Puuilo laaja raportti: Halpakaupan valioyksilö
Puuilo on jatkanut historiassa tasaisella tahdilla toteutunutta markkinaosuuksien kahmimista haastavasta markkinan nykytilanteesta huolimatta. Näemme yhtiön omaavan pitkällä tähtäimellä edellytykset liikevaihtonsa tuplaamiseksi, jonka tulosta nostava vaikutus toimisi osakkeen selvänä arvoajurina. Tuloskasvun ja osinkotuoton tukema tuotto-odotus näyttäytyy silmiimme houkuttelevana. Toistamme lisää-suosituksemme ja 11,5 euron tavoitehintamme.
Halpakaupan valioyksilö
Puuilo on Suomessa toimiva halpatavaraan keskittyvä vähittäiskauppayhtiö. Sen konsepti painottuu ”tee-se-itse” –tarpeisiin, joskin yhtiö myy myös muita, usein melko defensiivisiä tuotekategorioita. Yhtiö on kasvanut historiansa aikana voimakkaasti (2010-23 21 % CAGR) ja tehnyt sen kannattavasti. Tehokas toiminta niin myymälöissä kuin hallinnossa on taannut yhtiölle sen kilpailijoita selvästi korkeamman kannattavuuden. Nopea kasvu on näkynyt myös markkinaosuuksissa, sillä viimeisten viiden vuoden aikana yhtiö on tuplannut osuutensa Suomen halpakauppamarkkinasta (2023 10 %). Vaikka kasvua on historiassa piisannut, näyttää tulevaisuus yhtiön kannalta edelleen kasvuntäyteiseltä myymäläverkoston ollessa vielä nuori ja Suomessa olevan vielä tilaa useille Puuilo-myymälöille.
Kunnianhimoinen kasvustrategia
Puuilon strategia tähtää markkinaosuuden selvään kasvattamiseen varttuvan ja laajenevan myymäläverkoston avuin. Kasvun ohella yhtiö pyrkii samanaikaisesti parantamaan erinomaisella tasolla olevaa kannattavuuttaan. Laskelmiemme mukaan Puuilo omaa vielä jopa 700 MEUR:n ylimääräisen liikevaihtopotentiaalin, kun vertaamme tämän päivän yhtiötä sen potentiaaliseen kypsään versioon. Suhtaudumme siis strategisiin tavoitteisiin melko luottavaisesti, joskin tunnistamme markkinassa yhtiön kehitystä hidastavia tekijöitä. Näihin lukeutuu Pohjoismaiden kiristyvä kilpailutilanne useiden toimijoiden laajentaessa myymäläverkostojaan. Toisaalta yhtiö on onnistunut navigoimaan nykyisessä haastavassa ja kireästi kilpaillussa markkinassa kilpailijoitaan paremmin, joka nostaa luottamustamme yhtiön arvonluontipotentiaaliin myös jatkossa. Yhtiön strategiakauden jälkeinen profiili on vielä epäselvä, joskin siitä tulee joko muotoutumaan korkeaa kassavirtaa ja voitonjakoa tuottava vakaa yhtiö tai kasvava kansainvälinen halpakauppayhtiö. Riskiprofiililtaan ensimmäinen olisi sijoittajan kannalta suotuisa, mutta toisaalta jälkimmäinen nostaisi tuottopotentiaalin täysin uudelle tasolle. Ennustamaamme 18 %:n tuloskasvua ajaa ensisijassa lähitulevaisuuden myymäläavaukset, piristyvä vertailukelpoinen kasvu, paraneva myyntikate-% sekä tiukalla pysyvä kulurakenne. Oleellinen riski tuloskasvun realisoitumattomuudelle on kiristyvä kilpailutilanne tai heikkona jatkuva markkinatilanne.
Laatuyhtiö houkuttelevalla tuotto-odotuksella
Toteutuneilla tulospohjaisilla kertoimilla (P/E 19x ja IFRS16 oik. EV/EBIT 16x) mitattuna yhtiötä hinnoitellaan hieman mukavuusalueemme yläpuolella. Tämä on kuitenkin perusteltavissa, sillä odotamme yhtiön kykenevän voimakkaaseen tuloskasvuun tulevien vuosien aikana, jolloin kertoimet putoavat kasvuyhtiölle houkuttelevalle tasolle (25-26e P/E 16 ja 14x ja IFRS16 oik. EV/EBIT 12 ja 11x). Ottaen huomioon ennustamamme tuloskasvun, hieman koholla olevat toteutuneella tuloksella mitatut kertoimet sekä 5 %:n osinkotuoton asettuu osakkeen kokonaistuotto-odotus noin 15 %:n tienoille. Pidämme tätä tasoa houkuttelevana ja se ylittää asettamamme tuottovaateen tarkoittaen osakkeen riski/tuotto-suhteen olevan suotuisa. Kassavirtamallimme indikoima yli 12 euron osakekohtainen arvo viestii niin ikään nousuvarasta ja perustelee positiivista näkemystä osakkeen suhteen. Näemme Puuilon yhtenä sektorin laadukkaimmista yhtiöistä, jonka konsepti on osoittanut kilpailukykynsä sekä suotuisassa että haastavassa markkinassa.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Puuilo
Puuilo on vuonna 1982 perustettu Suomessa toimiva vähittäiskauppayhtiö. Puuilo tunnetaan erityisesti laajasta tuotevalikoimasta, edullisista hinnoista sekä myymälöiden hyvistä sijainneista ja helposta asiointikokemuksesta. Puuilo on keskittynyt erityisesti tee-se-itse-, kodintarvike- ja lemmikkituotteisiin.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut30.12.2024
2023 | 24e | 25e |
---|
2023 | 24e | 25e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 338,5 | 381,8 | 438,0 |
kasvu-% | 14,2 % | 12,8 % | 14,7 % |
EBIT (oik.) | 52,8 | 62,5 | 72,4 |
EBIT-% (oik.) | 15,6 % | 16,4 % | 16,5 % |
EPS (oik.) | 0,46 | 0,54 | 0,64 |
Osinko | 0,38 | 0,43 | 0,51 |
Osinko % | 4,1 % | 3,6 % | 4,3 % |
P/E (oik.) | 20,29 | 22,19 | 18,80 |
EV/EBITDA | 13,07 | 13,77 | 11,68 |
