PunaMusta Media Q2'24: Vahvistumisen merkkejä
PunaMusta Median Q2-raportti oli kokonaisuudessaan odotuksiamme parempi sekä lukujen että näkymien osalta. Yhtiön liikevaihto kasvoi kunkin segmentin turvin ja kannattavuus koheni vertailukaudesta merkittävästi parantuneen kulutehokkuuden tukemana. Loppuvuoden näkymä vaikuttaa alkuvuotta paremmalta, joskin tilausten kotiuttamiseen liittyy epävarmuutta. Osakkeen arvostus vaikuttaa edelleen liioitellulta, jonka johdosta sijoittajan saama tuotto-odotus jää korkeaan velkatasoon ja rakennemuutokseen liittyviin riskeihin nähden liian kapeaksi. Toistamme vähennä-suosituksen, mutta nostamme tavoitehintaamme 1,9 (aik. 1,7) euroon ennustemuutosten seurauksena. Viime viikolla julkaistu PunaMusta Median laaja raportti on vapaasti luettavissa täältä.
Tulos yllätti ylöspäin
PunaMusta Median jatkuvien toimintojen liikevaihto nousi vertailukaudesta 4 % 31 MEUR:oon, joka oli odottamallamme tasolla. Kasvua nähtiin läpi segmenttien, kun Painoliiketoiminnan kehitystä tuki epäorgaaninen kasvu sekä rullapainon voimakkaan laskun stabiloituminen. Näkyvyysliiketoiminnan liikevaihto kasvoi maltillista tahtia markkinahaasteista huolimatta. Digitaalisen liiketoiminnan liikevaihdon kasvua tuki yritysostot, kun orgaanisesti mitattuna segmentin liikevaihto laski jopa 17 %. Tämä heijastaakin IT-palvelumarkkinan käynnissä olevaa heikkoutta. Kannattavuusmielessä yhtiön kvartaali sujui selvästi odotuksiamme paremmin. Käyttökatetasolla Medialiiketoiminnan myyntivoitosta oikaistu kannattavuus käytännössä tuplaantui ja liikevoitto nousi tappiolta noin 0,1 MEUR:oon Painoliiketoiminnan nousseen kulutehokkuuden ja Näkyvyysliiketoiminnan liikevaihdon kasvun myötä. Siten myös osakekohtainen tulos (-0,01 euroa) oli selvästi odotuksiamme parempi ja nousi niin ikään heikon operatiivisen kannattavuuden painamalta vertailukauden tasoilta. Kokonaisuudessaan arvioimme Q2:n olleen edelliskvartaaleihin nähden hyvä suoritus.
Uskomme yhtiön yltävän ohjeistukseensa
PunaMusta Media toisti kasvavaa liikevaihtoa (2023: 116,2 MEUR) ja kannattavuutta (2023: -0,9 MEUR) indikoivan ohjeistuksensa. Isossa kuvassa yhtiön tulovirtojen muokkaus etenee oikeaan suuntaan, mutta keskeinen riski tämän onnistumiselle ja kannattavuuskäänteelle on Painoliiketoiminnan rakenteellisesti supistuva markkina ja sitä kautta laskeva liikevaihto. Liiketoiminnan volyymikriittisyydestä johtuen tämä painaa sen tuloskuntoa ja kassavirtaa. Lyhyellä tähtäimellä tätä riskiä kohottaa kotimaan varsin vaisu talouskehitys, mikä arviomme mukaan painaa Painoliiketoiminnan volyymeja sekä lykkää asiakkaiden investointeja ja sitä kautta Näkyvyys- ja Digitaalisen liiketoiminnan kasvua. Markkinassa on kuitenkin näkyvissä pieniä piristymisen merkkejä, jotka saivat meidät nostamaan lähitulevaisuuden tulosennusteitamme keskimäärin 3 %:lla. Ennusteemme odottavat kuluvalta vuodelta 118 MEUR:n liikevaihtoa ja -0,4 MEUR:n oik. liikevoittoa, jotka ovat linjassa yhtiön ohjeistuksen kanssa.
Osakkeeseen hinnoitellaan liian vähän riskiä
Absoluuttisten tulos-/kassavirta- (2024-25e EV/EBITDA 6x ja EV/FCF 14x) ja tasepohjaisten (2024-25e P/B 0,6x) arvostuskertoimien kautta tarkasteltuna osakkeen arvostus on mielestämme koholla. Tätä arvostuskuvaa peilaa pitkällä aikavälillä selvästi vahvempaa rahavirtaa odottava kassavirtamallimme (2,2 euroa/osake). Arvostuksen lisäksi osakkeen riskiprofiili on mielestämme koholla, minkä taustalla on velkaantuneisuus ja painoliiketoiminnan pitkän aikavälin näkymät. Siten nykyinen arvostus ei mielestämme houkuttele kantamaan tuottolähteiden muokkaamisen onnistumisen riskejä. Seuraammekin Näkyvyys- ja Digitaalisten liiketoiminnan kannattavan kasvun vauhdittumista yhä varovaisella kannalla.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Rebl Group
Rebl Group on vuonna 1874 perustettu Suomeen keskittynyt kolmesta liiketoimintaosasta, painoliiketoiminnasta, näkyvyysratkaisuista ja digitaalisesta liiketoiminnasta, koostuva konserni. Perinteisen painoratkaisujen sijaan yhtiö pyrkii jatkossa toimittamaan kokonaisvaltaisia, liiketoiminta-aluerajat ylittäviä, ratkaisuja asiakkaidensa markkinoinnin tarpeisiin.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut19.08.
2023 | 24e | 25e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 133,9 | 117,7 | 117,8 |
kasvu-% | 0,30 % | −12,14 % | 0,09 % |
EBIT (oik.) | −0,3 | −0,4 | −0,6 |
EBIT-% (oik.) | −0,19 % | −0,37 % | −0,51 % |
EPS (oik.) | −0,27 | −0,20 | −0,19 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Osinko % | |||
P/E (oik.) | - | - | - |
EV/EBITDA | 7,90 | 2,25 | 4,88 |