Puuilo Q3'24: Tuloksellisesti erinomainen kvartaali
Puuilon Q3-kannattavuus oli erinomaisella tasolla ja liikevaihdon kasvu jatkui uusien myymälöiden tukemana. Vaikka vertailukelpoisten myymälöiden myynti jäi vertailukauden tasolle, viestii asiakasmäärien kasvu mielestämme konseptin houkuttelevuuden säilyneen ennallaan. Osakkeen tuloskasvun määrittelemä tuotto-odotus säilyy mielestämme houkuttelevana, jonka myötä toistamme lisää-suosituksen. Nostamme tavoitehintamme 11,5 (aik. 11,0) euroon positiivisten ennustemuutosten myötä.
Kasvua ja erinomaista kulutehokkuutta
Puuilon liikevaihto kasvoi 11 % vertailukaudesta uusien myymälöiden turvin. Madaltuneen keskimääräisen ostoskorin seurauksena vertailukelpoisten myymälöiden liikevaihto jäi vertailukauden tasolle. Emme kuitenkaan näe tätä huolestuttavana, vaan pikemminkin pidämme asiakasmäärän kasvua (konserni 15 % ja vanhat myymälät 2,5 %) todisteena konseptin houkuttelevuudesta. Kokonaisuutena suoritusta voidaan pitää hyvänä, sillä lähtökohtaisesti muut sektorilla toimivat pelurit ovat raportoineet varsin vaisuja kasvulukuja. EBITA-tulos kasvoi liikevaihtoa nopeammin, mikä oli seurausta parantuneesta myyntikatteesta sekä tiukasta kulukontrollista. Vaikka yhtiö oli viestinyt investoineensa myymälöiden kulutehokkuuteen, tuli näin suuri suhteellinen kannattavuuden harppaus meille yllätyksenä. Suhteellisesti yhtiön oik. EBITA-kannattavuus kohosi 19,2 %:iin liikevaihdosta, mikä on vähittäiskauppiaalle erinomainen taso.
Ohjeistus toistettiin, pientä hienosäätöä ennusteisiin
Yhtiö toisti 380-400 MEUR:n liikevaihtoa ja 60-66 MEUR:n EBITA-tulosta indikoivan ohjeistuksensa. Ohjeistuksen toisto mielestämme viestii loppuvuoden liiketoimintaympäristön säilyvän haasteellisena, sillä vertailukelpoisten myymälöiden kääntyminen kasvuun Q4:lla nostaisi EBITA:n näkemyksemme mukaan ohjeistuksen yläpuolelle. Raportin pohjalta tekemissämme ennustemuutoksissa korostui Q3:n erinomainen kulutehokkuus ja vaisu loppuvuoden näkymä vertailukelpoisten myymälöiden osalta. Lisäksi nostimme vuosien 2025-26 myymäläennusteitamme, mikä näkyi tulosrivillä 2 %:n nousuna.
Sijoittajatarinan ylläpitäminen edellyttää myös vertailukelpoisten myymälöiden kasvua
Yhtiön liikevaihdon kehitystä tulee jatkossakin tukemaan vuositasolla keskimäärin kuuden uuden myymälän avaustahti. Niin pitkään kun asiakasmäärät kasvavat säilyy Puuilon sijoittajatarina näkemyksemme mukaan ennallaan. Siten hetkellisille vertailukelpoisen myynnin haastavuuksille ei tule antaa liian suurta painoarvoa, ja uskomme trendin kääntyvän voitolliseksi 2025 aikana paranevan markkinaympäristön avittaessa yhtiön keskimääräisen ostoskorin takaisin nousuun. Arviomme mukaan yhtiön tulostaso tulee parantumaan, kun edellisvuosina avatut myymälät rupeavat lähestymään täyttä lentokorkeutta, työvuorosuunnitteluun kohdistuvat tehostustoimet alkavat purra sekä omien tuotemerkkien osuus liikevaihdosta nousee. Pientä epävarmuutta yhtiön kehityksen kulmakertoimelle kuitenkin luo vähittäiskaupan kiristynyt kilpailutilanne. Lisäksi markkinan kilpailupainetta nostaa useiden halpatoimijoiden suunnitelmat laajentaa myymäläverkostoja ympäri Pohjoismaita. Toistaiseksi Puuilo on kuitenkin onnistunut navigoimaan haastavassa markkinassa ensiarvoisen hyvin, mikä mielestämme viestii yhtiön kilpailukykyisestä konseptista. Ennustamme Puuilon oik. osakekohtaisen tuloksen nousevan 18 %:n vuosittaista tahtia (2023-26e).
Tuotto-odotus säilyy houkuttelevana
Toteutuneilla tulospohjaisilla kertoimilla (P/E 19x ja IFRS16 oik. EV/EBIT 14x) mitattuna yhtiötä hinnoitellaan hieman mukavuusalueemme yläpuolella. Tämä on kuitenkin perusteltavissa, sillä odotamme yhtiön kykenevän voimakkaaseen tuloskasvuun tulevien vuosien aikana. Ottaen huomioon ennustamamme tuloskasvun, hieman koholla olevat toteutuneella tuloksella mitatut kertoimet sekä 5 %:n osinkotuoton asettuu osakkeen kokonaistuotto-odotus noin 15 %:n tienoille. Pidämme tätä tasoa houkuttelevana ja se ylittää asettamamme tuottovaateen tarkoittaen osakkeen riski/tuotto-suhteen olevan suotuisa. Kassavirtamallimme indikoima 12,3 euron osakekohtainen arvo viestii niin ikään nousuvarasta ja perustelee positiivista näkemystä osakkeen suhteen. Näemme Puuilon yhtenä sektorin laadukkaimmista yhtiöistä, jonka konsepti on osoittanut kilpailukykynsä sekä suotuisassa että haastavassa markkinassa.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Puuilo
Puuilo on vuonna 1982 perustettu Suomessa toimiva vähittäiskauppayhtiö. Puuilo tunnetaan erityisesti laajasta tuotevalikoimasta, edullisista hinnoista sekä myymälöiden hyvistä sijainneista ja helposta asiointikokemuksesta. Puuilo on keskittynyt erityisesti tee-se-itse-, kodintarvike- ja lemmikkituotteisiin.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut12.12.
2023 | 24e | 25e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 338,5 | 381,8 | 438,0 |
kasvu-% | 14,20 % | 12,80 % | 14,71 % |
EBIT (oik.) | 52,8 | 62,5 | 72,4 |
EBIT-% (oik.) | 15,60 % | 16,36 % | 16,54 % |
EPS (oik.) | 0,46 | 0,54 | 0,64 |
Osinko | 0,38 | 0,43 | 0,51 |
Osinko % | 4,10 % | 4,33 % | 5,11 % |
P/E (oik.) | 20,29 | 18,50 | 15,67 |
EV/EBITDA | 13,07 | 11,68 | 9,89 |