebl Group
Rebl Group on vuonna 1874 perustettu Suomeen keskittynyt kolmesta liiketoimintaosasta, painoliiketoiminnasta, näkyvyysratkaisuista ja digitaalisesta liiketoiminnasta, koostuva konserni. Perinteisen painoratkaisujen sijaan yhtiö pyrkii jatkossa toimittamaan kokonaisvaltaisia, liiketoiminta-aluerajat ylittäviä, ratkaisuja asiakkaidensa markkinoinnin tarpeisiin.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut28.02.
2024 | 25e | 26e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 114,1 | 111,1 | 110,2 |
kasvu-% | −14,8 % | −2,6 % | −0,8 % |
EBIT (oik.) | −1,0 | −0,7 | −0,3 |
EBIT-% (oik.) | −0,8 % | −0,6 % | −0,3 % |
EPS (oik.) | −0,20 | −0,18 | −0,17 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Osinko % | |||
P/E (oik.) | - | - | - |
EV/EBITDA | 2,32 | 5,39 | 6,61 |
