Raisio Q4'24: Kuluttajaliiketoiminnot ajavat tuloskasvua
Q4-raportin pääluvut olivat hieman odotuksia heikommat, mikä johtui ainakin osittain ajoitustekijöistä. Kuluttajamyynnin kasvu ja tuloskehitys jatkoivat hyvällä tasolla, mihin peilattuna osakkeen nykyinen arvostus on mielestämme edullinen. Luopuminen tappiollisesta kasviproteiiniliiketoiminnasta parantaa tulosta ja vapauttaa pääomia vuoden 2025 aikana, minkä lisäksi yhtiö tulee pian päivittämään strategiaansa. Toistamme lisää-suosituksen ja 2,4 euron tavoitehinnan (ennallaan).
Kuluttajatuotteet vetivät hyvin, B2B-myynnissä ajoitushikkaa
Raision liikevaihdon kasvu jäi Q4:llä 1 %:iin (v/v) ja oikaistu liiketulos laski 5,2 MEUR:oon (odotimme 5,7 MEUR, Q4’23: 5,5 MEUR). Heikkous syntyi lähinnä Terveelliset ainesosat –segmentistä, jossa kasvistanoliesterin tammikuulle siirtyneet toimitukset vaikuttivat liikevaihtoa (kasvu: -5 %) ja tulosta heikentävästi. Valtaosan tuloksesta tuova Terveelliset elintarvikkeet sen sijaan jatkoi hyvää kasvu- ja tuloskehitystä ennusteidemme mukaisesti (liikevaihto +5 %, oik. EBIT +9 %). Kuluttajamyynti kasvoi tärkeimmillä päämarkkinoilla Suomessa Elovena-uutuuksien jo pitkään jatkuneen vahvan vedon tuella sekä Iso-Britanniassa Benecolin piristyneen myynnin ansiosta. Vuoden lopun nettorahavarat (70 MEUR) olivat hieman ennustettamme (67 MEUR) korkeammat. Osinkoehdotus 0,14 euroa oli odotusten mukainen (2023 oik. EPS: 0,13 €).
Tappiollinen kasviproteiiniliiketoiminta myydään Valiolle
Yhtiö tiedotti tulospäivänä myyvänsä kasviproteiiniliiketoimintansa (mm. Härkis-brändi) Valiolle 7 MEUR:n kauppahinnalla. Transaktiosta ei synny merkittävää välitöntä tulosvaikutusta, mutta divestointi laskee jatkossa konsernin liikevaihtoa (2024 liikevaihto: 4,5 MEUR) ja parantaa vertailukelpoista liiketulosta (2024 toteutunut EBIT: -2,6 MEUR). Kaupan on määrä toteutua maaliskuussa. Liiketoiminta ostettiin osaksi Raisiota keväällä 2021, mutta myyntivolyymit ovat kehittyneet päinvastaisesti Raision tavoitteisiin nähden.
Tuloksen tulisi parantua selvästi vuonna 2025
Raisio ohjeistaa vuoden 2025 oik. liikevoiton parantuvan vertailukaudesta (23,4 MEUR), mikä oli odotettua. Yhtiö tulee todennäköisesti tarkentamaan ohjeistusta myöhemmin vuoden aikana näkyvyyden parantuessa. Ennustamme vuoden 2025 liikevoitoksi 27,5 MEUR, mikä olettaa 5 % orgaanista kasvua ja vakaata kannattavuusmarginaalia kuluttajaliiketoiminnoissa (EBIT-kasvua 3,1 MEUR) sekä kannattavuuden elpymistä B2B-myynnissä (oik. EBIT-kasvua 1,3 MEUR). Markkinointipanostuksia lisättiin selvästi vuoden 2024 aikana, mikä osittain rajoitti tuloskasvua, mutta jatkossa kasvun tulisi näkyä aiempaa vahvemmin myös tulosriveillä. Laskimme vuosien 2025-26 liikevaihtoennusteita 3-4 % ja nostimme EBIT-ennusteita 6 % kasviproteiinien divestoinnin myötä.
Arvostus edullinen kannattavalle brändiyhtiölle
Osakkeen nykyinen arvostus oik. EV/EBIT 10x 2025e on selvästi alle verrokkiryhmän keskiarvon (12x) ja mielestämme edullinen hyväkatteiselle brändiyhtiölle, jolla on vakaa kannattavuus ja suotuisa kassavirtaprofiili lähihistorian merkittävien investointien jälkeen. Mielestämme käypä arvostustaso olisi noin EV/EBIT 11-12x ja nykyinen tavoitehintamme vastaa EV/EBIT-tasoa 11x. Reilun 6 %:n vuotuinen osinkotuotto tukee tuotto-odotusta. Yhtiö tulee julkistamaan päivitetyn strategiansa maaliskuussa ja järjestämään pääomamarkkinapäivän myöhemmin keväällä. Yhtiö tulee todennäköisesti hyödyntämään vahvaa tasettaan yritysostoihin lähivuosien aikana, mihin liittyy kasvumahdollisuuden lisäksi myös riskiä. Uusi strategia voisi mahdollisesti kirkastaa yhtiön suuntaa ja vähentää pääoman allokointiin liittyvää epävarmuutta.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Raisio
Raisio on vuonna 1939 perustettu kansainvälinen elintarvikeyhtiö, joka keskittyy terveelliseen ja vastuullisesti tuotettuun kasvipohjaiseen ruokaan. Yhtiön tunnettuja brändejä ovat mm. Benecol, Elovena, Beanit ja Sunnuntai. Tuotantoa yhtiöllä on Suomessa Raisiossa, Nokialla ja Kauhavalla. Konsernin päämarkkina-alue on Eurooppa.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut13.02.
2024 | 25e | 26e |
---|
2024 | 25e | 26e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 226,8 | 233,4 | 241,5 |
kasvu-% | 3,3 % | 2,9 % | 3,5 % |
EBIT (oik.) | 23,3 | 27,5 | 29,1 |
EBIT-% (oik.) | 10,3 % | 11,8 % | 12,1 % |
EPS (oik.) | 0,13 | 0,15 | 0,15 |
Osinko | 0,14 | 0,14 | 0,15 |
Osinko % | 6,5 % | 6,0 % | 6,4 % |
P/E (oik.) | 16,21 | 15,79 | 15,44 |
EV/EBITDA | 9,02 | 7,90 | 7,61 |
